Djuraffär C:X
Var i en djuraffär i Eslöv idag. Skulle kolla hur djuren hade det.. Bad att få titta närmare på r8orna som satt flera tillsammans i en tråkig bur med bara ett hus som var vält på sidan… Mamma ( nakenråtta) med fem bebisar… alla könsmogna..Suck?!
Alla var rödsnuviga! Killen i butiken lyfte dom i svansen, fast jag upprepade gånger bad honom låta bli! Priset var 160kr för en hona….
E folk i djuraffärer dumma i huvvet? Råttorna var skiträdda och ömkliga! JMammaråttan var nästan apatisk! Jag ville slå honom och ta med råttorna hem! Kan inte någon annan modig själ åka dit och bråka lite??

bara att anmäla.. Kontakta Länsstyrelsen i skåne.
Tel 040/044-25 23 50
http://www.lansstyrelsen.se/skane/amnen/Djurskydd_veterinar/Anmalan_om_vanvard/
vilken djuraffär i eslöv var det?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#1 Will do! 
#2 Den vid Kvantum/Maxi. Tror bara det finns en som har smådjur.
Jag är fortfarande så förbannad att jag inte vet var jag ska ta vägen. Han höll dom dinglande I SVANSEN!!! Jag skulle vilja hålla honom dinglande i något.
ok då vet jag vilken det är, tycker att du ska anmäla dem
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

de är alltid skyldiga att kolla upp alla anmälningar så om fler kan samla information om hur de missköter sig så se till att alla anmäler… Man kan anmäla anonymt…
Anmälan är gjord! Inte anonymt! HA!
Råttor - Djuraffär: 1-0
Anmäl den djur affären.. Det är inte rätt mot djuren. Det finns bara en djuraffär som jag varit in hos som jag gillar och det är Gävleborg zoo.
liiitet OT
#7 Det ska jag tala om för affärsägaren på Gävleborgszoo att du tycker! :)
Ska troligtvis dit idag och kolla på min honas ungar som fortfarande finns kvar :P
Hemskt att de inte kan ta hand om djuren >.<
Jag är stolt över att veta att "min" affär faktiskt vet något om djur (gävleborgs zoo :P)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Usch, hemskt med sådana djuraffärer!! Tacka vet jag "min" djuraffär (jag handlar där oftast)! De har råttor själva och vet hur man hanterar dem och hur man ska sköta dem. Visar potentiella köpare hur man lyssnar på lungorna och sådär. :) Mysiga!! Mer sådana djuraffärer åt folket (och åt djuren!).
Bra att du anmälde!! Om man åtar sig att sälja djur så ska det ske på ett BRA sätt! Man ska KUNNA djuren man säljer och man ska vet hur man ska hantera dem.
Har vart med om det samma på en djuraffär i Borås. Satt ca 8 råttor i ett trångt terarie med bara ett litet vält hus och alla var rädda och könsmogna, dem var sägert 10 vekor gamla.
när jag började bråka med han som äger affären om vad han gjorde för fel så åkte jag ut….
Min blogg: SweGizmo.se
Usch!!!! :O
Bara för att jag blev nyfiken har jag kollat in en del andra djuraffärer i Lundområdet idag. Flera har inte ens råttor… Men, det värsta hittills… Södra Sandby!!! Har bara råttor bakom disk, i ett kylrum där man förvarar reptilmat. Små labb-boxar i ett skåp med glasdörrar, fullt av möss och råttor med pellets på galler och vattenflaska. Inga leksaker, inget gömsle, ingenting! Renit iofs.. Två lådor med råttor. En hona och hane i varje, massor av dagsgamla bebisar….
Jag vill bara gråta. Ska nog kolla vad lagen säger ordentligt och kanske göra en liten anmälan till! 

#12 det är andra regler som gäller när det hanlar om reptilföda och det är korttidsboende för råttorna, tragiskt men sant..
#13 SUCK! 

#13 Jo det är det säkert men visst finns det regler för dessa OCKSÅ!? Jag menar, hur som helst kan man väl inte få förvara djur även fast de är för föda? Någon slags ordning borde det ju vara ändå tycker man.
Jo fast om man tittar på de djur som människor äter som föda så har de vidriga omständigheter också. Det är en fråga som jag verkligen inte kan förstå hur politiker tänker kring djurens välfärd. Även om de är föda så är de levande varelser med känslor precis som du och jag. Även om de enbart föds upp för att slaktas och sen ätas så bör de få leva ett värdigt liv innan de dödas. Men det få de inte.
Nej, jag äter inte kött av den anledningen, hade jag kunnat så hade jag förbjudit allt som har med köttindustrin att göra.
Tycker det är vidrigt hur man behandlar djuren. Och det är ungefär likadant i alla köttindustribranscher. Tyvärr drabbas de mindre och mer "ovärda" djuren värst. Så som råttor och möss. Det finns för få människor med hjärta på jorden.
Det man kan göra som individ för djurs välfärd världen över är att gå med i organisationer som arbetar för djur - djurens rätt, peta, peta2 mm.
Även om man inte har råd att skänka pengar så driver de ofta väldigt många protestlistor mm som man med bara några klick och sitt namn kan skriva på listor, skicka mail till olika länders regering och kräva att de ska ta upp frågor som arbetar för djurens bästa.
Sen kan man självklart skriva egna mail till de personer man tror skulle kunna ta upp frågan och göra mer rättvisa lagar så att alla djur har samma rättigheter, oavsett om de är till för sällskap eller för att någon svenne kan få äta sin fläskfilé.
(förstå mig rätt att jag tycker det är ännu mer förjävligt för de små djuren, men jag tycker att det är en viktig fråga. Den som äter kött stödjer denna industri, de som har djur som måste äta smådjur städjer denna industri (såvida de inte föder upp föda på egen hand)).
Att bara sitta på arslet och fortsätta äta sina köttbullar är enligt mig samma som att stödja den vidriga köttindustrin.
Nu får folk bli arga på mig men jag kan bara inte se hur man kan kalla sig djurvän om man äter upp dom och stödjer köttindustrin.
nu har jag anmält Arken Zoo i Ystad med.. tänkte att jag kunde ta det i denna tråden eftersom det är en liknande grej..
var inne och skulle köpa en muskompis till tjejjen jag har härhemma och synligt i butiken finns en bur med säkert 10 möss (kanske fler) i blandade kön + en kull med nyfödda små bebbar & alla honor såg ut att vara i varierande stadier av dräktighet. när jag frågade visste de inte vem mamman var, i en liten låda brevid sitter en hane som är riktigt allvarligt biten
har säkert varit i slagsmål över honorna..
när jag frågade efter andra möss eftersom jag inte ville riskera att ta hem bebbisarnas mamma så kommer de ut med en bur med en högdräktig (urtrevlig i temperamentet för den delen, ångrar att jag inte tog hem henne..) hona + en liiiten liten hane + en sjuk mus, när jag påpekar att musen är sjuk (snorig, röd om ögon och näsa,nyser, piper i andningen och kliar sig oavbrutet+ röda fläckar i öronen) så försöker han med förklaringen att den är gammal 
dock verkade damerna i butiken mkt trevliga, men de sa att det var mannen som var chef.. (om jag uppfattade det rätt, var rätt upprörd så jag är inte säker på vad de sa exakt)
kan tillägga att ingen mus följde med mig hem, hade velat ta med alla och ge dem ett bra liv, men det går ju inte och kunde inte välja.. men nu ångrar jag att jag inte köpte den högdräktiga och den sjuka..
#16 Jag är vegetarian i skolan och jag köttstrejkade hemma tills pappa bara köpte KRAV-märkt kött 
#18 bra initiativ! Tyvärr vet jag inte om de ekologiska och/eller kravmärkta köttvarorna behandlas bättre (säkerligen något) utöver att de får mat som bonden själv har odlat. Vilket är jättebra för då blir det mindre regnskog som skövlas för att odla soya till att föda upp köttdjur.
Många anser att det är dyrt att vara vegetarian för att qourn och soyaprodukter kostar mer. Men, vad säger inte det om köttindustrin då? När djuren kostar mindre än det vegetariska? När det vegetariska är en simpel produktion av mat medan köttindustrin föder upp djur, levande djur?
Anledningen till att det är dyrare att käka soya är för att den soyan som går till människomat odlas i eu, medan grisarnas foder odlas i fattiga länder och kontinenter (ecempelvis sydamerika) där man skävlar regnskog som förstör både ekosystem och dödar massvis med fler djur.
Cis-j: Jag håller med dig till 210% ! Du hamnar direkt på min topplista över människor som bör bevaras och helgonförklaras!!!
Lite OT men jag måste bara tillägga att man inte behöver äta köttsubstitut när man är vegetarian. Linser, bönor, ärter, ostar osv fungerar lika bra… Och det är MYCKET billigare än kött.
haha! man tackar ^^
Nej men usch jag blir så irriterad på sådana här saker så jag kan bara inte hålla tyst. Ibland önskar jag att jag kunde byta ut alla jag känner till människor som tycker likadant för det här är definitivt frågor som jag brinner skarpt för och som är jobbigt att grotta in sig i. Men oerhört viktigt att sprida vidare! Ofta får man höra "nej ucsh, säg int emer, jag vill inte veta. Jag vill fortfarande kunna äta kött". Och det finns verkligen inte något som jag stör mig på mer än sådana personer. Vill man inte veta vad man orsakar djur och samhälle beroende på vad man stoppar i munnen?! Nej fy, skäms på sådana människor!

Skönt att Djurhörnan i Eslöv har blivit anmäld.
De bryter ständigt mot lagen.
Själv har jag inte tagit dom på bar gärning, flera som jag känner har gjort det.
Trots påtryckningar har de inte anmält dom.
Denna djuraffär SKA absolút inte få lov att ha djur.
/ Danne
#21 nej det måste man verkligen inte, men jag ville bara ta upp exemplet att om jag skulle vilja äta soyafärs så är det dyrare än vanlig köttfärs och jag tycker det borde vara en tankeställare med tanke på att köttfärsen har varit ett levande djur, som behövt föda, mat, värme, transport mm.
#24: Ja, självklart! Så tänker jag alltid när saker och ting är billigt - "Vem är förloraren?". Likadant med kläder… Om man får ett linne för 30:-, hur mycket kan då den som sytt linnet få i lön? Billigt är inte alltid bäst.
#25, Nej, precis :/
#8yepp gö det=) det är bra att dem får höra att dem är bra… Längtar tills ja ska praktisera där:D råtterna och de andra djuren har fått så stora och fina burar:D

Bra gjort av er alla, sådana människor skall anmälas!
Det är lag på att man inte får avla i samma lokal där man säljer djur.. Så detta med Mössen, att alla springer i samma bur och föder ungar hela tiden, de är ju så jävla äcklande!
Har själv hittat en butik i Göteborg som inte såg så jätte fräsch ut! Funderar på att anmäla dom… Små hamstrar springer i samma burar, och de värsta ja hittade va en Dvärghamstar som satt i en sådan liten Petbox, bara hus o en matskål…
Tyckte så synd om honom att jag va tvungen o köpa den lilla stackarn… Dessutom hade han fel på urinrören (han kissade på sig o bajset va helt löst!) och hela magen va kal, ingen päls alls!!!
Sådant gör mig arg!
Jättebra att ni anmäler de där djuraffärerna! Har själv aldrig stött på en sådan affär men hört massvis av otäcka historier. Djuraffärerna som finns nära mig verkar ha bra koll och vad jag kan se friska och fina djur och stora burar. Men egentligen så är det ytterst få affärer häromkring som har smådjur över huvud taget. Toppen!
Tänkte passa på att tacka Cis-j för flera jättebra inlägg, jag är själv vegan och förstår precis vad du menar med personer som inte vill höra, inte vill se, inte vill veta. Personer som inte bryr sig! Jag har också kompisar som VET att köttindustrin är fel, att den är avskyvärd, och de kan erkänna att "jag har rätt". Men sedan gör de ändå ingenting.
I Borås på knalleland fanns det en guldhamster som var extremt underaktiverad. Den stod på samma ställe i kanske tjugo minuter och slog med framtassarna och sen sprang den runt runt. 
Förlåt om jag går lite OT:
Vad det gäller kött så kolla efter närproducerat kött (även om det kanske inte är ekologiskt) och ta en tripp till uppfödaren och se hur djuren har det! På vissa har grisarna högar med halm att ligga i medan andra får stå på plank. På det viset vet man med säkerhet! =)
Vad det gäller tröjor så får de som tillverkar tröjorna knapast mera - det hamnar mer i mellanhänderna ENDAST. Köp typ fairtrade kläder (eller vad märkningen nu heter på kläder), det kan fortfarande inte garanteras att de som tillverkar kläderna får bättre lön men det är en större chans i.af. Men att säga tillverkarna får mer för ett linne för 1000:- än för 100:- är bara en ren lögn som vi inbillar oss.
Hakuna matata!
#31: "Men att säga tillverkarna får mer för ett linne för 1000:- än för 100:- är bara en ren lögn som vi inbillar oss."
Det är det väl ingen som sagt? Det jag menade är att vi kanske inte alltid ska sträva efter att få så billiga produkter som möjligt hela tiden. Ideologin i västvärlden idag går ju ut på att billigt är bäst. Reklamerna vinklas ju endast "Så får du mest för minst pengar" vilket jag tycker är helt fel.

#32 Sant! Fast min farsa går efter principen "det som är dyrast är bäst". :) Och han verkar inte riktigt gå med på att om en pryl av samma modell och märke kostar olika på olika ställen så är de ändå lika bra. *fniss*. Jag tror nog förresten att många vill ha det dyraste. Lite penisförlängning sådär. "Titta vad dyra prylar JAG har." Men det beror på. Mat "ska" vara billigt, t.ex. Kläder "ska" vara dyra. Bilar "ska" vara dyra. El "ska" vara billigt. Fashinerande egentligen. Och otroligt OT… sorry.