Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1139 ggr
[Ai-chan]
0

Rått världen & rått folk

Jag har hört mkt dåligt om folket inom råttvärlden. Även sett en hel del själv att det är väldigt mkt näsan i värdret "Jag kan mest." "Kan du inget är du en nolla" o såna stilar. Och skäller för minsta lilla fel o ger en massa skit till den människan utan ett berätta och förklara ist. i trevlig ton. För människan kanske är ny inom råttor. Man blir aldrig färdig lärd om djur.
Verkar även vara en massa skit prat bakom folks rygg.

Nu finns det ju sånt folk inom alla djur världar. (finns tex även sånt folk inom kattvärlden mm.) Men verkar vara extremt inom rått världen…

Undrar varför?

Jag funderar på att börja hålla på med råttor igen. Och vem vet. Kanske avel och utställning med. Men jag har dåligt psyke och har svårt för att klara av såna människor. Så funderar om det är någon mening. För det skrämmer mig lite. Plus att jag lätt brusar upp mig ibland speciellt när jag mår dåligt.
Sen så undrar man varför råttfolket är väldigt så. Någon mening med det? ^^
Nu kanske inte alla ser det. Kanske lättare för "utomstående" se sånt?

Menar inget illa och inget illa mot någon. Bara lite tankar o funderingar =) Hoppas att ingen tar illa vid sig o att man får en massa skit bara för man skriver detta inlägg ;P

klick
0

Sålänge man inte säger något riktigt korkat så tycker jag råttmänniskor är underbara!
Det brukar ju finnas anledning ifall någon är hård mot en annan. I slutändan handlar det alltid om vad som är bra får råttan. Så anledning till att det kan bli mycket diskutioner är för att alla har inte samma syn på råtthållning, men alla vill väl att det ska vara bra?

MioAndTheRatz
0

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg..

Om ditt psyke orkar med att hålla på med råttor vet ju ingen annan utan bara dig själv..

Och det har startas många sånna här trådar om att det är dålig stämning och attityd på forumet och det gör inte saken bättre direkt.. Man blir bara nerstämd och irriterad när alla (okej nästan alla då) försöker jobba på att få en bättre stämning.

Anledningen till stämningen kan nog vara att det ett tag var många troll och personen som uppenbart sket i att dom skötte sina djur fel, inte lyssnade på råd osv. Det skapar en stor irritation och det är lätt att man drar alla "nya" över samma kant för man har helt enkelt tappat hoppet om att det finns dom som lyssnar och VILL göra rätt..

Och man lär sig inget om man inte får kritik för det man gör, Och det är lätt att bli missförstådd över nätet då man inte ser personens kroppspråk eller minspel..

Och det finns fruktansvärt mycket skit i råttvärlden, det har jag verkligen fått uppleve den senaste tiden när man börjat gräva i saker och ting, och ifrågasätta.. Jag har nästan suttit i tårar när jag märkt att folk suttit och ljugit mig rätt upp i ansiktet. Sanningen kommer alltid fram, det går inte att dölja. Det gäller att lära sig vilka man kan lita på och att alltid ta egna initativ, inte gå efter vad andra säger. Skapa sig en egen uppfattninge helt enkelt..

Det är ingen dans på rosor, men ack så värt de ibland..

antidote
0

Man får ta en del mothugg men det jag kännt mäst är av ikkerått människor som har fördommar. Skulle någon råttmänniska säga något så klart att man får tänka över om man gör något fel men jag vet att mina råttor mår bra och att jag sköter dom som jag ska. Sånt stärker mig =)

Allamej
0

Om du tycker att råttvärlden är jobbig så säger jag bara en sak… håll dig borta från dom överdjävliga i pixeldjursvärlden. Råttfolk är rena rama lammen när det kommer till dessa.

Sen är det ju precis som tidigare sagts, en person dyker upp och har näsan i vädret, säger sig kunna rubbet och stubbet och alla andra har fel.

Samtidigt som samma person gör precis alla fel man kan göra som råttägare.

Dom brukar oftast kännas igen genom att deras djur har otroligt ovanliga färger, är superbäst i temp. och hur friska som helst när verkligheten snarare är att det är en yttepytten liten roan som sitter ensam i spån bara rosslar ibland men det är ju sött för då pratar dom ju som marsvin… och så givetvis inte att förglömma… den bits bara ibland.

När den sortens person kommer och dessutom tänker börja med avel av sin ensamma halvaggressiva roanhane och den tilltänkta honan har nyss blivit tre månader och är inköpt på den fantastiskt pålitliga zoobutiken nere på hörnet som bara tar in djur från seriösa uppfödare och säljer dom för en tjuga…

Ja då brinner jag av fullständigt. Jag har börjat lära mig en smula kontroll. Jag kanske tom. går ifrån datorn, gosar med mina råttor, tar en promenad eller spelar Happy pets på facebook…

Men ibland så hinner jag inte gå ifrån tangentbordet förrän jag har knapprat iväg en liten kommentar om mitt ogillande… och sen är vi igång igen… Modden är en diktator som hoppar på folk och enbart är till för att jäklas och sabba för alla trevlig amedlemmar som finns här…

Och sen har vi ju trådar som dessa som har ungefär samma inverkan. Jag blir skitledsen och en prommis skulle inte hjälpa här.

Spelar ingen roll om tråden är riktad direkt till mig, ja, dom har skrivits… eller om den är ett klagomål på forumet i helt… Jag är en människa helt utan supermakter. Jag kan inte få folk att bli snälla, jag är inte alltid snäll själv men jag försöker få trevlig stämning här.

Men tack för att jag fick veta att vi inte gör ett bra jobb.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

antidote
0

#4 OT men vad är pixeldjur?

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

antidote :) Min senaste kattunge

Väntar min första illerbebis om 15 timmar och en himla massa andra katter… papegojor och liknande :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

cosmonita
0

#4 Jag tycker att du tar åt dig alldeles för mycket personligen när någon skriver något negativt om råttmänniskor eller rif. #0 skriver inget om rif eg utan allmänt och du svarar "Men tack för att jag fick veta att vi inte gör ett bra jobb."

Likadant när jag blev irriterad och inte kunde hålla mig i en tråd för inte längesen där jag kritiserade kommentarer från folk här på forumet. Jag skrev visserligen "typiskt rif …" men det var inte kritik mot dig eller forumet som sådant utan på en del människor här som ofta skriver utan att tänka eller bara inte bryr sig om de sårar folk. Nästa gång ska jag försöka att inte blanda in forumet…Jag vet att du inte kan ansvara för vad folk skriver och att du heller inte kan rensa i den takt som behövs och jag kräver inte det heller. Sen till trådskaparen: som många säger så förekommer det rätt ofta sådana här klagotrådar om hur dåligt det är i råttvärlden eller på råttforum och det skapar inte bättre stämning. Det bästa är att föregå med bra exempel själv ist för kritisera, särskilt när kritiken kommer från annars osynliga människor dvs folk som aldrig skriver annars på forumet.

Anvariel
0

Alla "sådana" diskussioner som uppkommer här på forumet kan dock inte försvaras av att det är utomstående som kommit in och sagt dumma saker eller varit okunniga. Det har huggts både till höger och till vänster här på forumet och det är nog de flesta medvetna om. Det finns en hel del "sanningar" som hålls som lag här inne och om man är av annan åsikt så blir man sparkad på direkt. Man kan inte heller skylla sitt beteende på att man vill råttans bästa för det vill de flesta som deltar i dikussioner på detta forum - man kan vilja råttors bästa även om man har helt olika åsikter. Naturligtvis får man debattera och diskutera men det blir alldeles för fort personliga påhopp och pajkastning. Det är trist. Det vore trevligt om man kunde diskutera saker på ett sakligt sätt.

#2 #4 Att personer oberoende av varandra med jämna mellanrum skriver dessa typer av trådar är ett ganska stort tecken på att allt inte fungerar som det ska. Att säga att det är värre på vissa andra ställen har inte heller något med saken att göra även om det säkerligen är sant. Jag tycker dessa trådar fyller sin funktion att påminna folk om att uppföra sig som vuxna människor, även om det säkert är jobbigt för folk att få höra det. Bara för att det är jobbigt betyder det inte att det inte är sant. Att ignorera saken gör det inte bättre heller. Men visst ska man föregå med gott exempel, det håller jag med om. Absolut! Det är det många som gör också. Tyvärr är det vissa som inte gör det och för dessa verkar inte alla goda exempel i världen ge något resultat.

Visst kan det kännas repetitivt att läsa dessa trådar. Man tänker "ja men vad gnäller du igen för??". Men ofta är det ju inte alls samma person som skriver. Det får man komma ihåg. Ofta är det väl en person som varit medlem ett kortare tag och inte läst någon sådan här tråd innan. Personen ifråga är upprörd och ledsen över den dåliga stämningen och vill ta upp detta. Och som sagt, att olika personer kommer på tanken att starta liknande trådar oberoende av varandra är ett lite dåligt tecken.

Jag tycker inte att du, Allamej, ska ta det personligt om folk kritiserar RIF eller råttvärlden i stort. Du är inte personligt ansvarig för vad folk skriver här. Men man måste FÅ kritiera RIF! Tänk på det som att du är rektor vid en skola. Du får höra att mobbning sker i skolan. Det är ju inte DITT fel på något sätt, eller hur? Du är ju bara rektor. Men fortfarande måste man ju få ta upp frågan om mobbningen! Man kan ju inte ignorera det bara för att inte göra rektorn eller lärarna upprörda, eller hur? Men det är ju fortfarande inte "rektorns" fel! Så ta det inte personligt.