Råttor iFokus

Råttor

Etikett: rif-och-ifokus
Läst 1043 ggr
Anvariel
0

Censur - meddela gärna

Hallå!

Kom att tänka på detta eftersom jag blev cencurerad härom dagen. Det händer ju titt som tätt att folk blir censurerade här inne eller att trådar tas bort helt, o.s.v. Ofta får man som läsare/skrivare inget veta utan det försvinner bara text eller trådar.

För det första kan jag tycka att mycket av censuren är lite väl onödig. Det är väl ändå ingen diktatur här på RIF, eller? Nåja.

Men för det andra, och min egentliga fråga, så undrar jag om de som censurerar meddelanden skulle kunna ta som policy att alltid lämna efter sig ett meddelande så att man SER vad som hänt och vaför. T.ex. så kan man lämna (i stället för texten man tog bort) ett meddelande som följande:

*inlägg censurerat p.g.a. brott mot försäljningsförbud*

Det skulle kännas mycket bättre, tycker jag, eftersom man då vet vad som hänt. Samma sak med trådar som måste tas bort helt för att det blivit för taskiga utlåtanden/pajkastning i dem. Kan man inte ta bort alla inlägg och ersätta det med en text där det står "Denna tråd är borttagen p.g.a. blabla"? Det hände här för inte så länge sedan att en tråd blev borttagen och jag sökte förgäves efter den eftersom jag hade följt diskussionen i den ett tag. Men i och med att diskussionen varit häftig så gissade jag att tråden raderats. Men fortfarande, det kanske skulle gå att vara lite mer öppen med vad som censurerats och vad som inte blivit censurerat?

Dramatik
0

Jag håller med dig, bra idè! =D

Love-
0

håller med dig

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

VAASHii
0

/AGREE

KickanW
0

Väldigt bra idé, inlägg kan bli ganska konstiga när delar tas bort och då är det ju bra att veta varför.

[lucke]
0

Håller också med.

Allamej
0

Alla tycker ni att det är bra idé att informera varför trådar och inlägg blir censurerade och borttagna. Samma sak tycker jag. Jag har länge velat ha en klistrad tråd där alla borttaganden och censureringar meddelas tillsammans med orsak.

På flashback finns det ju sådana trådar, där informeras vilka som har blivit varnade och varför, vilka som har blivit avstängda och som ska colla av sig ett tag.

Jag gillar den idén om en skampåle, jag kan lägga in den idag om ni vill… eller just det ja…

Folk som blir avstängda, blir varnade och censurerade vill inte alltid att alla andra ska veta detta. Men strunt i det :) Jag är för idén!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

cosmonita
0

Men det behövs väl inte en "klistrad tråd där alla borttaganden och cencureringar meddelas tillsammans med orsak".

Finns inget behov av en "skampåle" utan bara att det syns i trådarna att ett inlägg är borttaget så att det blir lättare att följa tråden. Orsak enligt forumets regler är också önskvärt, lättare att då veta vad man gjort för fel så att det inte behöver upprepas i onödan men då om det kan anges direkt på den tomma platsen för det borttagna inlägget.

Om man tar bort en helt tråd kan det ju vara svårare att informera.

VAASHii
0

Precis vad cosmonita skrev.. Det tycker jag låter bra!

Skamhörnan känns inte riktigt nödvändigt. På flashback kan jag mycket väl se varför den finns men på rif är folk oftast inte lika extrema. Kan bara vara något som hoppat "ur munnen" (ur fingrarna? :P) på en nångång och det känns lite väl onödigt att bli uthängd förevigt om det.

Men att orsaken enligt forumets regler till censur, borttagning av meddelande, tråd osv står istället för det censurerade eller borttagna meddelandet/tråden!

Allamej
0

Till saken hör ju att det var praxis tidigare att man skrev i inläggen varför det och det tagits bort men det hade inte den positiva effekt som ni tror… snarare så gjorde det så gott som precis alla fly förbannade på den som ändrat eller tagit bort. Oavsett om det handlade om annonsförbud, rena trollinlägg eller säljsnack med/om en bannad uppfödare.

Så egentligen. Oavsett vad vi gör så kommer inte alla att vara nöjd. Det kommer alltid att finnas nån som tycker att vi är för hårda eller för slöa.

Vi kanske ska strunta i att ta bort sånt som bryter mot reglerna i en vecka… så får vi se vad som känns bäst.

Hurra! Semester!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

KickanW
0

Jag tycker inte att det är pga skammen utan snarare tvärtom. Om jag skriver.

"Åh vad jag vill ha en Filuren*-råtta, jag älskar den uppfödarens råttor!"
Och det ändras till t.ex. "Åh vad jag vill ha en råtta, jag älskar råttor!" eftersom Filuren är avstängd från forumet, så vill jag gärna att det ska stå exempelvis "Ändrad av moderator" eller "Censurerad text" så att folk förstår att det är något som fattas. För jag är iaf väldigt noga med att jag ska kunna stå för det jag skriver… Och det kan man kanske inte alltid när någon ändrat i det man skrivit.

Skampåle eller förklaring behöver det inte finnas med… Bara en notering att inlägget är ändrat.

Anvariel
0

#10 Precis!! Jag menar, de gånger jag har blivit censurerad så har jag inte alls förstått varför. Det är inte så att jag t.ex. skrivit åt någon att de är en jäkla idiot och bla bla bla. T.ex. så sade jag senast "Åååh, jag älskar dumbos!!" i en tråd som MangoMelon startat och detta blev borttaget. Det är för mig helt oförståeligt eftersom jag inte nämnde hennes uppfödning och dumbos är inte förbjudna enligt RIF. Det skulle vara jättebra i sådana situationer - om det nu verkligen måste censureras - att man får reda på VARFÖR!

Någon skampåle tycker jag verkligen inte att det ska vara!!! Mera en information för både de som skriver och de som följt tråden om vad som hänt.

KickanW
0

Haha, fast nu säger du ju emot mig Anvariel? Jag skrev att förklaring inte behövs, men att man iaf kan få veta att inlägget blivit censurerat.

Allamej
0

Anvariel, orsaken att den raden blev borttagen var för att en hel del säljsnack hade förekommit innan, och eftersom det hade tagits bort så tog jag även bort det du skrev men givetvis kan jag återställa det, men det kommer att vara fullständigt utan kontext så det ser rätt dumt ut :)

Men givetvis, jag fixar det :)

Anvariel
0

#13 Aha. på det viset. :) Ja, alltså det är ju totalt irrelevant påstående jag skrivit - jag menar, spelar väl roll om folk får läsa att jag älskar dumbos eller inte. :) Vad jag menar är ju att jag blev så paff när det blivit borttaget. Känns lite sovjetunionens censurstil där. *snipp* *snipp*;) Men nej, du behöver inte alls fixa tillbaka det!! :D

#12 Ah! Ja, alltså, orsak kan ju vara bra. Men behöver inte vara ingående. Men definitivt NÅGOT meddelande kunde ju läggas till. T.ex. *censurerat av moderator*. Det känns otroligt läskigt att någon kan gå in och ändra i ett meddelande jag skrivit så att det inte längre är orginalmeddelandet. Så man får vara lite försiktig med hur man använder censureringsmakten. Men naturligtvis förstår jag att man måste kunna ta bort meddelanden och sådär, annars kan ju folk skriva precis vad som helst. Men också bra att informera resten av forumet att orginalmeddelandet blivit ändrat!

Terato
0

Har inte orkat läsa alla inlägg men jag tycker att man bör skriva en liten kruddelutt i kursivt när man har redigerat inlägg och varför och vem det är som har redigerat.

Svårare än så behöver det inte vara.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se