Bra veterinär östergötland?
Min Knasen har haft rossel länge nu och har blivit medicinerad flera ggr men det hjälper bara en kortare stund. Nu har han blivit dåligare och tappar i vikt och låter ansträngd när han andas.. Så även fast jag verkligen verkligen inte vill det så har jag nu bestämt mig att ta bort honom så han ska slippa detta.. Vill inte att han ska lida mer..
Vet ni någon bra vett här i Östergötland, gärna nära Vadstena som är bra på att avliva?
Ursch jag mår dåligt av att bara skriva dt här :(

Eh, det beror helt på vad du menar med bra på att avliva? Dom flesta veterinärer är väl ungefär likvärdiga på det? Dvs råttan får en spruta i buken, den somnar in, och sen gör man ett hjärtstick.
Men om du absolut ska ha ett namn så kan jag rekommendera Djurdoktorn i Linköping. Jag har aldrig avlivat där men jag brukar åka dit med mina råttor annars.

Jag är rädd att dt ska råka bli fel om det är en veterinär som inte är van med råttor, det var så jag menade. Vill inte att han ska behöva lida..
Okej, då ska ja ringa dit och boka tid.. Tack så mycket..

Jag kan rekommendera Bergling i Linköping. Han gör som #1 skriver. Kostar ca 120/150kr, vad jag jag minns. Sedan får man välja om man vill ta med sig sin råtta eller inte efteråt. Men även djurdoktorn i linköping är toppen! Har aldrig varit där med en råtta, men med andra djur och dem rekommenderar jag också precis som #1
Om någon vet något mer skonsamt sätt att avliva än injektion. Narkos eller så i östergötland så lämnar jag ett avtryck i tråden!

Jo visst, alla är inte vara vid råttor, men man avlivar på samma sätt som andra smådjur, marsvin etc. Därför är det nog inte helt främmande för dom ändå, det var så jag tänkte. Sen finns det ju givetvis olika typer av veterinärer, dom som jobbar för pengarna och dom som jobbar som vet för att hjälpa djur. Det är väl där det kan skilja sig i guess. :/

#3, Djurdoktorn söver alla sina djur, stora som små, på gas, därför jag alltid opererar råttor där. (Övriga kliniker som söver hundar och katter på gas brukar inte vilja göra detsamma med smådjur) Kanske kan man höra med dom om dom även skulle kunna avliva på samma sätt.
Jag kan dock tänka mig att avlivning på detta sätt skulle dra upp priset.
Att avliva med koldioxid är det mest skonsamma mot råttan anser jag. Vi kan ju inte veta hur ont avlivningsmedlet gör i råttan eftersom den inte kan visa det. Men redan bara det att den skriker som den gör då vetten sticker första sticket är tillräckligt för mig. Jag avlivar mina råttor själv hemma med koldioxid. Det tar fem sekunder så har råttan somnat in, utan stress och utan att lida. Så länge man gör det på rätt sätt.
Det kan hända att priserna inte skulle behöva stiga, jag vet ju iofs inte vad avlivningsmedlet kostar men kan tänka mig att det inte är så billigt. Då jag köpte min koldioxidflaska kostade själva flaskan 1800 kronor, då självklart stämplad och kontrollerad för att få innehålla farlig gas. Ventilen och slagen gick på 300 kanske, lådan hade jag hemma. Det kostar runt 400 kronor att fylla på, vilket jag ännu aldrig behövt göra och det har avlivats runt 30-talet råttor med den gas som var i då jag köpte. I längden blir det ju billigare, kanske det blir det för veterinärerna också?
Bara en tanke!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se