Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1402 ggr
klick
0

Ung hane med knöl

En av mina pojkar har under väldigt kort tid fått en knöl bakom örat, som är liks stor som hans dumboöra.
Verkar inte vara en abcess då jag inte kan se något sår i närheten.
Knölen är hård och går inte att röra mycket alls.
Råttan är fortfarande pigg och som vanligt.
Jag ska avvakta lite och tänkte ringa veterinär i veckan.
Någon som varit med om liknande, och vad var det för något?

Lancia
0

Eftersom du skriver att den är hård och inte går att röra alls antar jag att du upplever det som att den sitter fast i vävnaden under huden och inte bara i huden?

Hur fort har knölen kommit?

Det är inte alltid man kan se något sår på nåt som blir en abcess heller.

Nicciz har haft råtta med tumör i det området. Hör med henne vettja.

klick
0

Den sitter nog inte bara i huden. Han verkar inte ha jätteont i den, men börjar vrida sig när jag pillar på den för mycket.
Jag håller på med honom mycket varje dag och har inte upptäckt den, så jag tror den bara har kommit över natten. Eller så har jag varit blind ett tag. Men det tror jag inte.

Kan det vara något som har med örat att göra, eftersom den sitter precis där. Som en öroninflammation?

Lancia
0

Kommer den så fort som över en natt låter det mest troligt som en abcess. det bästa du kan göra är som du själv skrivit, att åka till en veterinär.

Jag har en hane som fick en knöl i sidan. Jag var övertygad om att det var en abcess, den fick till och med den där typiska svarta skorpan, men den öppnade sig aldrig. Till slut åkte jag till en veterinär för tömning och spolning. Innan vet öppnade den ville hon försäkra sig om att det verkligen var en abcess, så hon stack en spruta i den och försökte "suga ut" nånting. Det kom inget var och på så sätt kunde hon konstatera att det var en tumör.

Tumörer är inte så vanligt på hanar och speciellt inte på yngre djur. Är det en abcess kan det ha nånting med örat att göra, ja. Och det där med att du inte ser något sår, det kan vara en sån simpel grej som att han fått någons klo genom huden och en infektion uppstått och där av inflammationen med abcessen.

Håller tummar och tår för er!

Nicciz
0

Under senaste tiden har den här typen av knölar blivit allt vanligare, vi har trots extrema efterforskningar inte kommit fram till vad de orsakas av. De kommer på båda kön och i alla åldrar och både bakom/brevid örat, på käken och även en hane som fått en mellan skuldrorna. De sitter fast och är stenhårda. I de fall man har öppnat dessa knölar har det i majoriteten av fallen varit en tumör som det blivit en abcsess runt.

Jag har inte haft någon med en knöl bakom örat men framför. Jag har provat med alla kända antibiotikum och även inom Eu förbjudna preparat då vi för ett tag trodde de kunde vara orsakade av en viss bakterie. Då inget preparat har verkat har vi börjar utesluta bakterieteorin och söker svaren bland de virus som orsakar tumörer då det börjat bli allt vanligare med tumörer på både honor och hanar på sista.

Av de kända virusen är det ingen som testat positivt så vi står fortfarande handfallna inför vad det faktiskt är. Jag har en teori om herpes som vi inte haft möjlighet att testa för ännu. En  orsak är att det är dyrt att lämna prover och för obduktion samt att SVA som de flesta skickar till är ganska inkompenta..tyvärr…

OBS!! Nu säger jag INTE att det är vad din hane har, men det är en möjlighet. Och om du märker att det inte är en vanlig abcsess och att den trots antibiotika inte försvinner så ansök om bidrag från Forskningsfonden och kontakta mig ska du få kontaktuppgifter till utländska laboratorier. Jag kan även hjälpa till att lämna ett litet bidrag utöver och vet att vi är många som gärna får ett svar på det här så kan tänka mig att fler ägare är villiga att dra sitt strå.

Nackdelen med utländska labb är att man måste skicka prover i början på en vecka, helst måndag eller tisdag så inte proverna förstörs och får ligga på en terminal över en helg.

Denna kommentar har tagits bort.
klick
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch, nej, detta händer verkligen inte.
Ringer veterinären det första jag gör imorgon. Håll alla era tummar för oss!

Lancia
0

Åh, är det en broder till min Majestic Griffin?! (Softis-råttan i pottan)

klick
0

Japp.
Helt underbar pojke! Om en råtta kan ha ett perfekt temprament, så har håkan mer än så!

Lancia
0

Ja min Giffen är också helt fantastisk! Kanske något dominant  mot dom andra hanarna, utan att vara elak dock, men fantastiskt go med människor. Keep me updated om hur det går för honom!

klick
0

Var hos veterinären igår, och dom vet inte rikigt vad det kan vara.
Men nu är han där och opereras, och jag väntar på samtalet som ska säga att det har gått bra.

Nicciz
0

*Håller tummen*

klick
0

Håkan har vaknat och mår bra. Det verkade bara vara en abcess, men den var svår att tömma, för den satt väldigt nära en muskel vad jag förstod. Han var hängig innan och nu efter operationen, så han har nog fått någon dum infektion.
Och han kunde inte få någon antibiotikaspruta nu för han var helt blå där han hade fått en igår.
Men jag är sååååå glad att han lever och hoppas för allt att han klarar sig lindrigt ur det där. Mitt lilla lyckopiller är värd att må så bra det bara går!

antidote
0

Skönt att höra, har suttigt här och varit nervös lycka till och hoppas han slipper det där något mer