Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1281 ggr
Dramatik
0

Blanda mediciner?

Min ena hona har idag blivit opererad för en juvertumör, imorgon bitti ska jag hämta smärtstillande till henne på apoteket.

Jag undrar om man kan ge henne smärtstillande (metacam) och baytril direkt efter varandra?

Metacam ska hon ha 1 gång om dagen och baytril 2 gånger om dagen. Kan jag ge förswt metacam och sen baytril direkt efter?

Glömde helt bort att fråga veterinären idag och när jag kom på det hade de redan stängt och imorgon har de också stängt.

Hade varit bra om någon här visste:)

zickan
0

Yes det kan du.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Dramatik
0

Vad bra, tack för snabbt svar:)

Dramatik
0

En ny fråga: metacamen kunde man blanda i maten, kan man blanda baytril i samma mat? Gav henne baytril i munnen innan och det var svårt…minst sagt.

Lancia
0

Ja du kan blanda det i maten. Men blanda inte i baytrilen förrän precis i samma ögonblick som du ger maten, för baytrilen smakar fruktansvärt illa och tar snabbt över smaken på maten.

Jag brukar skala och mosa upptinade majskorn, (skala är lätt, man klämmer som dom en finne, typ :D), och blanda med antibiotikan. Jag föredrar dock alltid att få antibiotikan i tablettform, krossar tabletten, och det är betydligt lättare att blanda ihop. Råttor tackar aldrig nej till majs. :)

Terato
0

Blanda inte i något som innehåller allt för mkt kalcium bara. Kalcium tar bort effekten av antibiotikan.

Jag brukar mosa in medicinen i en lite, liten bit mandelmassa. Går ner direkt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Okej, jag blandade matacamen i leverpastej i morse och ikväll tänkte jag försöka blanda baytrilen i majs isf:)

Tack för tipsen:)

Terato
0

Okej, leverpastej innehåller ungefär lika mkt kalcium som mandelmassa, ser jag nu när jag sökte lite.

http://www7.slv.se/livsmedelssok/Sok.aspx

Det ligger ungefär på hälften av vad standardmjölk innehåller. Kom på nu att det är ju ändå kanske rätt mkt.. Så mandelmassa kanske egentligen inte är så bra alternativ..

Men margarin innehåller knappt något kalcium alls ser jag här. Så det kan man kanske prova! Banan också. Du kan ju söka lite på den där sidan på vad som innehåller lite mindre kalcium.

Majs kan nog bli svårt, det blir nog svårt att "mosa in" det ordentligt. Och då kanske råttan inte får i sig allt.

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Hmm okej, men då får jag kanske ge henne baytril direkt i munnen ändå och så kan jag blanda metacamet i någon mat, för det var baytril som var känsligt för kalcium väl?

Lancia
0

Har pratat med en veterinär om just detta med kalcium, han sa att det i regel inte är nån fara att blanda med leverpastej eller såna saker som innehåller lite kalcium, det är i princip rena mjölkprodukter man ska hålla sig borta ifrån. Dvs varken blanda med eller ge råttan alls under antibiotikakuren.

Terato
0

Ok, tack Lancia!

Ja, jag tycker det är för krångligt att ge direkt i munnen. Och mandelmassa är ju så bra för det går verkligen ner supersnabbt. Måste vara samma sak med leverpastej.

Jag äter ju tetracyklin(antibiotika) ibland när jag har utslag och då heter det att jag inte får äta mjölkprodukter tre timmar före och efter att jag tar medicinen. Man vill ju inte åka på kalciumbrist så man får ju äta men inte i samband med att man intar medicinen.

teratos.r8or.se

Lancia
0

Ja det samma sa veterinären, absolut mest kritiskt är det tre-fyra timmar före och efter att man intar medicinen. Men skall baytrlen ges två gånger om dagen blir det inte många timmar kvar. :D

(kommer du till sthlm i helgen btw? du är aldrig inne på msn!)

Terato
0

Ja, det var det som var så besvärligt när jag åt Tetracyklin.

Japp, jag kommer på årsmötet!

teratos.r8or.se