Massor om rossel
Jag har i princip aldrig förr hört något ljud från Blake, men i går kväll rosslade han högt ett par gånger (som en kaffebryggare). När han rosslat ett tag, så nyser han och därefter slutar rosslet. Efter ett tag börjar det än en gång, sedan nyser han och då slutar det o.s.v. Så håller det på ungefär. Det hände ett tag i går kväll.
I dag rosslar han lite då och då. Han låter (än så länge) inte, som en kaffebryggare. Nu låter det mer svagt bara och med längre tysta stunder.
Själv är jag rosslig i luftvägarna för tillfället p.g.a. influensa och jag undrar om jag kan ha smittat honom. Jag har ju hostat en hel del i mitt rum, där han befinner sig. Dessutom har jag ju plockat med maten i buren o.s.v. Plus att jag har klappat honom. I annat fall är det väl bara ett sammanträffande att han börjar rossla samtidigt, som mig.
Är det lugnt om jag väntar med veterinär till efter helgen? Jag tänkte om det kanske är bra att vänta och kolla om det är en förkylning. Fast vid förkylning kanske råttor endast blir snoriga och nyser (?) De kanske inte rosslar? Eller kan de rossla (som en kaffebryggare) fast det bara är en förkylning och ingen luftvägsinfektion?
Borde jag åka in med honom genast i morgon? Det är väl fortfarande gott om tid att stoppa rosslet, om jag behandlar honom direkt efter helgen?
Stress kan ju sänka immunförsvaret och ett sänkt immunförsvar kan ge upphov till en luftvägsinfektion. Blake blir rätt stressad av mig, då jag inte hanterat honom speciellt mycket. Jag tror att infektionen utlöstes i en situation, då han blev rejält stressad av mig.
Om jag behandlar den här infektionen snabbt och sedan undviker att få honom stressad, då kan han väl bli i princip helt rosselfri, eller?
Om han inte är akut dålig så behöver du inte åka till veterinär med honom än. Ge honom mycket immunfösvarsstärkande mat, så förhoppningsvis kanske han kan klara av en infektion själv.
Sedan angående hanteringen.. När han blivit lite friskare så tror jag inte att det är någon bra idé att undika kontakt med honom för att han ska slippa stressas av dig. Tvärt om så tror jag det är bättre om du hanterar honom mycket och ofta, då blir han kanske stressad i början men så vänjer han sig senare. På r8forumet skrev du ju att han bara är 6 mån gammal, så han kan ju gott och väl leva i två år till.. Lite tråkigt om du inte kan hantera honom under den tiden bara för att du är orolig för att han ska bli sjuk. Eller tänk om han blir i behov av veterinärvård och inte är så mycket hanterad, då blir det otroligt stressande för honom om han inte är riktigt van vid människor, eller åtminstone vid dig.
Tack för svaret! Men vad är immunförsvarsstärkande mat? Vitlök? Skulle vara bra med en liten lista på sådant.
Det har skrivits en del om just sådan mat här på forumet. Här är några trådar: http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d9bc618a-2252-445f-82a7-817ddf486218 och http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ff43346c-55ac-4684-86a6-b266291c4b46
Det finns fler trådar i samma kategori du har lagt denna tråd, "Hälsa, sjukdomar och beteende". Kika igenom den så hittar du kanske nåt mer. :)
Tack så mycket. Kollade genom tråden lite snabbt. Du skrev att sjukdomen kan bli kronisk om de går för länge med den utan att det blir bättre. Men sjukdomen ÄR väl kronisk oavsett. Det är väl SYMTOMEN, som kan bli kroniska…Eller?
#4: Ja precis, lungvävnaden kan bli förstörd så att råttan aldrig blir helt bra.