Advantage vet till löss?
undrar här i kommande fall av löss.
Finns de något bra receptfritt läkemedel som man kan ha hemma i fall löss kommer?
Å hur mycket ska man dosera tex unge till vuxen.
Tacksam för svar.
Kan funka med tigusspray, dermocan eller nått annat ohyra shampo/medel för hund/katt/smådjur. Vircon funkar på att rengöra bur och tillbehör, brukar döda ägg osv. Men tyvärr biter inte det alltid heller.
Sånt kan bita vissa gånger. Men tyvärr sällan speciellt effektivt och sällan hundra procentingt.
Så det är stronghold du ska ha. Gå till veterinären när du får det så skriver dom ut. Bara jobbigt att köra med annat skit där ohyran ändå kan komma tillbaka för att man inte lyckats döda äggen osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jo men måste jag in med alla djuren å va skulle bara ett besök kosta lr räcker de med att jag ringer till veterinären
Om man inte redan är känd hos vetten så brukar man alltid få komma in med djuret för att visa vad man har för typ av ohyra. För att citera vad dom brukar säga. Samt att man sällan ska behandla djur utan att veta hur eller för vad osv. Så ja du måste troligen gå in med en råtta som har ohyra,
Så fruktansvärt olika. Veterinären tar ju en summa typ 2-500 för att undersöka råttan. Enklast att du ringer och frågar för att få exakta summan. Bara ringa runt och se vilka som tar vad.
Sedan är det också helt beroende på vad de skriver ut. Vilken styrka och mängd. Kan kolla typ apotekets hemsida tror jag för att få fram en summa.
Tror även det kostar 50kr numer som en avgift för själva receptet. Men det är mitt i natten och jag orkar inte direkt tänka.
En vanlig dosering stronghold för ett paket ligger på ungefär 2-250:-. Jag mins inte helt.
Stronghold hjälper välm typ mot allt, funkar hyper bra, en droppe i nacken bara.
Sen finns det ju alltid på apoteket, och omm råttan kliar sig ovanligt mycket och du inte hittarfinns något som heter prob ett märke, schampoo, balsmam, olja m.m…..Tar kli, eksem, rävskabb vet inte om råttor får det men sjukt nbra schampoo iallafall att ha hemma. harv alltid detta hemma. men detta köper jag då via internet, pwss.se, eller guldfisken.se
Sen finn andra vanliga svhampoon mot kli på apoteket med, etiderm , notiderm tror jag de heter. Har etederm då eftersom jag har fått 2 abcesspå+ en råtta samt eksem m.m…..
Finns många medlel…
Sen finns det en pälsvårdande spray ekologisk vårdande för huud och päls som säg kväva löss m.m…
Vet inte hur effektiv den är, men de slutar klia sig , samt silver lotion, silver salva kollidaltsilver om du inte ser något. kollidalt silver är ju även då lika bakteridödande som pencilin och tar på stretokoker (använder dessa medel själv också nämligen) men det är ju då inte mot ohyra, men bra resultat har jag fått..av dessa medel…
kan kolla info på ionsilver.se eller com.
Jag rekomenderar det starkyt om du får sår/eksem/torrhy och massa annat…..
Men prob märket är någopt att rekomendera från min sida, sen spårayen heter Exern petguard "krypfri!!) myhcket snäll mot hy och luktar inte vitlök och starkt ut5an luktar mer typ a-fil eller något så att djuren inte stör sig på det lika m ycket.
Har inga resultat på detta mott ohyra, men de säger ju att det skall kväva ohyra,l men jag vet inte…du väljer ju själv vilka medel du vill ha hemma.
bara tips från mihn sida :)
hioppas du hittar något som passar dg och dina rådisar.
Men rekomenderar ju stronhold iom du hittar ohyra….
#4 sällan något anant hjälper än receptbelagt. Sedan bör man även inte köra på för mycket ting som hund, katt och häst kan ha. Bör rådfråga en veterinär eller kunnig innan man använder något. Kan bli skadligt också.
Jag har använt Dermocan förut och det har funkat. Men vilket jobb! Vi hade fem råttor, tre hundar och två katter då så det gick åt en hel dag till badande och sanering av allt..
Prob har jag använt på hundarna för att slippa fästingar, men klarade inte av lukten. Såfort dom blev fuktiga så luktade dom nytjärad båt.
Dermocan tar inte död på all form av ohyra och brukar inte alltid klara av att komma in i äggen och döda dom. Vilket ofta blir att man måste köra om med dermocan flera gånger på allt för att få bort.
Ja, vi upprepade en gång i veckan i tre veckor. Som sagt; ett jävla jobb.. Hade jag råkat ut för ohyra nu så hade jag hellre lagt pengar på veterinär och receptbelagt medel.

Dermocan finns väl inte längre?
defenitivt. Kotsar ju bara någon hundrig för hla kittet strong+undersökning beroende på uhr många råttor som skall ha stronghold vill säga…

för mig kostade det 300 kr för 5 råttor. inte så farligt tycker jag
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Det enda som gäller är att gå till veterinär och få recept av dom.Det är inte fasligt dyrt heller..Finns inga receptfria medel,men det har funnits förut.Enligt apoteket.Min förra råtthög hade löss och jag fick Advocate mot det.Kostade 150 :- för 4 st råttor.