Hur är det att ha råtta?
Hej, djurtokig som jag är undrar jag hur det är att ha råttor, vill hälst ha ett eget zoo men man kan ju inte få allt.
Har kollat lite och hittar ingen bra tråd om hur det är att äga en råtta.
Vad kräver dom?
Hur ska buren se ut?
Vad äter dom?
hur mycket ska dom vara ute?
hur är dom at tha som sälskap/ vad gör ni med era?
Hur funkar dom med andra djur?
Hur funkar dom för alergicker?
Hur mycket tid lägger ni ner på dom per dag?
Och finns det olika raser av sälskapsråttor?
Så lite frågebomb, lägg gärna in bilder och länkar =).
MVH Dragonstar

**
Hur ska buren se ut?** En bra bur kan vara en fågelbur, ju större desto bättre. Och den ska vara hög. Finns många bra och billiga på blocket.se.. I buren så vill dom ha hängmattor, rör, hus osv. Finns en hel del trådar o inrdedningstips. Som strö så ska du inte använda spån, för det dammar och irriterar luftvägarna, en del spån inngehåller även terpentin och är canser framkallande för råttor.. Det finns en hel del olika strö som du kan använda - Toalett/remiss, rivet tidningspapper, alspån, fleece eller som jag, jag använder stl strö, finns att köpa på granngården och kostar 49 kr för 10 kg, det räcker verkligen jätte länge och är skit bra..
Vad äter dom? Läs dom olika artiklarna uppe i menyn :D
hur mycket ska dom vara ute? Det finns väll inge krav på hur mkt dom ska vara ute.. Men allra bäst är väll en stund varje dag, mina får vara ute periodvis när jag är hemma (har ca 30 råttor just nu)
**
hur är dom at tha som sällskap/ vad gör ni med era?** Jag tycker råttor är det absolut bästa husdjuret. dom är sociala (oftast) påhittiga och väldigt charmiga..
Hur funkar dom med andra djur? Råttor är ju rovdjur, och funkar inte så bra med mindre djur. Men det är olika från råtta till råtta, jag har inge problem att ha mina ute när jag hade katt, och dom tycker kaninen är väldigt konstig :P
**
Hur funkar dom för alergicker?** Det beror helt på vad man är allerigisk emot..
Hur mycket tid lägger ni ner på dom per dag? Det är isortsätt hela tiden när jag är hemma, har nästan alltid någon råtta/råttor ute, eller så står jag och busar med dom i buren ^^
Och finns det olika raser av sällskapsråttor? Det finns bara en ras av våran tamråtta, men det finns olika varianter, hårlag och örontyper :)

Läs den artikeln, den är jätte bra för nybörjare om vad råttor ska äta : )
Där står det lite om inredning till buren..

Honorna är mindre och smäckrare än va hanarna är, dom är lite större och kraftigare. Men precis som hos människorna så ser alla individer olika ut : )

Vart bor du någonstanns? kanske någon somm bor i näreheten som har råttor som du kan få komma och hälsa på :)
KOm på att jag inte svarade på det där med allergin, MIn sambo är pollen och pelsdjurs allergicker. Men har varit i kontackte med Corniskatter hundar och hamster utan att reagerat. Så det beroer lite fårn djur till djur.
vad betyder Dumbo och Semidumbo?
=)

Okej, det kan funka eller så kan de inte funka. ^^
Dumbo är när råttans öron är rundare och sitter längre ner på sidorna än toppörade.. Semidumbo har jag aldrig hört talas om :/ kanske tänker på Dumbobärare? det innebär att råttan bär på dumbogenen fast den är toppörad ^^