Hjälp & stöd.. Vad ska jag göra?
Jag avlivade Dumle när han va ca 1 år för han orkade ingenting och blev undernärd pga rossel, förmodligen mycoplastma. Han behandlades bara med antibiotika ch det hjälpte ju inte.
Bruce, Dumles burkamrat, blev förmodlgen smittad av Dumle. Han rosslade och han fick en annan behandling med antibiotika och flera sprutor i ryggen. 2 st vid 2 olika tillfällen med ca 7 dagars mellanrum.
Dyr och smärtsam behandling.
Han var frisk i nästan 2 månader och rosslet kom tillbaka.
Nu märker jag symptom på Bruce som jag märkte på Dumle strax innan hans avlivning.
Bruce låter jätteilla och rör inte alls på sig lika mycket. Han sitter still i soffan som Dumle och har tappat aptiten en del.
Men han är bara ett halvår gammal!
Vad ska jag göra? Kan ju inte behandla honom varannan månad.
Han mådde skitdåligt efter sprutorna. På vägen hem från vetrinären låg han och vred och vände på sig, som man kan göra om man har hög feber och försöker sova. Han la sig på rygg o.s.v.. Sprutorna gav honom bölder på ryggen som förmodlgen spände/gjorde ont/kliade.
Långt inlägg men jag blev så ledsen när jag upptäckte att han blir mer och mer som Dumle när han är så himla ung :(
Förutom rosslet/mycoplastman så är han verkligen en drömråtta som Alla tycker om.
Jag har haft tre råttor med kronisk mycoplasma (alla tre hade det när de kom till mig), en blev runt 2 år gammal och dog "knall och fal" av det (antar jag), var lite smal men ändå pigg osv.
Av de två andra är det en som lever idag då den andra fick tas bort pga cancer. Men de var båda pigga och i gott hull - verkade inte hindras så mycket av sin mycoplasma. Har då en kvar idag och det var 1 år sedan hon kom till mig i Juni/Juli som då var ca ett halvår gammal. Men hon är pigg och glad, äter och har all hälsa.
Så är det så att det kommer tillbaka hela tiden så kan man ju som du säger inte behöva plåga dem med sprutor stup i ett. Det låter ju oroande att han tappat aptiten, men då får pöva att ge godsaker ett tag så han får tillbaka lite energi och kanske börjar äta själv igen.
Men är det envist och han inte mår bra av det så finns ju tyvärr inte så mycket att göra, men försök hålla ut ett litet tag till för att se åt vilket håll det går med aptiten osv.
Hakuna matata!
Dumle var pigg hela livet tills ca 2 veckor innan jag avlivade honom. Då rasade han ner i vikt och höll sig i burgallret och flåsade mellan varje tugga mat han tog.
Bruce har inte riktigt börjat "hålla i gallret" än. Ska väga honom då och då för att hålla koll på vikten..
Får dom kroniskt rossel så går det ju bara utför :(
Får ge han mycket godsaker.. Dock vet jag inte vad som är godsaker för han har alltid ätit ALLT! Havregryn har uppskattats lika mycket som choklad.
Men det brukar ju vara majs, banan, tomat, choklad..?
Men banan och choklad ökar ju slemmet i halsen..
Tips på bra mat?
Han ville inte ens ha popcorn inatt :(
Ge energirik mat, frukt som väll dessutom brukar vara gott och lite fetare mat och hoppas på det bästa. Nyponsoppa eller andra flytande saker kanske också går ner lättare för honom. Kanske någon annan har bättre tipps?
Som sagt 2 av mina hade/har rossel länge och har inte "tagit skada" av det.
Hakuna matata!
Okej.. Skönt att dom inte fick sån förj*vlig rossel som Dumle :( Hoppas Bruce bättrar sig. Önskar verkligen att det bara är en förkyldning..