Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 438 ggr
zickan
0

Hur länge/hur göra

Liten sak jag satt och funderade på. Kan bli en intressant diskussion.
När man får in typ koplett ohanterbara råttor i typ jourhem eller köper från zoo/blocket osv utan att träffa råttan innan.

Om vilka knep man kan köra på för att få en råtta så pass hanterlig att den inte rusar undan när man går förbi buren, inte flyger ur handen, inte biter/naffsar för att den blir rädd/skräms(inte aggro/dominans råtta då), klara plötligs ljud utanför buren etc.

Dela med varandra lite knep man kan testa. Men även hur länge ska man hålla på att försöka få en komplett otam råtta till hanterbar?. När bör man ge upp, bör man ge upp. Inte kanske dag ett men efter lång tid utan minsta resultat.

Jag har fått frågan så många gånger. Kul med en diskussion runt ämnet. Ge varandra lite råd osv på en samlad tråd :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
0

Tycker det är svårt att sätta någon deadline typ, "om en månad ska råttan vara bra, annars ger jag upp!". Främst på grund av att alla råttor är olika individer, vissa blir aldrig helt bekväma med människor oavsett hur mycket tid man ger dom. Så länge man över huvud taget ser framsteg, även om dom är pyttesmå men huvudsaken är att dom går framåt, så tycker jag det är värt att fortsätta.

Återkommer med ett inlägg hur jag jobbar med skygga/aggressiva/obekväma råttor. Är bortrest på jobb för närvarande och kommer hem igen på måndag, så har inte riktigt tid just nu.

zickan
0

#1 :-D.. tråden lär ligga kvar tills nästa vecka med. Tycker det är en återkommande fråga jag får. Speciellt hur man gör en råtta tam. Utveckla mycket hantering med lite små tips. Och hur länge man ska hålla på att försöka.
Typ om man inte ser något resultat inom ett år, en månad, halvår osv. När bör man byta metoder etc.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.