Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 884 ggr
Jagelskarfala
0

Rädda råttor

Jag har 6 råttor, den senaste hämtades i lördags. Det är så här att mina råttor är väldigt grupperade. De tre som jag fick först är i samma ålder och i samma storlek, de är lite mer än 5 månader gamla nu och väger knappt ett halvt kilo. Sedan har jag en liten på nästan 4 månader som är betydligt mindre. Ca. tre veckor senare fick jag min femte råtta, en vanvårdad, undernärd råtta som blev min lilla ögonsten. Grupperingarna består av de tre "stora" råttorna, de håller ihop i vått och torrt. Sedan är det jag och Joe (den vanvårdade). Joe är väldigt självständig, så han leker med de andra när han vill, och är med mig när han vill.

Sedan är det den lilla, som egentligen FÅR vara med men stöter bort sig själv. Han springer alltid och gömmer sig och när han ligger i bokhyllan där de tre stora brukar ligga, så är han väldigt spänd. De är inte alls elaka mot honom, för jag är med dem nästan hela tiden och märker att de verkligen försöker. Så har jag funderat på om de kanske är lite för stora för honom. Sedan såg jag att hans bror stod HELT ensam i en liiiiiiiiiiten bur och såg totalt olycklig ut, så jag tog mig an honom, och tänkte att den minsta skulle få någon att leka med nu när de var lika stora.

Och han blev faktiskt lite tuffare, de brottades och luktade på varandra och jagade varandra lite lekfullt osv. Men den nya råttan är SJUKLIGT social mot MIG, och den här lilla råttan har börjat dra sig undan igen. Han ligger ofta en bit ifrån de andra och han tycker INTE om att bli upplockad. När han väl är upplockad så är han sjukt lugn och gosig, men han är så skygg att det blir jobbigt. Jag vill ju att han ska få vara med i gänget.

Jag kan förresten tillägga att den nya råttan, den lilla råttans bror, är också väldigt lugn och försiktig, men på ett mer "friskt" sätt. Han utforskar och kelar fortfarande, och det gör inte alls den lilla. Han ligger bara och spejar eller gömmer sig.

Så frågan är, kan JAG göra något för att han ska vilja kela mer med mig och vilja leka med de andra, eller är det helt enkelt så att han kanske trivs med att ligga ensam? Han är frisk och pigg, men han tycker inte om ljus och kryper in i allt för att gömma sig. Någon som varit med om detta och kan hjälpa mig?=)

hus-musen
0

Alla råttor är olika precis som människor de har sina favoriter bland varandra. Det enda du egentligen kan göra är att busa och kela med den killen så fort han kommer fram, ha honom med på soffan och så.

Alla råttor är inte sällskapliga heller, en av mina gamla hanar gillade inte människor och han var inte intresserad av att gosa. En liten klapp och typ en matbit kom han fram för och sen var det bra. Det hade inte funkat att tvinga fram honom för han hade inte trivts med situationen.

Sen finns det en skillnad, min Vasstand var nöjd med livet ändå på sitt sätt, men vissa råttor får man arbeta med för att de ska bli "tama" om du förstår vad jag menar. Din lilla pojke gillar inte att bli lyft för att det är en osäkerhetsgrej för honom troligtvis, det är en sån sak som du kan träna på. Varje gång du lyfter så ge honom något gott =)

Qui dormit, non peccat

Jagelskarfala
0

Tack för svaret. :) Han är ju inte helt osocial, för IBLAND ligger han och myser med de andra, så ja "risken" finns väl att han är en ensamstöring. Människor är ju också sociala djur, men det finns ju de som gärna är för sig själva rätt ofta. Han gillar verkligen inte att bli lyft, men när han väl är uppe somnar han gärna innanför tröjan. :)

Jag ska prova att ge honom något han verkligen älskar, jag har inte riktigt listat ut vilken maträtt han inte kan motstå ännu. Mina andra råttor älskar att få majonäs som lite godis någon gång ibland, kan prova med det kanske?

hus-musen
0

Ja en liten slick skadar ju inte om det är äkta majonäs =) Annars vet jag att leverpastej går hem hos mina!

Qui dormit, non peccat

Jagelskarfala
0

Det är äkta majonäs, inte en massa gojs. Leverpastej gillar dem, men det är inte på samma sätt som majonäs. Har man lite majonäs på fingret så kastar dem sig mot en, bokstavligen. Dem försöker gärna att äta hela fingret för dem är helt tokiga i det. :) Jag brukar ge lite mer till min äldsta råtta eftersom han är överdrivet smal, men den här lille växer ju fortfarande så då kan han också få lite extra:D