Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1119 ggr
Ebbbaaa
0

låter när hon andas...

En av mina råttor låter när hon andas, specilet då när hon sover. Sedan nyser hon och då blir det tyst. Hon är nog förkyld.

Vad ska jag göra, jag ger dem förkyldnings dryck. Ska man åka till en vetrinär eller så? Hört att det är grymt dyrt…?

Cis-j
0

Finns en hel del liknande trådar sen innan. Men är råttan snorig? röd runt nos och ögon? Hur länge har hon låtit och nyst?
rött te med honung och vitlök är bra, mycket tyg och annat mysigt i buren så det blir varmt. Har hon varit sjuk över en vecka och det inte har blivit bättre så bör du ta henne till veterinär. Det kostar kanske runt 400 kronor. Det finns ju en risk att hon har mycoplasma och då är det vård som gäller. Då får du antibiotika utskrivet och om det är i en tidig stadie av sjukdomen så finns det stor chans att hon tillfrisknar.

Ninja
0

Tänk på att teet inte ska vara varmare än ca 37 grader (fingervarmt) för att honungen ska ha sin antibakteriella verkan. Är det varmare än så förstörs de egenskaperna och det fungerar bara som sötningsmedel.

Mycoplasma går inte att behandla, så det gör man inget åt. Det enda man kan behandla med antibiotika är sekundära bakteriella sjukdomar som uppstår till följd av mycoplasman och det sänkta immunförsvaret, t ex luftvägsinfektioner.
Myco är väldigt smittsamt och det är tveksamt om det finns råttor, förutom labbråttor, som inte bär på det. Dock brukar det bara bli ett problem om råttan har dåligt immunförsvar, antingen genetiskt eller pga sjukdom.

Om du gör en sökning på "rossel" så hittar du säkerligen massor av trådar, det är tyvärr ett allt för vanligt problem hos våra kära råttor. :(

Ebbbaaa
0

okej, tack för informationen… känner att ja ginte riktigt vet hur länge det har gått och hur alvarligt det är. Hon är pigg och så ibland. hon äter, även fast hon är lite kräsen av sig. Jag har världigt svårt för att veta i vilket stadie man ska ta på allvar och åka till  vetrinären…

:(

Ebbbaaa
0

#1 hon nyser, men jag tcker inte hon är så röd runt nos och ögon, ibland mer eller ´mindre , just nu inget som jag lägger märket till direkt… men det är just när hon andas ibland.

Ninja
0

Just rossel kan man inte göra så mycket åt som sagt, vissa råttor kan leva långa liv ändå medans andra blir sjuka. Blir hon snorig får du vara uppmärksam på henne, blir hennes allmäntillstånd påverkat (hon blir trött och slö, kanske magrar av lite) måste du uppsöka veterinär.

Det du kan göra i förebyggande syfte är att ge nyttig mat rik på antioxidanter, dvs mycket frukt och grönsaker så varierat som möjligt, det är iofs viktigt för alla råttor men extra viktigt när de har lite sämre immunförsvar. Håll buren ren, byt hängmattor ofta osv. Även det är viktigt för alla råttor men rosselråttor har extra känsliga luftvägar och påverkas mer av en smutsig bur/kissiga hängmattor.
Se till så att hon inte utsätts för drag. Ha inte öppna fönster i närheten av buren, och tar du ut henne så se till att det är vindstilla och inte så kyligt.

Cis-j
0

#3 fast det finns väl de råttägare som tycker att antibiotika saktar ner och dämpar det hela om det är myco?

har för mig att jag l'st här inne någonstans att det är baytril + en annan antibiotika som många råttägare säger sig tycka är bästa behandlingen, men att det finns inga vetenskapliga grunder för det.

myco är ju en blandning mellan virus och bakterie, och kan vid ett tidigt stadie mildras vid behandling? eller är jag helt ute och cyklar?

Ninja
0

#6 Det är Baytril + vibramycin som brukar rekommenderas. Men det gör inget åt själva mycoplasman, utan det bekämpar sekundära infektioner som kommer pga myco, vilket i sin tur ger lindring OM det är en annan infektion i kroppen. Det kan man inte veta säkert utan prover, vilket dessvärre sällan tas på råttor..
Det är något som aldrig kommer gå bort helt i och med att råttan har ett sänkt immunförsvar och därför blir mer mottaglig för infektioner, och därför bör man bara medicinera när råttan verkligen är sjuk. Annars riskerar man resistens i stället, om man ska behandla varje gång en råtta rosslar.

Det är inte en blandning mellan virus och bakterie. Virus går inte att behandla de heller i och för sig, det måste få läka ut av sig själv via kroppen egna immunförsvar.

Mycoplasma hör till bakteriegruppen. Bakterier är encelliga organismer uppbyggda som många andra celler, med kärnsubstans, cytoplasma, cellvägg osv. Mycoplasma saknar dock en cellvägg.
Antibiotika verkar genom att angripa cellväggen så bakterien dör, men när en sån inte finns så har inte antibiotikan något att angripa.. därför kan man inte behandla mycoplasma.

Cis-j
0

Okej, så det är så det är.. ja men då vet jag..
Fast virus har ju ingen cellvägg och det är därför inte antibiotika biter på det, och bakterie har en en kärna och en cellvägg, medan mycoplasman har en kärna men ingen cellvägg? så då blir det en blandning? :P

Ninja
0

Nä men virus är ingen levande organism på det viset. De är DNA eller RNA omgivna av ett hölje, typ. Virus är uppbyggt på annat sätt och fungerar annorlunda än bakterier och måste dö ut av sig själva. Det går egentligen inte att jämföra de två så.

Mycoplasma är en typ av bakterie, men har en annorlunda uppbyggnad än de flesta andra bakterier.

Mycoplasma i allmänhet: länk
M. pulmonis (varianten som drabbar råttor): länk 1 och länk 2

Beccafaan
0

Hur ger man dom te? i drick flaskan? eller skål? Går grönt te lika bra som rött? Tror mina har blivit lite förkylda nämligen. Tacksam för svar.

Cis-j
0

Grönt te innehåller koffein så det är rött te som gäller.
Teet är bara att låta svalna av och hälla i vattenflaskan, men tänk på att det är bra att ha en till vattenflaska med vanligt vatten i.  :)

Ninja
0

Rött te är inte helt korrekt benämning.. Det finns nämligen te som heter rött te, vilket är en blandning av svart te, en gnutta rooibos, hibiscus osv. Det innehåller koffein.

Rent rooiboste är det man ska ge, kolla innehållsförteckningen. Det är rött, men det är egentligen inte te eftersom det inte kommer från tebusken. Däremot används rooibosbuskens blad på samma sätt som teblad, vilket gör att det ofta förknippas som en tesort. 
Låt rooibosteet dra tills vattnet blivit kallt, för att så mycket ämnen ska hinna frigöras som möjligt. Rooibos blir inte beskt om det står och drar länge, som vanligt te blir.

Du kan ge rooibos i en liten skål eller något (som de inte kan välta, antingen en tung stengodsskål eller en som man hänger på gallret), eller ha två flaskor så du har en flaska med te och en med rent vatten.

Beccafaan
0

Tack så mycket. :) finns det och köpa överallt, typ ica?:)

Ninja
0

Det är vanligare nu, så oftast finns det i vanliga affärer. Jag hittar det här i krokarna i alla fall, men för några år sedan fick jag köpa det i en hälsokost affär. Så kolla på en sån om du inte hittar i en vanlig affär. :)

Cis-j
0

#12, Med rött te menade jag rent rooibos-te :P Är det enda som är rött, enligt mig. Men det kan ju uppfattas annorlunda av andra så det var bra att du förtydligade. :)

Beccafaan
0

ska ut och kika i hälso-butiker och maxi imorgon då :) Tack!