Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 931 ggr
Anvariel
0

Hjälp! Hon "kräks"!

Nu kommer ett sånt där panikmeddelande som man sett andra göra några gånger. Kommer säkerligen att vara lika förståeligt också. Min lilla Noja mår inte bra! Jag satt på soffan med henne och de andra och plötsligt ser jag hur hon dreglar och liksom hulkar och det kommer en del lite halvgul sörja ur henne. Som om hon kräktes ungefär - fast råttor kan ju inte kräkas. Hon har hållit på i kanske en femton minuter nu. Det verkar ha gett med sig lite men hon går fortfarande och stryker hakan mot tyget ibland för att få bort mer slem. Kan hon ha dragit något i halsen och försöker harkla upp det? De fick en liten brödbit att mumsa på i soffan.

Jag har ingen veterinär att åka till då jag bor på ett PISSTÄLLE (d.v.s. Norrköping) där närmaste veterinär ligger 2,5 timmar bort med bil… Dessutom känns det som att endera så är hon helt ok efter 2 timmar eller så………… *stortjut*

Hon verkar kunna andas rätt ok och sådär. Hon rör också på sig och klättrar och krafsar sig lite bakom öronen och sådär. Men ibland så ställer hon sig och hulkar.

Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne?? Hur länge kan det hålla på om vi säger att hon dragit brödsmulor i halsen?

Anvariel
0

Hon hulkar inte lika mycket nu. Hon är fortfarande våt/slemmig kring munnen dock. Men det känns som att det värsta är över. Pjuuuuh vad hon skrämde mig….

Anvariel
0

OK. Uppdatering igen. Det känns som att saker och ting har lugnat ner sig nu. Hon ser lite trött och olustig ut men annars är hon ok. Andas bra och hulkar inte nästan alls. Om det nu var så att hon dragit smulor i halsen, är det något man borde visa upp för veterinär så där i efterhand? Jag menar, kan de t.ex. dra på sig någon infektion eller något liknande? Tänkte i och med att de har ganska så känsliga andningsorgan i allmänhet. Eller är det ok om hon beter sig vanligt och sådär? Usch, inte undra på att den råttan heter Noja… undrar varifrån jag fick det namnet. :)

KickanW
0

Jag tror att hon bara satte något i halsen och hulkade för att få upp det, varpå det kom slem. Hoppas det fortsätter vara okej med tjejen!

Lancia
0

Närmaste veterinär 2,5 timmar bort? Vart fasen är det du åker då egentligen? :P Inte ens Sthlm är 2,5 h bort.

Anvariel
0

#4 Stockholm är ca 2 timmar bort. Och sen ska man ta sig till själva veterinärstationen vilket jag antar att inte är mitt på centralstationen. (Strömsholm har 24h jour vet jag, men det finns kanske andra som har det också "där uppe"). Andra veterinärstationen (som har 24h jour) är i Kalmar och dit har jag inte ens räknat på hur länge det skulle ta att åka för det är mycket längre. Men det är så trevligt (INTE!) när man ringer djurkliniken och deras automatsvar hänvisar en till Strömsholm och Kalmar. :S Då känner man sig trygg och glad. Inte. Men vet ni om något som har 24h jour som ligger närmare så är jag all ears!!! Skulle verkligen vilja veta om något sådant ställe. Vet om ställen som har kvällsöppet och helgöppet (9-12) men inget med 24h jour, tyvärr.

#3 Ja jag tror också det var något sådant som hände. Jag tyckte mig se lite brödsmulor i slemmet också igår. Idag mår hon som en liten prins i alla fall. :) Tack och LOV!!! Skrämde upp mig rejält, gjorde lilla tösen. Har inte varit med om något sådant tidigare så jag visste inte vad det kunde vara för något riktigt.