Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 864 ggr
Visse
0

Mina nya bebbar nyser!

Har hittat 2 nya småtjejer ca 16 v gamla. Köpte dom från en privat person som hade fått klåda utav dom. Dom satt i och för sig och nös där också… OCH jag vet att då ska man vara misstänksam, men annars är dom i fin form. Jättebusiga, nyfikna som attan och alerta. Inget rött runt nos eller ögon. Trodde det kunde bero på bottenströt han hade. Liknade torvgräs och spån, men har bytt ut detta mot tidningspapper och toa-lätt. Nysningarna är blöta och dom putsar gärna nosen direkt efteråt. Läst lite olika om detta här att råttar kan nysa för att ta in nya lukter eller är det en förkylning… Allergi?? Va tror ni experter här????

Kommer lägga in kort på dom snart…. sååå söta :-)

Cis-j
0

Har du något som kan dofta mycket i närheten av buren? Om de nyser utanför buren så kan det bero på dofter som de tar in, det ska väl inte vara så farligt. Men om det är i buren så kan det ju vara värre.. Men om inget snor syns så vet jag inte.. Kanske tvättmedlet eller sköljmedlet från tvätten? Doftfräshare? Om det inte är tillräckligt rent i buren så kan det ju bildas en skarp ammoniaklukt?

Men om inget av det stämmer in så försök slänga in mycket bomaterial och mycket av mysigt fleece. Rooibos-te med honung och vitlök eller några droppar kan jang i vattnet. kanske hänga över en filt över buren så det garanterat inte drar.. Försök ha buren så långt ifrån fönster som möjligt..
 Om det nu är en förkylning så bör den gå över inom en vecka.. De har inga biljud ifrån lungorna eller så?

Har du råttor sen tidigare? Har de börjat nysa något?
Grattis till de nya förresten :) även om de är små sjuklingar ;)

Visse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mkt :-)

Småtjejerna nös redan hos privat personen, men han verkade inte ha tvättat buren sådär jätte ofta eftersom den va så stor, men nu är den nytvättad. Allt är tvättat från trappor till hängmattor och inget sköljmedel använder jag. Buren står också en bit ifrån fönstret och har täckt den med pappskivor.

Hör inget rosslande från lungorna!

Fick i veckan nu en ensam råtta för min andra fick tyvärr avlivas pga hjärnblödning eller tumör. Min andra veteran rådis är frisk som en nörkärna :-)

Tänkte jag ska börja introducera alla 3 snart men får avvakta tills småtjejerna är friska igen!

Är det bara göra teet, låta det svalna och hälla i vattenflaskan eller ska det späs ut ordentligt???

Visse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Antingen blir hon en Sotis eller en Lakris… har inte bestämt mig än :-)

Cis-j
0

söta de var! :) har också en liten s/ba eubk här hemma, hon kommer från lakritskullen så jag tycker automatiskt att din ser ut som en liten lakrits ;)

Ja teet gör du som vanligt, lägger i rooibos-teet, hackar en klyfta vitlök och låt vitlöken dra i ca 8 minuter, sedan i med en tesked honung ungefär, sila bort vitlöken, låt svalna och i med det i vattenflaskan :)

Om det inte blir bättre inom en vecka, eller om de blir sämre, så tycker jag att du ska ringa och rådfråga en veterinär som är kunnig på råttor. Så får man se om de tycker att man ska komma in med råttan/råttorna.

Lycka till nu och hoppas de blir bättre!

Visse
0

Slängt mig i bilen och inhandlat lösvikt rooibos te :-) Drog ner en liten skvätt citron med! Gud, dom vart ju tokiga i det :-D

Tack för svar Glad

Cis-j
0

haha, ja det gillar de ;) hoppas de blir bättre snart!
Det var så lite så :)