Kan jag ha råttor?
Förra natten sov jag över med en kompis som har tre hamstrar. Hennes rum luktade ganska mycket amoniak och nu har jag lite hosta, kli i halsen och det känns 'tjockt' när jag sväljer. Det gör mig orolig i och med att jag ska skaffa råttor i sommar. Hur fort bildas amoniak? Tror ni att jag klarar mig om jag städar varannan dag ungefär?

Alltså det beror på vad du har för strö. Jag upplever ingen ammoniakdoft alls och jag använder toa-lätt. Det enda i mina burar som kan lukta är filtar, med det är bara att byta dem lite oftare.
Obehandlat trä kan du också undvika för det suger åt sig och luktar.
#1 hm, ok. Buren är gjort i plast och metall och jag planerar att använda toa-lätt som bottenmaterial.
Ta inte detta på fel sätt, men jag tror att man inte märker lukten när man bor i den. Folk tycker t ex att det luktar hund hemma hos mig, men själv känner jag ingenting och hos min kompis försvann lukten efter ungefär en timme, men irritationen i halsen förblev.
Vet någon hur fort amoniak bildas?

Jo faktiskt så är jag väldigt känslig för ammoniaklukt och jag märker den direkt när jag inte bytt filtar tillräckligt ofta. Att man vänjer sig beror nog på hur mycket det brukar lukta, som hos mig brukar det inte lukta någonting, men när det börjar göra det märker jag det direkt.
Jag har ingen aning egentligen om hur fort det bildas, men för att det ska börja bildas måste det vara rätt blött tror jag.
#3 ok, tack för svar :-)
Jag har prövat med allt från alspån, toa-lätt, och vanligt kutterspån… Men det bästa jag lyckats med är helt vanlig halm!
Jag lägger tidning i botten (en utvikt tidning som täcker hela botten, tänk på att det inte ska vara "glansigt" papper utan typ som aftonbladet) och någon decimeterm halm på det. Det luktar ingenting, inte ens efter 2 veckor mer än bara "råtta", dvs ingen kiss/amoniak lukt. Dessutom älskar de att boa i det (mina har flyttat ner från diverse hängmattor till att bara gömma sig "under jord")!
För övrigt är det betydligt billigare då du kan köpa en småbal på drygt 15 kg för 30 kr hos någon bonde och den räcker till drygt 10 byten då :)
Ett litet tips är att även skura gallret ordentligt efter behov (här gör jag det varannan gång) då även det blir skitigt och luktar mer än man tror.
Hakuna matata!
#5 Ok, men jag hade för mig att det kunde finnas ohyra i halmen och att råttorna kunde sticka sig i ögonen. Eller var det med hö som det var så…? *fundersam*

Ohyra kan finnas i både halm och hö så det är alltid en risk.
Qui dormit, non peccat
Halm för med sig ohyra och kan damma väldigt, så det är inget man rekommenderar till råttor.
Det är nog större risk att de får ohyra om man har dem ute i gräset en sommardag. Visst det är säkert så att vissa bönder kan ha någon ohyra (medvetet eller ej) men vi har i.af hästar, kaniner och råttor på halm utan problem.
Och halm ska inte damma (damma som i att vi närker av det) - då är det oftast dålig halm, jag tänkte mest på att även om den är dammfri så kan man ju fluffa upp den lite ute för att ta bort det lilla som ev. finns (men som vi inte kan se).
Kornhalm är den bästa då det är ytterst sällan den blir dammig då den är väldigt glansig av sig, och är det mögel så ser man det väldigt tydligt!
Jag tar hellre risken att kanske behöva behandla dem för löss eller liknande än att ta bort deras kära bomaterial. :)
Hakuna matata!