Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2840 ggr
[nixadorie]
0

sjuk råtta

hej

min råtta har  senaste veckan tappat aptiten, börjat magra ur och har konstig ryckningar i hela kroppen, samt att hon kurar i hop sej och bara vill sova. matar henne för tillfälle på sked. ger henen b vitamin samt att hon har det varmt och dragfritt. har någon varit med om något liknade? någon aning om vad det kan vara? ( skall kontakat vet. om hon inte är bättre till helgen)

Lancia
0

Hur gammal är hon? Visar hon några förkylningssymptom, tex mycket porfyrinutsöndring etc? Hur funkar andningen? Rosslar hon?

[nixadorie]
0

hon är snart 2 år, hon har inga förkylningsyptom som nysningar eller rossel, skall kanske tillägas att hon är själv hennes syster dog för 2 månader sedan troligtvis av diabetes, kan det var så att hon sörjer??

Lancia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst kan det vara så att hon sörjer. Två gånger har jag varit med om att råttor hos mig mer eller mindre sörjt sig till döds efter att den råtta som stått dom närmast gått bort. Dom blir ledsna -> äter sämre -> immunförsvaret försvagas -> råttan blir sjuk, och eftersom immunförsvaret är så nedsatt och livsviljan inte är speciellt stark längre så klarar dom inte sjukdomen. (Detta är självupplevt och jag har ingen faktakälla bakom direkt, men detta fenomen är ju även förekommande bland känniskor och andra djur)

Om hon dessutom snart är två år så ska du inte bortse ifrån att det kan vara ett ålderstecken. Jag har/haft två gammlegubbar som av ålder blivit bakbenssvaga och i samma veva fått ryckningar från låret och ner i tårna. (Här är en liten, tyvärr inte så tydlig, filsnutt på hur min Ture ryckte. Ryckningarna var oftast betydligt kraftigare än sådär dock. Ska försöka filma Vilhelm för tydligare video)

Upplever du att hon blivit svag i bakbenen och inte riktigt rör dom som förr? Gamla råttor, liksom gamla människor och andra djur, har ju en tendens att få sämre aptit och tappa mycket i vikt. Dessutom förtvinar ju musklerna och kan ge en illusion av att råttan är väldigt mager, när den egentligen har normalt hull med att musklerna försvunnit. (Bifogar en bild i detta inlägg där det tydligt synd hur vilhelms muskler i bakdelen förtvinat)

Det är dock aldrig bra för en råtta att tappa hastigt i vikt. Tappade hon aptiten över en natt eller har det kommit successivt? Ger du henne extra protein och fett?

[nixadorie]
0

tycker att hon har tapat aptiten succesivt senaste veckan. hon var väldigt fet ett tag så hon får en blandninga av diverse fröer, havre och råttpelets, samt att hon får middag varje dag, hon brukar få lite kattmat, köttfärs, räkor, grönsaker yougart dock inte allt på samma dag : ). ryckningarna som din råtta hade påminer om min råttas fast hennes sitter mer i hela kroppen, hon var väldigt tajt med sin syster dom lekte, sov åt, var varandra väldigt nära…

Lancia
0

Hur upplevde du att hon betedde sig efter systerns död fram tills det att hon tappade aptiten? Verkade hon lite nedstämd? Tex sov mer, inte var lika framåt och social?

Du upplever alltså ingen bakbenssvaghet?

Har du någon våg så att du har möjlighet att hålla koll på vikten? Föra journal på det är en god ide, också om man har friska råttor. Hon var fet förut skriver du, är hon mer "normal" nu, eller går hon rentav mot undervikt? Öka isf proteiner i koster (Fisk, Kött, Kyckling, Ost, Mjölk, Keso, Kesella, Kvarg, Nötter(jordnötter m.m), Avocado, Bönor(SojaBönor m.m), Ägg innehåller mycket proteiner. Men var lite försiktig med mjölkprodukter då dom kan reagera ordentligt på mjölksockret. Laktosfritt är att föredra isf). Och så nyttiga fetter givetvis!

Ryckningar i hela kroppen har jag aldrig varit med om. Håller dessa på konstant eller bara ibland?

[nixadorie]
0

jag vägde henne när hon var kraftig då låg hon på 500g, i dags läge ligger hon på 380g men jag anser henne smal eftersom ryggraden är väldig markerad, revbenen känns direkt under huden, denna viktnedgång har skett sedan systern dog, har gett henne rå äggula då och då. prövade i förgår att ge henne sin favvomat kyckling med majs och gröna ärtor, hon ville inte ens ha det, kan det var bra att ge henne lite omega 3? jag upplever henne svag i hela kroppen, för 3 dagar sen älskade hon att ligga i sin hängmatta högst upp i buren, men nu ligger hon nerbäddad i höet på nedervåningen av buren.

[nixadorie]
0

nu har jag fått en tid hos vetrinären, hon har blivit sämre Gråter

naaw
0

Hoppas att det ordnar sig! Kramar!