Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 986 ggr
Breathplay
0

Herregud! Behöver hjälp & råd.

Jag har fyra råttor, tre av dom har växt upp tillsammans och är släkt. En av dom är köpt i en djuraffär.

Jag har varit borta i två dagar, och under tiden tog min mamma hand om råttorna. Hon gav dom mat och släppte ut dom någon timme om dagen.

Idag kom jag hem igen och såg att svanstippen på den ena råttan är borta! det är bara "skelettet" kvar, det är ca två cm av "köttet" utsidan eller vad man ska säga är helt borta!! Det ser verkligen hemskt ut, men hon verkar inte ha ont eller något, hon "använder" svansen som vanligt och klättrar och är allmänt pigg och social som hon brukar.

Men vad är det som har hänt? Jag vill ju inte riskera att det händer igen. Vilken av dom andra råttorna kan ha gjort det? Kan hon själv ha gjort det? Borde jag sätta henne i separat bur? Vad ska jag göra?

Isabella Ekelund

KickanW
0

Jag tycker det låter som en klämskada. Kan din mamma ha råkat stänga luckan på svansen?

Breathplay
0

Klämskada? Så hela toppen slitits av eller?

Jag har ingen aning, men vad jag vet och vad min mamma har sagt så har inget sånt hänt..

Isabella Ekelund

zickan
0

klämskada, bett kanske

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Breathplay
0

Behöver jag ta henne till veterinär?

Om det är bett, kan hon själv ha bitit av sig en bit av svansen? Eller är det någon av dom andra som bitit? Vad kan det bero på, dom har ju aldrig gjort så innan..

Isabella Ekelund

Breathplay
0

Och hur menar ni med klämskada? Att svansen går av för den har blivit klämd? Eller att hon blivit klämd så hårt att det slitits av?

Isabella Ekelund

hus-musen
0

Låter som en klämskada, dvs hon har fastnat på något vis och skalat av svansen. Det du behöver göra är att hålla buren extra ren för att minska infektionsrisken, beroende på hur det ser ut så kan en veterinär behöva titta på svansen.

Qui dormit, non peccat

Lancia
0

Troligtvis kommer tippen skrumpna och ramla av av sig själv. Som Husmusen säger så håll rent och extra koll.

Denna kommentar har tagits bort.
Breathplay
0

Okej, jag har precis städat buren för jag tänkte på att det är bra att hålla rent.

Skrumpna? Är inte råttsvansen skellett? Eller är det något sorts brosk den är gjord av?

Isabella Ekelund

elektra1
0

själva benet på svansen som är utan skinn svartnar, sen trillar det bort. Ser otäckt ut.

Breathplay
0

Okej, det är helt svart. Men ja, som sagt det ser otäckt ut.. det låter också otäckt att det trillar bort.

Men hon lider inte av det då?

Isabella Ekelund

hus-musen
0

Jag tror inte att det är skönt, du vet ju hur det känns att tex klämma ett finger ordentligt eller liknande. Men om hon inte är väldigt rädd om sin svans så är det ingen fara, ingen ide att ge smärtstillande som får henne att glömma att hon borde akta svansen lite iaf nu när hon skadat den.

Om hon har klämt av svansen så kommer den att skrumpna och till sist lossna om du har tur, ibland får man ta en sväng till veterinären och klippa av den lilla bit som finns. Ha koll bara så att den inte börjar lukta illa, infektioner sprider sig lätt uppåt. Skulle det ske så är det bums till vetten för medecin och vård.

Qui dormit, non peccat

Breathplay
0

Okej. Jag håller henne under uppsikt. Men hon verkar inte ha ont iaf, och hon är inte direkt rädd omsvansen utan hon uppför sig som vanligt.

Isabella Ekelund

mieeow
0

lämnar avtryck, vill se hur det går :) lycka till!