Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 832 ggr
[Anninona]
0

Råtta med nervskada

En av mina råttungar har tyvärr fått en nervskada,hon är lite stel med huvudet,kan inte röra det normalt och ena ögat är lite utploppat.Hon äter och rör på sig som "vanligt".Enligt veterinären så kanske man får avliva henne om inte hon blir bättre av behandlingen hon fått. (kortison insprutat och får  bactrim 2 ggr dagligen och ska ev få kortison en gång till)Men med tanke på att hon har bra aptit och leker med dom andra,tvättar sig själv osv..så borde la hon kunna ha ett normalt liv trots nervskadan?hon verkar inte ha ont,hon e bara lite "handikappad"

Någon som vart med om nåt liknande,skulle vilja veta hur det gått för andra?

Lancia
0

Hur uppstog skadan? Kom den över en natt eller har det gradvis förvärrats under en tid?

Är du säker på att hon inte kan röra huvet pga stelhet? Hur ser det ut när hon försöker röra det? Tappar hon balansen om hon rör det "för mycket"?

Att ögat buktar ut och att rörelsemönstret förändrats får mig att tänka på hjärntumör tyvärr.

Var det veterinären som sa att det handlade om nervskada eller är det din slutsats? Varför tror du/han/hon att den isf har uppstått? Vad är orsaken bakom dvs.

[Anninona]
0

Tyckte det framgick att jag varit hos veterinären Glad

Jo då hon e undersökt,hon har en nervskada som man inte vet hur den uppkom.Så jag undrar om man verkligen ska behöva avliva henne trots detta,eftersom hon lever så gott som vanligt.Jag vill inte ta bort henne.Så det skulle vara intressant att veta om nån vart i denna situationen och hur det gick.

Lancia
0

Jo det framgick, men eftersom veterinären ordinerade antibiotika så blev jag osäker på om de va vetten som ställt diagnosen nervskada. Man brukar ju inte behandla nervskador i sig med antibiotika ;)

Mår råttan bra och är glad så ser iallafall inget jag någon anledning att avliva. Däremot om hon får ont (pga trycket i ögat tex) eller lider på annat sätt känns det som att det inte finns så många vägar att välja på :/

[Anninona]
0

Precis så tänker jag också som du beskriver.Hoppas det inte blir värre då,skulle kännas så tråkigt att behöva avliva en så ung råtta..

Elshira
0

Jag vet inte vad det är eller inte är, men så länge råttan är pigg och framåt och har aptit så lär den inte lida nämnvärt. Skulle de har huvudverk för jämnan så tror jag inte de skulle vara lika pigga efter ett tag, så fortsätt att behandla och ta en dag i taget.

Hakuna matata!

[Anninona]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir så glad!Idag ser hennes öga normalt ut..det kan hända att det buktar ut en aning men jag ser inte det i alla fall.Och eftersom behandlingen verkar fungera då så blir det en till spruta med kortison.Veterinären sa nämligen att om min råtta blir bättre av behandligen så borde jag komma tillbaka efter 6-7 dagar och så ska hon få en till spruta med kortison.

Jag misstänker dock att min lilla råtta ser sämre än innan.Men kanske det blir bättre med.Nu finns det hopp i alla fall att hon kan leva så normalt som möjligt.Var så himla orolig att behöva avliva henne.

En bild på henne.(Tagen när ögat var stort så det kanske syns på bilden)Hon e ju så söt Glad

Lancia
0

Vad skönt att det går åt rätt håll! Söt liten rackare :D

Råttor ser ju redan dåligt av naturen, så även om hon skulle bli blind på ögat skulle det inte göra så stor skillnad.