Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 4060 ggr
tussochbus
0

Rått bebbar Födda :)

Nu har mina små råttbebbar blivit födda, i bus kull blev det 7 st och i Tuss blev det 14!

Så nu sitter jag här hemma med 21 råttbebbar :)

elektra1
0

Grattis. Om det nu var planerat. Men varför ta 2 kullar på en gång??

tussochbus
0

Det var inte meningen att båda skulle paras. en med en hane tog hem dom till sig, och så sa ja att jag ville ha kull på en, men hon parade båda, och så ingenting till mig, så märkte det när magen börja komma på henne!

Mysnosar
0

oj , okej, en mindre väl genomtänkt parning med andra ord? inga stamtavlor? vad är syftet med parningen? är det samma pappa på båda honorna?

tussochbus
0

För mig var den genom tänk, men hon andra verkade inte så seriös!syftet var att jag tycker att min mamma råtta är världens underbaraste djur som finns, en bästa vän, och då att hon skulle få en kull så jag kan ta över en eller två av hennes bebisar…

jo det blir nog stamtavla

Terato
0

Okej, var hanen lika underbar?

Det är ju viktigt att även han är bra.

Sen, eftersom jag vet att du inte är erfaren uppfödare, så ställer jag några extra frågor:

• Hur har föräldrarna funkat i flock?
  • Vad har de för vikter?
  • Vad har de för ålder?
  • Hur har de varit i hälsan?
  • Hur klarar de av stress?
  • Vad vet du om bakgrunden till råttorna?
  • Berätta om mamman! Vad är det som är så extra bra med henne? :)
  • Har du funderat igenom var du ska placera ungarna och om du inte får dem sålda, har du plats?

Ta inte mina frågor som elakheter, det är mest bara för att jag vill se om du har ställt dig själv de här frågorna. Inga råttor är perfekta men man bör vara medveten om deras plus och minus och tänkt igenom noga vad det är man för vidare. Har du inte gjort det, så kanske det inte varit så värst genomtänkt.

Hur det än går, så önskar jag dig och ungarna såklart lycka till!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Allamej
0

Mammorna Terato, Mammorna

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Empisen]
0

Åh vad roligt! Jag väntar också på att små råttbebbar ska komma.. Men verkar inte bli något denna gång.

Lycka till med dom små liven! Glad

[veralera]
0

Vem var det som "kom hem till dig och parade två råttor utan att du visste om det"? :S Låter jätte konstigt…

Säger som Terato, att de INTE för att vara elak. Men jag kan ju av egen erfarenhet säga att det ÄR jobbigt med mer än en kull hemma…

tussochbus
0

jag klarar av det ?

[veralera]
0

Ja vem sa att du inte klarar av det?

Terato bara sa en massa saker du bör tänka på innan du tar en kull, och jag bara höll med om att det är jobbigt med mer än en kull hemma.

Och det du skrev i #2 kändes inte jätteseriöst…

tussochbus
0

jag lämnade bort mina råttor, båda två, för jag va rädd att dom skulle få panik om dom va utan varandra, och så sa den som parade dem att bara den ena va parad som jag hade sagt till henne att jag ville! sen visade det sig att den andra också var parad! SKA JAG FÅ MER KLAGOMÅL FÖR ATT BÅDA ÄR DET OCH ATT JAG ÄR SÅ JÄÄÄÄVLA OVAN VID RÅTTOR OCH NI KAN ALLT ?

Skriv inte till mig om ni ska förtsätta såhär, mitt självfortroende sjunker rejält!

har inte bett om att få klagomål, kul om ni bara kunde vara glada för mig ? ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! :@

[lucke]
0

Jag är rätt säker på att alla som skrivit bara vill dina råttors bästa- att bebisarna ska få bra hem när de är färdiga att flytta hemifrånGlad

[veralera]
0

Givetvis är vi glada för din skull! Det är alltid roligt med råttbebisra! Terato gav dig bara lite råd till framtida kullar, och jag bara sa att det var mycket jobb med två kullar samtidigt så du får vara beredd att lägga ner rejält med tid på dem!

Men alltså jag förstår inte, vem är denna människan:S Du borde ge den personen en rejäl utskällning, även om du nu ändå är glad för kullen… Alltså, bara släppte han in en hane till båda honorna eller vad?:S Det går på två sekunder för en råtta att para sig… Som någon skrev lite roligt i en annan tråd, har man en hona och hane framme tillsammans och NYSER så kan de hinna para sig under tiden…

tussochbus
0

jag vet inte eftersom jag inte hade råttorna hemma!

jag va inte där under tiden, dom fick vara där i 7 dagar sen hämtade jag dem, trodde att bara ena va gravid men visade sig att båda var det! ska jag få mer skit om hur oseriös jag är och oerfaren ? ni vet inte om jag e erfaren eller inte? har inte nämnt ngt om detta på denna sidan och har inte gjort mig hörd någongång.. vad vet ni om mina råttor hemma ? jag kanske har massa råttor hemma som jag länge avlat på ? bara för jag har nämt två av mina råttor behöver ju inte det vara alla jag har ? blir så trött på er som tror er så mycket! ni känner inte mig, vet inte ett skit om mig! så varför öppna käften om hur oerfaren jag är ? :S

elektra1
0

# fast om någon skulle göra båda mina råttor dräktiga med flit, så skulle det ta hus i helvete! Skulle aldrig prata med en sådan person igen, efter att den fått sig en rejäl utskällning. Varför valde du inte en person du kunde lita på? Har du fått någon förklaring från den här personen?

tussochbus
0

ja att de råkde bli så, och ja jag har skällt ut den kan jag lova!!

[kattsson]
0

Näe, nu ska vi vara glada över de små sötisarna som föddes :) Nya liv nya hopp :)

Lole
0

Grattis till kullarna i alla fall! :D

Lägg ut lite bilder på småttingarna!? :)

tussochbus
0

tack kattsson :)

bilder kommer… :P

[kattsson]
0

Så lite så :) Längtar tills bilderna kommer :) är ju lite spännande o se hur de ser ut :)

[veralera]
0

#14 Shit vilket humör. Var har jag sagt att du var oerfaren?:S Okunnig?:S Har jag nämnt de orden? Jag sa bara som jag tyckte - att jag inte förstod din förklaring. Gör en ordentlig förklaring istället för att bli sur. Vad vinner du på det?:S

Lole
0

#21 Kan vi inte bara släppa det nu och återgå till trådens egentliga syfte? :) Ingen här vill ju egentligen bråka, väl.

#19 Kan du se färger/teckningar, ögonfärger, kön ännu? Vore kul att veta vad som döljer sig bland bebisarna ;)

[kattsson]
0

Jo man är ju nyfiken på hur vilka färger de har :)

tussochbus
0

men herregud, skriv inte till mig om du ska bråka, har du inget bättre för dig eller ?

tussochbus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dom har inte öppnat ögonen än, men  nu kommer en bild på dom 7 äldsta bebbarna :)

[kattsson]
0

Jätte sööta :) Ser ut som om de är Black Hooded Missmarked och Black European berkshire :)

tussochbus
0

oj, kan inte färger, vet att dom kan bli black hooded eller mink hooded! hahaha

okeeej:)

[kattsson]
0

Jo jag har ju läst på en del :) Är helt säker på att dom är black hooded missmarked :) Har den andra kullen fått päls än?? :)

tildabelle
0

#28 hur får du ungarna till missmarked? är du säker på att du har läst på?

/Alexandra

tussochbus
0

nej, dom är en vecka idag så den kommer väl snart, Mamman tar inte riktigt hand om dem heller, så ska ge henne barn mat idag och se om hon blir lite piggare!

tussochbus
0

har någon annan något bra förslag på vad man kan ge mamman för att hon ska få energi och mata sina bebbar ?

ska testa barnmat idag!

Lole
0

Vällig eller gröt är en bra ide :)

Allamej
0

Bra fetter, bra med animaliskt protein. Kolhydrater i form av färska grönsaker. Ge en klick osaltat smör i allt. Om du har något näringspulver så kan det vara en god idé.

Klicka på fliken artiklar i den svarta menyraden högst upp och läs artiklarna om kost och liknande.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[kattsson]
0

Jo jag är säker på att de är missmarked då randen på ryggen inte går hela vägen till svansen utan slutar på rumpan, då är dem missmarked, jag vet :)

tildabelle
0
# 34

missmarked används bara när teckningen är så dålig att man inte är säker på om det är tex hooded eller capped.

På dessa råttbebisar syns det tydligt att dom är just hooded och då används inte missmarked.

Däremot är dom inte perfekta hooded enligt standard.

/Alexandra

tussochbus
0

Ah jag vet inte, jag är inte alls bra på färger/teckningar!

Jag vet att mamman är Mink, och mammans syster är mink hooded, då bara hennes råttbebbar blev hooded!

Demma är det 3 hooded och 4 helfärgade!

tussochbus
0

vet någon vad det är för färg på dem hel färgade bebbarna ?

[jennyrapp]
0

34# missmarked säger man när teckningen typ är dålig. så att man inte ser om det är hooded. Förstår du hur ja menar?

[jennyrapp]
0

Oj, nu var jag för snabb. 35# har en mkt bättre förklaring..

fjuunet
0

Grattis till bebisarna =) hoppas allt går bra me mamman så hon blir piggare, å ta inte åt dig för mycket, du vet själv va du vet å kan =)

dorkey
0

#14 Man öppnar 'käften' därför att du inte ens kunde svara på Terato's enkla frågor. Därför anser man, läs JAG, dig oerfaren. Jag ser inte varför man inte får ifrågasätta dig?

När man tar kullar eller är uppfödare så måste man kunna ta kritik. Kan man inte det, eller inte ens är beredd på att vi här på ett forum som verkligen bryr oss om dessa individer frågar om råttornas bästa så borde man kanske inte ha tagit någon kull alls.

Och detta är min åsikt. För jag bryr mig om dessa djur mer än vad jag bryr mig om dina hobbys.

Men skadan är redan skedd och nu får du tänka på råttornas bästa härifrån. Läs på mycket om mat och näring, precis som Allamej i #33 skrev. Och fortsätt fråga om råttor och dina nuvarande kullar, vilken fråga du än har (pratar nog för alla här) så hjälper vi alla till så gott vi kan.

Och självklart önskar jag dig lycka till!

tussochbus
0

men va ? vadå skadan ?

Förstår inte riktigt vad ditt problem är ?

Ser råttbebbarna skadade ut ?  jag har haft kull förut, jag vet hur man tar hand om kullar, men jag vet inte hur man tar hand om en råtta som inte har energin då det aldrig hänt mig tidigare, om du ska vara uppkäftig och tro dig så behöver du faktiskt inte skriva mer till mig, jag är trött på er som bara kan klaga! och att säga att " skadan är redan gjord" låter inte jätte kul för mig att höra, att du skadar dina råttor genom att ta kullar på dem är inte mitt problem, du har egna djur att bry dig om, ellerhur ? skit i mina djur, om du bara kan komma med elaka saker!

Tack på förhand :)

[kattsson]
0

Jaha, Många uppfödare är inte så duktiga som dom tror, ex inte kan färger och lär ut andra fel. Tråkigt.

Jag tror det kommer gå bra med bebbarna :)

tussochbus
0

Det är det de gör, men folk tror att ingen annan än dom kan föda upp råttor, riktigt störande faktiskt!

kommer mer bilder ikv eller imon :D

[Empisen]
0

Håller med dig tussochbus, många härinne tror att dom kan precis allt, och är så mycket bättre än alla andra! Flört
Sen om dom vill få fram viktig information kan dom ge den på ett trevligt sätt, och inte lägga till den informationen om man inte bett om den!

Men det är inge å bry sig om. Fortsätt som du gör! Sålänge du föder fram friska och krya råttor, vi vill ju inte att dom ska må dåligt våra små pälsklingar.

Ser fram emot fler bilder!

Lole
0

Upplever också lite av det ni ovan säger. Tycker att tonen här på KIF överlag är väldigt dålig, tyvärr. Hoppas den kan bli bättre och inte så otrevlig som den är. Har folk inte bättre saker för sig än att bråka? Tycker också att inställningen till nya medlemmar och uppfödare är dålig, många tror att dem är bäst på råttor och uppfödning, vilket är tråkigt. Någon gång måste man få vara nybörjare utan att det ska vara något brått eller dumt.

Inget illa menat mot någon, ville bara säga det ;)

tussochbus
0

Empisen-   Klart jag föder upp friska, jag vill inte heller plåga råttorna, jag är inte så känslokall som folk får mig att låta här!

mina råttor är mitt liv, jag lever inte utan dem, så varför ? Varför skulle jag göra dem ngt ont ? Blir så ledsen :/

Lole- det verkar inte som folk här kan vara trevliga, jag har inte varit medlem länge alls, och det ända jag fått höra är skit, det gör mig riktigt ledsen! jag orkar inte med sånt! jag älskar mina råttor högt över allt annat på jorden!  förstår inte varför jag ska bli så dum stämplad! 

förlåt alla om ni tycker att jag förstör råttorna, får väl sälja dem och hitta ngt annat att bli lycklig med! förlåt! ska inte göra er mer oroliga!

Tack iaf ni som förstår! det värmer!

det var inte meningen att komma hit å förstöra! :'(

Allamej
0

Om inte tonen i tråden förbättras avsevärt så kommer jag att städa utan pardon och dela ut varningar till dom som förtjänar dom.

avsett vad man anser om en persons val så finns det inget annat att göra i en sådan här situation än att försöka göra allt så bra som möjligt.

En av honorna låter inte helt kry, ingen som funderat något på det?

Bebisarna finns redan i världen. Det är inget som rådfrågades om utan bara rent fakta.

Dom bebisarna behöver så goda möjligheter som möjligt att bli friska och krya råttor.

TussochBus, du måste köpa hem modersmjölksersättning utifall något går snett med din hona. Du måste dessutom vara beredd på att stödmata bebisarna eller ta över helt.

Empisen, jag kan inte minnas den gång du gjorde något för att förbättra tonen på forumet senast, tagga ner.

Dorkey, andas och slappna av. Alla är barn i början och någonstans måste man börja för att göra det bättre.

Ja Lole, tonen på katter är ofta hård :D

Kattson, jag vet inte vad du har drabbats av för uppfödare men tro mig det finns massor med bra folk här inne bla.

*sträcker fram en skål med virtuella pepparkakor till folket* Varsågod

tussochbus
0

Vart köper man modersmjölksersättning då ?

Och vad ska jag mata dem ur ?

Mina kullar tidigare har funkat som dem ska, inte konstigt att jag e ovan när det händer sånt här ?

och jag tycker inte att folket gör det bättre för mig, jag går varje dag och är orolig för min hona! och så kommer folk och trycker ner än!

TACK!

Lole
0

#47 Du har inte förstört någonting alls! Någon gång måste man få vara nybörjare och inte expert på allt, utan att bli stämplad för att vara dålig mot sina råttor. Tycker det är lite naivt att stämpla hit och dit. Ibland känns det som att det inte finns plats för några nybörjare här, att det bara är till för 'proffs' och rutinerade uppfödare. 

Man ska inte behöva vara rädd för att bli påhoppad för att man frågar saker, det är fel. Och givetvis kan man informera och berätta men det kan man göra på ett trevligt sätt.

tussochbus
0

Det tycker jag med!

Allamej
0

TusochBus, esbilac för kattungar köper du på apoteket. Du skulle nog behöva ta din hona till veterinären för att få uppkollat att det inte är något mer fel på henne än att hon inte ätit så bra som hon skulle.

Lole, jag skojade inte med mitt inlägg, om inte inläggen är on topic så kommer jag att rensa.Andas och släpp det nu :)

Om allt jag skriver är osynligt så hojta så kan jag göra det mer synligt, jag lovar :)

[Empisen]
0

#48 Det enda jag har gjort på detta forum är att ställa simpla frågor. Men det går alltid över till påhopp. Självklart blir jag då arg i trådarna, när jag bara får skit Flört Har fått en varning förut. Men förstår inte varför dom andra som får en att känna sig usel inte får varningar..

Aja, thats life antar jag, livet är orättvist Tungan ute

Allamej
0

#53 Vad vet du om vad som försigår i deras inboxar? Och dessutom så blir du förbannad när du inte får dom svar du vill ha. Men nu räcker det. Nån som vill gå mer off topic så skapa en egen tråd i lämpligt forum (tex. det som heter off topic)

Lole
0

#52 Oj ;P Lyckades missa inlägg #48 och #49 när jag skrev #50, hoppsan. Och menade förstås RIF, hoppsan igen :) Lite slarvig ibland..

tussochbus
0

det finns bara en modersmjölksersättning för kattungar i apoteket i stenungsund, det heter KMR, kan det funka?

och vad ska jag mata dem ur?

Terato
0

Det besvärliga med att sitta och svara på såna här inlägg är dels att det tar tid att sitta och formulera ett svar.

Dels alla kommentarer som kommer efter som bara blir fel. Från båda sidor, måste jag säga. Hade vi haft det här samtalet i ett verkligt rum hade vi nog haft en mkt mer givande konversation, skulle jag tro.

Jag är övertygad om att du, TS, är en godhjärtad person som älskar dina råttor. Men jag hör att du är oerfaren och att det hela inte är genomtänkt. Unga människor tänker inte igenom saker lika grundligt som man gör när man är äldre. Det är fullt naturligt. Därför kan man behöva lite stöd från mer erfarna råttägare som kan vägleda en. Första kullen är ändå alltid första kullen och man lär sig mycket bara där. Jag har faktiskt aldrig haft någon råttkull själv, bara muskullar.

Men det som man kanske inte tänker på när man tar en kull för skojs skull är det långa loppet. Vad som händer med ungarna och ungarnas eventuella avkommor. Vad man tillför råttsverige. Vi har ju rätt stora problem med sjukdomar och temperament så därför är det viktigt att alla uppfödare samarbetar. Varenda liten uppfödare som bara så tar en enda kull bör ha en tanke bakom den. Just för att vi vill få ner antalet dåliga kullar.

Nu säger jag inte att dina kullar är dåliga. De kanske till och med är bättre än genomsnittet, det vet jag inget om.

Jag vill också tillägga att jag inte alls är erfaren. Men jag har läst på en del och hunnit funderat mycket och vet vad jag vill "baka" för råttor. Därför vill jag hjälpa dig på vägen, tussochbus, att bilda dig en uppfattning om vad du vill föra vidare. Få det svart på vitt. Få dig att börja tänka. Dessutom är det ju för att JAG är nyfiken på vad du har parat.

Det finns inget elakt i det och jag tar dig på största allvar så därför förtjänar jag att du svarar på mina frågor, tycker jag. :) Vi måste diskutera och värdera våra kullar för att föra avelsarbetet framåt.

Jag är ingen elak person så om du på allvar är intresserad av att lära dig och har frågor är du välkommen att pm:a mig så kan jag vägleda dig på ett vänligt sätt.

teratos.r8or.se

Terato
0

Oj, missade alla de senaste inläggen.

Ajaj, det är sånt här som kan hända när man har för lite kunskap.

Men nu är det som det är. Modersmjölkersättning för kattungar ska funka. Nicciz och Mymlan vet jag har nappat upp råttbebisar, kontakta dem ang. det där med vad du ska nappa upp med.

Jag vet att man behöver nappa runt varannan timme eller liknande så det är ett heltidsjobb att försöka hålla dem vid liv.

teratos.r8or.se

tussochbus
0

jag har inte svarat på dina frågor terato, för jag vill inte få massa dumma kommentarer!!!

Vill du veta ngt om råttorna så kan du pm:a mig, så inte alla andra som inte kan vara vänliga kan lägga sig i!

Allamej
0

tussochbus, om du vill lära dig och vinna respekt hos folk så är det en väldigt god idé att svara på de frågor du fått. Ta en pepparkaka till och ta inte allt så otroligt personligt. Det är internet och alla nyanser i kroppsspråket är puts väck.

fjuunet
0

det finns små sprutor du kan få hos veterinären/ apoteket som du kan använda, sprutor utan nål så att du kan mata direkt in i munnen det använder jag med tex medicin när mina blivit sjuka superbra =)

tussochbus
0

en bild på en unge i den äldsta kullen och en unge i den som inte får tillräckligt med mat, det skiljer 3 dagar mellan dom, är det så stor skillnad på dom då ? :S

Dålig bild, dom ville inte ligga stil!

[veralera]
0

Alltså jag tycker du verkar oseriös av EN anledning - att du inte svarar ordentligt på frågor utan bara hoppar på och säger att vi är elaka mot dig.

Och du säger att jag bråkar med dig - jag sa att jag inte förstod hur det hade gått till och ville ha en bättre förklaring?

Jag förstår inte varför Terato måste PMa dig om det är något om dina råttor denne person vill veta, eftersom du tycker om dina råttor så mycket att du valt ta en kull på dem måste du ju vara såpass stolt över dem att du vill berätta om dem?

Ingen sa att du var oseriös/oerfaren när du påstår att vi sagt det. Vi har ställt frågor, sen att du valde att bli sur istället för att svara på frågorna är en annan sak. I stort sett alla jag sett här inne ta någon kull har fått någon form av kritik. Det måste vi alla kunna ta, annars har man inget att göra inne på ett forum tycker jag.

Allvarligt talat tycker jag att den enda som har en trist ton här är DU.

(men aja, nu har detta gått tillräckligt långt så lämnar denna tråden. Lycka till med bebisarna anyhow!)

Terato
0

Jag förstår din känsla veralera och jag känner ofta precis som du. Men jag är lugn och sansad för tillfället så därför kan jag ta den här diskussionen den här gången. En annan gång är det jag som har nerverna utanpå och då är det nån annan som får sitta och svara lugnt och sansat.

Mitt mål nu är att försöka prata med TS och få så mycket svar som möjligt, (det kan vara svårt nog i verkliga samtal), och försöka avstyra framtida oplanerade kullar, vilket detta faktiskt var, fast hon själv trodde hon hade framförhållning. Ibland vet man inte förrän efteråt att det var ogenomtänkt. Just nu är det viktigast att hjälpa henne att lösa det här med bebisarna på bästa sätt.

Vi har pm-kontakt men tyvärr kan jag inte svara på alla specifika frågor som vilken pipett hon ska köpa osv. eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet men jag hjälper till så gott jag kan. Men hon skulle behöva någon kunnigare att fråga, egentligen.

Men det är helt sant som du säger att det är viktigt att ta till sig av information och kritik. Alla vi som tar kullar ibland måste kunna ta det. Men det är förstås också viktigt att man tänker på hur man säger saker. Jag vet att du är jätteduktig på att ta till dig saker, veralera, det minns jag när du hade din kull. Men alla fungerar olika och många ställer sig i försvarsposition, lite i onödan eftersom det egentligen är saken i sig man kritiserar, inte personen i sig. Alla har vi väl gjort saker som inte är omtyckta av alla. Det betyder inte att man är en dålig person.

teratos.r8or.se

tussochbus
0

jag kan ta kritik, om man säger dem på ett snällt sätt, börjar man ge kritik till någon på ett uppnosigt sätt så klart man blir sur!

tussochbus
0

Nya bilder kommer imorgon kväll :)

[kattsson]
0

Vad spännande :;)

tussochbus
0

:)

Emma87
0

Jag är lite nyfiken, är den söta råttflickan på din profilbild mamma till en av kullarna? Det är samma råtta som presenteras i den här tråden va?

tussochbus
0

Yepp, det är min andra inloggning, bestämde mig att göra en ny när jag märkte hur folk va på mig där!

Allamej
0

#70, på vilket sätt tror du att ett nick gör skillnad?

Vad som får folk att respektera en och vara trevliga är att vara det mot dom. Om man skäller och snäser av så fort någon ställer en enda fråga så får alla taggarna utåt. Om alla jobbar tillsammans så blir det trevligare att vara här.

Du bryter dock mot en av sajtens regler så du får bestämma vilken användare du vill använda om du vill ha en alls eftersom dubbelnick inte är tillåtet.

spikeodumbo
0

grattis till kullen:) gulligt med råttungar:) Det finns mycket gott som du kan ge till din råtthona, jag brukar vispa i ett ägg i välingen till mina råttpojkar ibland fruktpure.

tussochbus
0

Denna ska jag ha!

Okej :) Det ska jag prova :)

Thirre
0

På första bilden ser ungarna välmående ut, de har hull och ser så där gulligt bebisknubbiga ut. På den bild som ligger uppe på de två från olika kullar, den yngre ser lite "tunn" ut och ja, det ser ut som om det är lite för stor skillnad på dem. Du har dock uppmärksammat problemet och största frågeställningen i tråden nu är hur du skall kunna hjälpa till.

Dock växer ungar oerhört mycket dag för dag när de är små och tre dagar kan göra stor skillnad individer emellan. Det kan vara svårt att avgöra på en bild där två styckna med tre dagar emellan ligger bredvid varandra då man inte heller vet om den äldre är större än normala ungen. Men man ser att den yngre är lite tunnare.

Hur många ungar fick du i den andra kullen?

En tanke som slog mig, det går inte att låta mamman till den äldsta kullen kunna ta hand om den yngre också eller bli en extramamma som diar dem ibland? Jag har dock ingen erfarenhet av detta.. Några som har det får gärna uttala sig. Jag vet att andra har låtit hitta en fostermamma åt en kull när det har hänt något oväntat och dumt..

För att det skall funka måste såklart mamman till den äldre kullen kunna ge di åt fler, att hon klarar av det kroppsmässigt och psykiskt.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Oj, såg i första inlägget att det var fjorton ungar i första kullen.. Då blir det tungt arbete för den äldre mamman att försöka dra upp tre gånger så många än vad hon är van vid. Men kanske stödmata då och då är en idé?

Det brukar vara skillnad på storleken på ungarna om de är från en mindre eller större kull. Det finns ju mer mat över när de är färre och har fler spenar att välja bland, vilket inte möjligheten är om det är många.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Terato
0

Ja, jag hade också tänkt föreslå samma sak, men tänkte också på att det var ju så många i den andra kullen.

teratos.r8or.se

tussochbus
0

räknade fel när jag gjorde denna tråden, dom e 7 i en kull och 15 i den andra

tussochbus
0

Här kommer en bild på den kullen med 15 st i, väldigt svårt att ta en bra bild nu när dom börjat krypa runt väldigt mycket och när man bara har en dålig mobil kamera xD

Dom har vuxit nu, är ganska stora, förutom 2 st, dom är dubblet så små och väldigt taniga!

man ser bara några på bilden då dom ligger på varandra! :)

[kattsson]
0

Blev det bara hooded?? inga minkar eller liknande?? :)

Thirre
0

#78 På denna bild, på de som syns, så är de inte så små så att man skulle behöva oroa sig massor för deras hälsa, det uttalandet är mer till för att lugna dig men inte för att få dig ignorera det problem som har uppmärksammats. Om du tycker att de är litet för små skall du gå på din känsla då det är du som ser dem varje dag och kan känna av hur allt funkar. Ofta får man indikationer på att inte allt står rätt till och den som känner av det bäst är den som äger råttan. Oftast. Det är bättre att ungar har mer hull än mindre…

#79 Det ser ut att vara en svartvit bild… och det är ingen större nyansskala på dem så det är möjligt att det bara är svarta.

[Empisen]
0

#78 Jätte söta! Glad

Mysnosar
0

ser ut som en liten "mintlakrits kull" ;:D

[kattsson]
0

Hihi tänkte inte på att bilden var svart, vit :)

tussochbus
0

Bilden är inte svartvit, det är mobil kameran som är väldigt dålig!

Alla ser ut som att bli någonslags hooded!

Det är två st som är jätte små och taniga, men kollade på dom idag, dom har växt till sig lite grann! men fortfarande mycke mindre än sina syskon!

Min äldsta kull öppnade ögonen igår också :)

Lole
0

Mera bilder vill vi ha! :D

Thirre
0

De två kommer fortsätta att vara de mindre eftersom de större kommer kämpa bättre för att få sig en spene.

Hmm… det går inte att lägga över de som är för små tilll den hona som har sju ungar? Då blir det bättre fördelning och alla råttor kan få tillgång till var sin spene, så är det inte i nuläget.

Skall inte yttra mig helt i detta, kanske finns risk för att den äldre mamman inte godtar de nya..

tussochbus
0

Det kommer mer bilder senare :)

Asso, jag vågar inte lägga in dom till henne, e rädd att hon dödar dom…

Men det kanske är bäst, vem vet! jag kan inte något om det…!

Någon som är kunnig om det kan väl skriva vad som bäst att göra…

tussochbus
0

Kommer lite bilder!

Här e båda kullarna tillsammans!

[Empisen]
0

Åh så söta! Är det en agouti där till höger??

[Empisen]
0

Nej, såg nu att den ser mer svart ut Tungan ute

Lole
0

Ooooj vad söta!!

[kattsson]
0

Ser ut som om 2-3 st är bruna men är inte helt säker :)

KickanW
0

#92: Brun är ingen råttfärg :) Det finns flera färger som man kan tycka är brun - Agouti, mink, cinnamon…
Visst kan det vara kul att gissa, men vet man inte så mycket om råttfärger kan man ju säga det… Så att den du skriver till inte tar till sig det på allvar. Inget ont mot dig, såklart. Vill bara inte att folk ska ta till sig felaktig information! :)

Jag tycker att alla ser ut att vara black faktiskt.

[kattsson]
0

Jag skrev ju att jag ej var säker och visst jag skrev brun men det finns olika bruna varianter därför jag inte våga säga något mer än vad jag trodde :/

Men iallafall var de riktigt sööta :)

tussochbus
0

har tagit kort på den äldsta kullen en och en, men min pojkvän har åkt iväg med mobilen så dom kommer sen :) lägger in en här sålänge :)

tussochbus
0

i den yngsta kullen ser det ut som alla blir någon variant av black hooded, är jätte dålig på färger så rätta mig gärna :)

tussochbus
0

Fick hem denna för 2 dagar sen, 5 veckor gammal!

Är det någon som vet vad hon är för färg ?

Vill lära mig detta med färger, har läst på jätte mycket, men det fastnar inte i mitt huvud! *suck*

vilken färg är hon ? :)

Itchy
0

#97 hon är en black husky roan

You can't spell Bitchy without Itchy

tussochbus
0

Black ? hon är ju grå

KickanW
0

Black är färgen.
Husky är teckningen.
Roan är en blekgen som gör att din råtta kommer bli mer och mer grå, kanske vit till slut.

tussochbus
0

Så hon kanske kommer vara hel vit ?

KickanW
0

Japp. Här är min råtta som var agouti roan. Han blev helvit som gammal.

http://i238.photobucket.com/albums/ff312/Kickanwicksell/roan.jpg

tussochbus
0

Oj, vad häftigt!

Vilken ålder ungefär blev den hel vit?

Itchy
0

#103 långt ifrån alla roans blir helvita, vissa blir…men de flesta kommer alltid att ha lite grått kvar

jag har 2 roanhonor, ena är helt vit medans den andra inte blekts alls sen jag fick hem henne

You can't spell Bitchy without Itchy

KickanW
0

Ja, fast det kan ju vara trist att färgen försvinner också.

Han var nog nästan helvit vid ett år, så när som på lite gråa strån i nacken. Men som jag förstått det så är det olika, jag har sett roanråttor som haft mycket färg kvar vid två års ålder.

tussochbus
0

okejokej, men vilken ålder blev din vit ?

KickanW
0

Läs mitt inlägg igen :)

OttoIsTheShit
0

jag har ju två roan flickor som är systrar och den ena är nästan helt vit nu, bara ett litet ljust grå sträck och den andra är fortfarande mörkt grå.. riktigt stor skillnad :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

tussochbus
0

okejokej :)

tussochbus
0

Vet någon nån bra sida med färger och teckning ?

Och bilder så man ser vilken färg det är!?

tussochbus
0

Nu kommer bild på dom äldsta :)

tussochbus
0

la in alla på en och samma bild ist!

Terato
0

Nummer två ser nästan ut som chocolate, tycker jag.

teratos.r8or.se

Lancia
0

Så mycket för den stora erfarenheten :D

tussochbus
0

Nu har dom äldsta börjat äta och dricka själva :)

dom är jätte sööta :)

tussochbus
0

kommer en bild, dom är jätte svåra att få med på kort!

Det är jätte dålig kvalite eftersom jag tar med mobilkamera.. :P

Kottikott
0

Lämnar ett litet avtryck. Nyfiken på hur allt går =)

tussochbus
0

Det går jätte bra, dom äldsta äter själva och diar, älskar att komma ut och leka med mamman och en annan busunge jag har… Dom yngsta växer så det knakar :) dom är minst lika busiga :)

Terato
0

Skönt att det verkar gå bra ändå..

Hur verkar de vara i hullet nu då, har de kommit ifatt?

teratos.r8or.se

tussochbus
0

ja, det har dom verkligen, förutom två, dom är fortfarande mindre!

Men jag tycker det ser ut som dom har rätt mycke hull ändå!

dom är pigga och springer runt lika mycket som sina syskon..

Tror inte det är någon fara med dom längre :)

antidote
0

Vilken tur att alla mår bra =) Har suttigt med spänning och hoppas att alla sötnosarna ska blir stora och friska =)

Magda
0

har du inte möjlighet att låna en kamera? jag är iaf jättenyfiken på att se alla på enskilda bilder nu när de är lite större Skrattande alltid kul att dreggla över råttbebbar ju!

tussochbus
0

Nej tyvärr, tror inte att jag har det! men jag kan försöka ta lite kort på dom senare med min "braiga" mobilkamera xD

Men om någon bor nära munkedal i västra götalands län, som har en bra kamera så får ni gärna komma och fota :)

madison
0

jag har 2syskon som är roan,

ena har mycket grått på ryggen och ena är nästan helvit.

lycka till med bäbisarna! :)

jag har också ett kull just nu,

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.