Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1250 ggr
Elshira
0

Ang. nakna råttor

Jag vet inte själv och jag undrar därför och frågar er, nakenråttor togs upp i en annan tråd men jag fick inget vettigt svar på min fråga där.

Är det så att nakna råttor efter rexade föräldrar (som är friska och snälla som alla andra råttor till avel bör vara) har fler medfödda fel? Dvs inget som rör deras päls (så som att de lättare kan bli förkylda osv.), utan endast medfödda missbildningar eller nedsatt imunförsvar eller något åt det gåller (har hört många varianter).

Jag själv är neutral i frågan ang. nakenråttor och jag klandrar varken de som vill eller inte vill ha nakna råttor.

Jag vill bara veta hur det egentligen är, dvs inte vad ni tycker eller tänker utan endast ren fakta.

I mina öron låter det konstigt att de skulle vara så mycket sjukare än någon annan råtta redan från födsel (medfödda fel av olika slag) och jag vill därför veta hur det egentligen ligger till.

Dels så jag antingen kan ställa upp för dem som blir totalt sönderhackade av andra eller så jag hjälpa dem som i framtiden funderar på att avla naket med att ev. undvika det, deroende på vad som faktiskt är rätt eller fel i min fråga.

Är det så att de inte är sjukare än andra, utan endast behöver extra skydd/värme så måste det ju vara upp till ägaren att se till de blir omhändertagna på rätt sätt - precis som alla andra djur.

Och som sagt endast fakta tack! Tacksam för all hjälp jag kan få!

Hakuna matata!

KickanW
0

Nej, dubbelrexar har inga genetiska fel utan har bara problem just pga avsaknaden av päls.

Du vill bara ha fakta, men lägger ändå in en egen åsikt… Då kan jag inte hålla mig!

"Är det så att de inte är sjukare än andra, utan endast behöver extra skydd/värme så måste det ju vara upp till ägaren att se till de blir omhändertagna på rätt sätt - precis som alla andra djur."

Må så vara, ja. Men vill man i längden ha husdjur som kräver extra vård? Borde man inte sträva efter friskare och tåligare råttor i stället? Långsiktigt?

Rwawr
0

Lite nyfiken jag med

Elshira
1

#1 Jo absolut, men jag nämnde även att om så vore att de var sjuka så ska man ju inte avla på dem (vilket de inte är enligt dig). Jag talade ju både för och emot båda delar.

Det finns ju hundar som behöver bli påklädda, men även det är ju upp till ägaren att bestämma om man då vill ha ett sådant djur - de är ju inte sjukliga för det, de behöver bara extra värme. Och ja det är extra omvårdnad som uppkommit pga att de blivit våra tamdjur, precis som att de behöver förses med mat, vatten och motion i fångenskap, en del av vardagen.

Vissa gillar släta toppörade, andra vill ha dumbo rex - självklart måste man ju då kunna få ha naket om man vill ha det. Men givetvis det är ju upp till var och en, jag själv skulle inte vilja ha och lägga ut det extra arbete som krävs för en nakenråtta och det är mitt val.

Jag är neutral och förstår er som tycker det är fel utan päls efter som det inte är naturligt - men samtidigt lever de ju inte naturligt heller hos oss mäniskor.

Nu åter till den rena faktan hädanefter! Någon mer som kan berätta hur det är?

Hakuna matata!

[veralera]
0

På ratpower finns lite att läsa som sammanfattar snabbt:

http://www.ratpower.se/?p=163

Ta och sätt dig vid google så hittar du mycket underlag. Testa sök nakenråtta och sedan plus typ, defekta gener eller nåt. Man hittar mycket. Är du bra på engelska hittar du en massa.

Tänk bara på att när du söker på nakenråtta får du massa träffar på de "riktiga" nakenråttorna också, dvs mullvadsråttor. Det är något helt annat.

Terato
1

Det finns väldigt dåligt med bra info om äkta naket. Jag har försökt söka på fuzz med det mesta är en massa tyckanden. Hittar ingen statistik eller forskning någonstans.

Dubbelrex är inget annat än en rexråtta med dubbla anlag. Finns ingen logik i att den skulle vara sjukare än en rexråtta. Eventuellt kanske den behöver mer energirik mat då den förmodligen gör av med mer energi för att hålla kroppstemperaturen men jag vet inte hur understödd den faktan är. Och förmodligen behöver den ha en varmare miljö än pälsade råttor. Fast.. Pälsade råttor ska ju inte heller stå dragigt och kyligt så egentligen tror jag inte att det är någon större skillnad. Råttor vill ha varmt.

Det man vet är ju att det finns typer av äkta naket som saknar organet thymus. Nakenheten beror på avsaknad av thymus. Det är ett organ som är viktigt för immunförsvarets funktion. Och där känner jag att den infon räcker för att jag inte ska stödja det. Jag tycker att ett djur ska ha alla sina vitala organ fungerande. Där är det alltså direkt kopplat till nakengenen och går inte att avla bort. Ett sånt här djur kanske kan leva i steril labbmiljö och vara frisk, vad vet jag. Men jag kommer inte att skaffa någon själv. 

Sen när det gäller fuzz har det t.ex. varit snack om njurproblem och det är ju heller inte något man är så sugen på. Men sen är ju frågan om det är bundet till nakenheten eller om det helt enkelt ligger i linjen, alltså att de första fuzzarna av en slump hade njurproblem och att det har hängt med. I så fall går det ju att avla bort om man enträget avlar ut med problemfria linjer innan man avlar tillbaka på fuzzlinjerna.

Här har vi en stor anledning till att man ska regga och avregga sina råttor när de dör. Då kan man enkelt gå in och forska och föra statistik på vilka djur som får vilka problem och se om det går att koppla till gener eller linjer. Kanske är det så att även pälsade råttor från samma linje får njurproblem? Då kan man ju avskriva att det handlar om nakenheten i sig. Så… Så ligger det till.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elshira
1

#5 Tack för ditt svar, tycker du förklarade på ett bra sätt! =)

Då har jag fått mitt svar - att immunförsvaret faktiskt blir nedsatt i samma veva som de blir nakna, men endast på "labbråttorna", dvs. inte dubbelrexar (om jag förstod det rätt?).

Vad jag också då kan förstå är att dubbelrexarna inte helt saknar hårgenen utan endast har väldigt lite hår (och därmed har thymus kvar), till skillnad mot de nakna labbråttorna som avsaknar det helt?

Vill bara vara absolut säker så jag förstår det rätt! Är man blondin så är man ;)

Jag vill också bara poängtera att när jag nämner naket så är det just med dubbla rexanlag inte de nakna "labbråttorna" jag syftar på om jag kanske var otydlig med det i #0.

Och frågar man får man aldrig veta, det är många som är kunniga här på rif!

Hakuna matata!

Terato
1

Nja, så är det inte. Det jag menade är att just den typen av naket saknar thymus och du kan aldrig trolla tillbaka thymus på just den typen då hårlösheten beror just på avsaknaden av thymus. (mins inte vad varianten heter) Men sen vill jag inte uttala mig om det går att avla fram friska råttor av den här sorten ändå genom att kompensera upp immunförsvaret på annat vis.

Alltså. Nakengenerna på råttor är olika och beror på olika saker. Det är bara(så vitt jag vet) en av sorterna som saknar thymus. En dubbelrex har bara dubbla rexanlag. Rex är en gen som förstör pälsen så att den blir tunn. Två rexgener förstör pälsen ännu mer. Så där beror nakenheten inte alls på någon avsaknad av thymus eller nånting annat utan enbart att den har dubbel uppsättning av den här genen som försvagar hårstråna(exakt hur vet jag inte).

Det är egentligen samma sak som en svart råtta. Den har två a-gener som tar bort det gula bandet på varje hårstrå. Då blir råttan svart istället för agouti.

Sen finns det en tre-fyra till äkta-naketvarianter och där är det också ovisst hur det ligger till med hälsan. Kopplat till genen eller ligger i linjen? Ligger det i linjen går det att avla bort. Är det kopplat till genen går det inte, då sitter egenskaperna ihop. Sen är det också så att vissa saker kan vara rena mytesspridning också. Jag säger inte att det är det men utesluter det inte i fall där man faktiskt inte kunnat lägga fram någon forskning/statistik på hur det faktiskt ligger till.

Men hur det än är så kräver all avel stor kunskap från uppfödare. Inte minst när det är såna här tveksamma varianter. Då blir avelsarbetet ännu mer forskningsinriktat, helt enkelt.

Så min slutsats är; dubbelrex är inget annat än en rexråtta med dubbla rexanlag i vilket inte jag kan se som något allvarligt hälsofel(mer än att de faktiskt saknar päls och t.ex. har sämre skydd och dåliga morrhår, vilket också kan vara ett handikapp). Men den har annars precis samma egenskaper som alla andra rexade/pälsade råttor. De andra nakenvarianterna är det dåligt forskat om och nakenheten beror på olika saker men det finns en variant som saknar thymus, vilket jag inte vill stödja.

Jag tycker inte vi ska kalla dubbelrex för naket just för att jag vill hålla isär det hela. Rex är ingen nakengen.

En av anledningarna till att t.ex. SRS inte stödjer dubbelrex är att en hårt avlad dubbelrex kan vara så naken att den är svår att skilja från andra nakenvarianter. Och eftersom SRS inte vill stödja hälsofel på råtta så väljer man att helt ta avstånd från nakenvarianter. Men det är bara en av anlednigarna, finns säkert fler.

Jag gillar pälsade, släta råttor. Då behöver jag inte fundera så mycket. Det är så mycket man inte vet och måste gissa sig till. För att gardera mig väljer jag därför i första hand släta råttor. Jag har en löjlig inbillning om att det är bra för djuret att likna sina vilda släktingar. Men jag kan inte lova att det av olika omständigheter även hamnar andra varianter hos mig. I vissa linjer som jag är intresserad av ligger det t.ex. fuzz bakom och är temperamentet och hälsan i övrigt är för bra för att gå miste om så kommer jag att chansa trots risken att få fram fuzz. Men jag ska försöka undvika det så mycket som möjligt genom att inte dubblera dessa anlag då jag inte är särskilt intresserad av att avla fram fuzz. Och dyker det upp någon gång ändå kommer jag vara stenhård med köparna och uppföljning.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se