Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1171 ggr
[Linsenhejhej]
0

Frågor om mat

Jag har inte råttor, men vill gärna skaffa.
1. Vad slags foder ska råttor äta? Kan man ge till exempel kaninpellets eller kattmat (Orijen kattmat)?
2. Hur mycket mat ska man lägga in i buren varje dag om man har två råttor?
3. Hur mycket ska man första gången ge av mat som råttan aldrig har smakat tidigare, för att den inte ska bli sjuk?

Love-
0

du kan gärna söka här på rif då det finns svara på alla dina frågor ganska lätt att hitta dem.

Om du inte pallar att leta så läs här

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

hus-musen
0

råttor ska inte äta kaninmat alls, det är inte rätt för dem. De är omnivorer, dvs allätare och ska ha både kött och grönsaker. Kattmat är inte bra för råttor då kattmat innehåller för mycket taurin. Torrfoder blandar du själv, i länken som Love- skickade så hittar du bra tips.

Torrfoder ska råttorna alltid ha tillgång till,  och färskmat ska de ha en gång om dagen typ. Färskvatten behöver de varje dag.

Råttor blir inte sjuka av ny mat, möjligtvis kan de reagera på tex mjölk om de är ovana, eller alternativt om det är för starkt kryddad mat.

Qui dormit, non peccat

[Linsenhejhej]
0

Tack så mycket #1 och #2! Skrattande
I juli ska jag köpa fem råttungar. Jag har aldrig ägt råttor förut, så det ska bli spännande.

Elshira
0

Länken #1 nämner är bra, jag brukar dessutom blanda i lite knäckebröd i torrfoderblandningen vilket brukar vara uppskattat! ^^ Lite "träning" för tänderna med :)

Hakuna matata!

[veralera]
0

#3 Varför just fem haha? Jag säger inte att du inte får köpa fem eller något - missförstå mig inte xD men det är ju ändå långt till juni och du verkar säker på exakt fem xD

[Linsenhejhej]
0

#4: Okej, tack för tipset!

#5: Haha, jag vet, är lite knäpp när det gäller sådant. Jag fick bara för mig att jag skulle ha just fem stycken, och då går det inte att omprogramera min hjärna. Jag tyckte att fem råttor verkar vara ett bra antal. :)

[veralera]
0

#6 Jag tycke det låter som en mycket bra antal:)