Agouti som blir "svart"?
Min agouti tjej har börjat Mörkna rejält och dessutom har hon blivit grå på vissa ställen (väldigt mycket i ansiktet)
Beror detta på ålder eller är det ungerfär som rostning?
_Bella är ca 1 år & 2 månader
_Finns det någon text ang detta, kan du ge mig länken?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har du någon bild?
Jag tycker inte det låter som något konstigt på din beskrivning, råttors färg förändras lite under livet. Agouti är en tickad färg där varje hårstrå har tre band som går i grått, brunt och svart. Och det är helt normalt att de är lite gråaktiga i ansiktet, det är min agoutikille med. :)
#1 Jag har tyvärr ingen bild där det syns, kameran tar liksom bort det mesta av det gråa
Så det har med Ålderna att göra?
Det gråa kan jag nästan räkna ut själv :P Men just det att hon blir mörkare, är det ungefär som när en svart råtta rostar?
Hon är nästan mer svart med bruna strån nu än brun med svarta :P
Nja, agoutiråttor brukar färga ut med tiden, dvs få en bättre, klarare färg. Inte som rostning vilket ju försämrar färgen. :) De ska ju vara jämnt tickade, så för mycket grått, eller någon annan färg, i ansiktet "ska" det väl inte vara. Men det är inget konstigt. :)
Fast det är inte Bara i ansiktet
I ansiktet har hon blivit gråast, resten av kroppen har blivit väldigt mörk
Nä, jämn tickning gäller ju givetvis över hela kroppen. Lite dumt formulerat av mig. Men fortfarande inga konstigheter. :)