Vattentät päls?
Satt och kollade på en av mina råttor som var förtjust i att doppa sitt huvud i mitt glas med vatten. Blev facinerad av att hennes huvud inte blev blött. Hon skakade av de få dropparna på huvudet och sen döck ner igen. Har råttor någon slags speciell päls som tål vatten?
Mvh Anna

Nja inte direkt =) De är typ som katter och hundar, de har inte vattenavstötande päls som tex en bäver liknande.
Qui dormit, non peccat

Jag har märkt samma med mina tösar. Svårt att få dem riktigt blöta om man badar dem. Brukar krävas dubbla schamponeringar för att det ska funka. Fast så är det ju med hundar ofta också i och för sig. Men nä, ha ha, inga bävrar. :D
Men jag tycker att katten blir blöta lättare än råttorna. Även typ hamstrar blir jätte lätt blöta när dom råkar bli det. Eller är råttona mina smuttsiga och därför fettiga så att dom inte blir blöta?
Jag tror det beror enbart på olika pälskvalitéer. Alltså, pälsen på en råtta är ju annorlunda jämfört med katt och hamster. Olika arter, olika päls :P
Har också lagt märke till att vattendroppar lätt "glider av". Kanske är lite flottiga i pälsen ;)
nej, men jag tycker att deras hår är så, jag vet inte hur man ska förklara det i bara ord.. Men om vi tittar på vårt egna hår så har det ju också viss resistans innan det blir blött.. När man duschar så går det ju inte igenom med en gång.. :P
bara lite tankar ^^
Mjo det är ju sant. Jag tycker med att dropparna "glider av" på dom. Men det kanske är något skydd i pälsen somdom har. Som Ankor blir ju typ inte blöta heller, där ligger ju dropparna kvar med. Råttor lever ju i kloaker osv. som vilda och kanske behöver bättre skydd i pälsen än typ katter osv.