Råttor i norr?
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon som säljer råttungar uppe i norrbotten? Jag bor i Kiruna och har sökt rätt länge nu men inte hittat någon som säljer.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag bor också i Kiruna:D Kommer förmodligen ha bäbisar i år:D Pappan kommer vara en rex toppörad och mamman släthårig med dumboöron:D

Men gud vad roligt :) Hur blir ungarna då? Blir de rex eller släthåriga? Hur är mamman och pappan, är de trevliga och allt sånt?
Kul att det fans råttintresserade så nära :)
genetiskt blir hälften rex och alla blir dumbobärare.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Okej. Dumbobärare innebär att de bär dumbogen men inte har dumboöron om jag förstått rätt?
jepp det stämmer :) de ser ut som vilka toppörade som helst.
Genetiken ser ut så här:
Toppörad + Toppörad = 100% Toppörade
Dumbo + Dumbo = 100% Dumbo
Dumbo + Toppörad = 100% dumbobärare
Dumbo + Dumbobärare = 50% Dumbo + 50% Dumbobärare
Dumbobärare + Dumbobärare = 25% Dumbo + 50% Dumbobärare + 25% Toppörade
Dumbobärare + Toppörad = 50% Dumbobärare + 50% Toppörade
/Gia-Bokfrossa

Okej, tack så mycket. =)

_St3rnfallet_ när ungefär planerar du att skaffa kull? Vilken färg är föräldrarna? 
#7 Hej!
Ursäkta att det tagit lite tid för mig att svara, men det tar lite tid att åka till Malmö =)
Jag får se när det blir exakt.. Honan måste först acceptera hanen och båda måste ha "rätt" ålder. Mamman kommer vara Black European berkshire och pappan är troligast Seal Pointed Himalayan (är lite osäker på färgen på hanen).
Haha, jag kände igen dig från bilden direkt, bor du fortfarande i Jukkas? Vet inte om du minns mig, men på högstadiet gick jag i B först men sedan bytte jag i 8:an så att jag gick i C.
Om du har msn så kan vi ju prata mer där och så kan jag berätta mer om mina råttor och sånt så kan du få se bilder på allihop?
Vore kul om jag inte var den enda som bodde här om tycker om råttor!=)
Förresten så blir det nog troligast ungefär 50/50 i kullen med dumbo örade och toppörade råttisar =) Själv föredrar jag dumbos, men det är ju olika. och som du redan fått veta så blir e som är toppörade dumbobärare och de kan också få dumboråttor. Du kan ju skirva din mail adress så kan jag lägga till dig på msn!=)
jag vet inte om jag missförstår dig nu men blir det 50/50 så är den ena inte toppörad utan dumbobärare och ska inte kallas toppörad utan just dumbobärare. :) toppörad och dumbo ger enbart dumbobärare, inga dumbo. kika på genetiken jag bifogade i såna fall :) dumbo+dumbobäarare ger 50/50 dumbo/dumbobärare
/Gia-Bokfrossa

#8 Jodå, jag tittade i de äldre fotokatalogerna. Jag känner igen dig =) Åhå, till malmö, vad roligt :) Jodå vi kan prata mer där. mink681@hotmail.com är min msn. Det hade varit roligt att få se bilder.
Hade bra =)
#9 Hm.. Mina tjejer kommer från föräldrar där ena är toppörad och den andra var dumbo och de båda är dumbo.. Så jag har ingen aning om vad du snackar om.. Dessutom så har jag kollat på en dansk uppfödares hemsida och där var det samma sak och då blev ca hälften dumboörade och sedan andra hälfen toppörade, alltså dumbobärare.
#10 Jag lägger till dig på msn då =)

#11 Du skrev i början att den ena är toppörad och den andra är dumbo. I så fall blir det bara dumbobärare enligt det Bellona skrev. Sedan skrev du att hälften av ungarna blir dumbo. Om de ska bli det så måste föräldrarna vara en dumbo och en dumbobärare.
det var precis så jag menade ja :) det jag syftar på är att toppörad och dumbobärare inte riktigt är samma sak även om de ser likadana ut. speciellt inte när man ska snacka sånt här som avel och parningar :) (har lite reggpapper här där uppfödarna tex skriver dit ett dumbobärare inom parantes efter färg och teckning just eftersom skillnaden ska framgå) slutsats: är den dumbobärare så brukar man skriva det och inte toppörad :) jag ville bara klargöra det :)
/Gia-Bokfrossa
#13 Jaha, då menade vi samma sak!=D Allt det där vet jag =) Jag vet att toppärade råttor med en förälder med dumboöron är dumbobärare trots att de är toppörade =) Haha, ibland blir det ju missförstånd här trots att man menar samma sak, bara för att man inte förstår vad den andra menar. Men jag hänger med nu =P Det är ju bra att d säger sånt till såna som inte vet, då alla faktiskt inte vet sånt där med dumbobärare osv.. Och ibland kan det ju vara bra att man får en påminnelse själv =)

Halloj! :) nu blev jag lite förvirrad med det här om dumboöron o såntdär.. :P
jag kan ingenting om sånthär med vad det är för sorter o sånt.. :P jag kommer att para min ena hona med en råtthane så småningom. Så jag skulle vilja veta lite om hur ungarna blir och hur hanen ska vara och se ut för att det ska bli fina ungar =)
Någon som vill vara jättesnäll o hjälpa mig? Det är den här som jag ska para ihop med en hane =)
tack snälla för svar!
ps. finns flera foton på henne i mitt fotoalbum.