Vad kallar ni dom?
Jag undrar vad ni kallar era råttor när ni gosar med dom. Hittar ni på egna ord eller ljud?.
Själv så kallar jag ofta mina råttor för grisar och när jag klappar dom på magen låter jag typ "gotshi gotshi" med bebis röst xD Vilket förmodligen låter jätte töntigt eftersom mina vänner och familj kollar en aning udda på mig.
Alla mina råttor är mina bebisar xD Så det blir väl att jag kallar dom för Bebis eller Älskling :P
Jag kallar alla mina råttor för "busis" även de lugnaste 
Jag säger nog oftast "knäppis"… Både till råttorna och vovven. Om jag inte använder namnen såklart.
Nu när jag tänker efter så säger jag nog alltid "tjockis" åt dom oO'
Säger även "bäbis", hälsar jag på dom säger jag "Hej tjejerna" och ska jag kalla på dom är det namnen som gäller
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

"fiskorv" är ett ord som dyker upp här ganska ofta. Jag vet inte varför, för det är varken gulligt eller speciellt smickrande. :D
#5 Jag tyckte det var lite gulligt faktikst xD
Kallar dom för sötnos, älskling, plutten, tjockis, busunge, duktig råtta xD och allt möjligt
jag brukar kalla mina för både bebisar, älsklingar, sötnosar, skruttfior och massa annat som slutar på fia. min mamma brukar kalla dom för små monster "hej på er mina små monster" när hon kommer och vill gosa med dom :)
"kärt barn har många namn" verkar stämma här xD
#9 absolut! haha
Mina blir ofta kallade bebisar. När ja pratar om dem är de bebis jag använder mig av iaf. När ja pratar med Bus blir de ofta Buse som ja kallar honom, och Tutte för Tuttis XD. Men som sagt väldigt olika hehe. Mammas myspojke brukar slinka fram ibland oxå <3
Jag brukar kalla min för fisar eller mongon XD
Inte så politiskt korrekt kanske men det är sagt med kärlek <3
Här kallas dom för bebben, tjockis, älskling, gris eller namnet:)

här är det vanligaste bebis eller tant ^^
men även snorunge och blötdjur används :P
You can't spell Bitchy without Itchy
Kom på lite mer som jag säger xD Svanskorvar, Snorungar, Smulisar och Snuttisar ^^

oj oj, mina små har massa namn….
morrhårisar, skrotungar, små monster, miniterrorister, pluttarna, gosunge, rumpnisse, sötaste, finis, mattes kärlek, tjorvisar och ja en hel del mer… haha så japp kan verkligen hålla med om att det stämmer med att säga, "kärt barn har många namn"!!
Ska jag kalla på pojkarna jollrar jag "Gossarna" o flickorna kallar jag "Töserna", individuellt har de flesta smeknamn på sina vardagsnamn, tex Frigg blir Friggeligg, Puff blir Puffelipuff, smulan blir Smuliis, Sphinx blir Sphinxelinx..osv.. el så blir det "bebbissarna".. (ja herregud vad fånig man kan låta..tur att man inte är ensam!)
Kärt barn har många namn stämmer mycket väl!
Haha, jag kallar mina lite allt möjligt… Oftast olika varianten på 'skrotis' eller 'skrutt', typ.. skruttfis xD
Säger även bebis eller sötnos, kommer säkert komma på fler roliga namn allt eftersom - har bara haft råttor i ett par veckor nu (:
Propps,Proppsen,golvmopp,propp,prosperity,Nell,
Nelsonpälson,harl,Harls,Harleysson, motorcykeln,
Jaz, Jasp, Jackson (varför jag kallar honom det vet jag inte, men jag gör det alldeles för ofta XD)
Det är ju smeknamn på dom.
Fuling,Skitunge,Lillen, Tjockis, Älskling, Söte, babe, pojke, pojkarna,
darling,gamling (fast dom är inte så gamla)
och nu kan jag inte komma på några fler namn dom kallas för xD
// Lydia.
Take it or leave it!
Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se
brukar kalla mina tjockis, älskling, alltid me bebis röst :D
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#19 Alla smeknamn blir lite bättre med bebis röst xD
#20 haha aa XD brukar kalla hunden för idiot .. men me bebis röst så låter de snällare än va de e :P fast hon lyssnar på de så e väl inte så taskit ;P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

mammas hund kallar jag både idiot,pucko fuling och dylikt…men han bara tittar på en och viftar på svansen ^^
en glad liten idiot XP
You can't spell Bitchy without Itchy
Brukar kalla dom för musarna 
Satt lite och funderade på vad jag kallar mina djur och det slog mig att jag kallar alla för "mammas älskling/-ar".
Minns att när våran hund var valp och hade bitigt sönder mina skor så sa jag med bebis röst "Nu ska matte strypa dig" Låter brutalt men hunden som inte fatta nått viftade lyckligt på svansen xD
Och för ni som undrar.. Nej jag ströp honom inte.
Mammas snorkråkor blev de kallade idag xD Varför vet jag inte… Tyckte det lät bra

"Mattes gullungar", snorungar (uttalas på bebisvis "nnnooooorungar"),"mattes älskling", tjockis (för Coco som ÄR en tjockis), gullunge, myspys
Och sen diverse ljud som "mosha mosh mosh mooooooj!!!!", "apupa puj!", "mopatopp", "sniffsniff" och diverse uttryck som "ä du en fiiin liten tös du? jaaa!".
Så där sammanfattningsvis kan man ju säga att jag inte låter klok när jag pratar med tösarna. :D Den enda gången jag pratar "normalt" med dem är om jag är arg på dem eller om jag är ledsen. Det är riktigt sött för de har lärt sig att känna igen "bebisljudet" så de vet att det är de jag pratar med om jag drar igång med det. :D
#27 haha men det är samma här, att de vet att man pratar med dom så fort man pratar med bebisröst :P. Pratar man "normalt" så är det inte någon som lyfter huvudet i buren, men så fort man säger "sötnosar" med bebisröst så är det flera huvuden som kikar upp och kollar vad man gör :P

#28! Precis! :) Ett tag var det inkallning som gällde när jag lät "apupitupu, apupipii?" men våra lydnadsövningar har dock hamnat lite på efterkälken på senaste tiden så nu kommer de inte längre om de inte känner för det. Det funkade (lätet alltså) otroligt mycket bättre än om jag ropade deras namn! De kom liksom automatiskt när jag lät sådär. Hi hi. Sötnosar… mattes pluttenuttnuttar…
#29 haha, vad gulligt! Jo men det stämmer nog ganska bra nu när jag funderar lite på det, mina kommer också oftast om jag säger något sånt :)
Haha! nu var jag tvungen att säga något sånt, sitter i soffan bredvid buren och så sa jag det, så flyger två utav dom upp ur hängmattan och ut vid luckan för att komma ut till mig, ååå, dom är så söta!

#30 Ha ha ha ha! =) Ja, visst är de fina? =)
Kom på en annan sak jag också säger. "You're my giiirls! Are you my girls? Yes you are!" eller något sådant. Fast det blir på bebis/överdrivet-språk något i stil med "Jo ma gils!! A jo ma gils? Yesjoaaarr!".
Hahahah det kanske inte är så konstigt att vissa icke rått människor tycker vi är konstiga när vi låter så där xD

det är nog mammas pojkar som används oftast faktisk =)
Qui dormit, non peccat

jag kallar dem oftast för "lilla älskling" "söt/hårboll", "lilltuss" och en hel del annat smålöjligt :)
Min råtta heter My och brukar kallas för "Mysan" när jag håller på med henne och bara "MY!!#&"!!" när hon hittar på bus…
My har för övrigt ett alldeles eget "Mys-hus", som är både mys hus och ett myshus
En skokartong med mysigt fleecetyg som man kan få sova i när man är i mattes rum ^^
Hakuna matata!
Lilly: Lilla Lilly, tjockis, puttinutti, sötis, sötnosen och Yuuki (mellannamn)<3
Milou: Gammelråttan, Gamlingen, Tönnis (som i tunnis), smalis, puttinutti, putte, gumman, sötnosen, sötisen, söten, älskling och Goootschii!<3
Rose: Rosie-Posie, Rosie, sötnosen, sötis, Puttinutti<3
Miki: Blygis, söten, puttinutti, Mooni, Mini <3
Lara: Larisi!, puttinutti, GotschiPotschi <3
Understruket är deras riktiga namn, tjock stil är det dom kallas mest :D
Jag brukar kalla mina små grisar eller små tjokisar eller mammas matvrak. Sen brukar jag härma deras knastrande det brukar funka ganska bra för dem brukar knastra till baka:D
#37 Omg you have the gift to speak to rats :P
Min äldste råtta Raggamuffin blir kallad raggiragg. Bebis och tjockis och padda.
Deadly blir kallad bebis, tjockis, sur*****, rebell och surkärring. Ja en del blandade saker när han tror han är stor och farlig :P
Mont Blanc blir kallas mon petite (ingen aning varför. Antagligen för det är ett av de få ord jag kan på franska och har ingen egentlig koll på vad det betyder *asg*). Bebis, bäbisen och mattes lilla pussis eller busis.
I grund regel är det tjockisar och bebisar. :P
#39 mon petite betyder "min lilla" ;)

Jag säger ofta pluttis, älskling, bäbben, gubben, eller putchinutchi.. haha ;p

Oj, mina råttor får många smeknamn ibland.
Zon`s Black Russian kallas oftast för russinet eller russinpussin. Även tösefis förekommer:P (De två sistnämnda på typ bebisspråk)
Nougat är ofta busråtta, busunge, busfis, rallyråttan osv…
Kola, Lakrits, Calippo, Vanilj och Nogger kallas mest vid namn.
Nigel kallas nästan alltid Nagel.
Annars kallas de överlag gubbarna, pojkarna, töserna, bebisar osv…Kommer inte ihåg allt vad de kallas:P
När jag "ropar" på dem gör jag pussljud, då reagerar de direkt och vet att jag kallar på dem.
skitråtta/råttor, och mammas flickor, o:
#40 ah dåså. Passande ^^

Haha, jag är i alla fall inte ensam om att ha halv-konstiga smeknamn till dom. x)
Blir väl oftast Tjockis, bebis, knubbis, pucko och möjligtvis fuling ibland, haha. (:
och sen alla möjliga andra ljud, som t.ex. Abububu :D