Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1962 ggr
[r8ttor]
0

Kan inte folk bara hålla tyst?

Nu har jag 10 st råttor. Det är dom jag har, för jag har inte så många kompisar och dom är mitt största intresse. Med det är flera stycken som säger att jag inte ska kläppa dom för att jag kommer att få sjukdommar och att dom är äkliga, mm. Varför kan inte folk bara hålla tyst?

Jag behövde bara skriva av mig lite.

AnnaRamnemark
0

Det är bara att skita i dom. Vi alla har olika intressen, jag har hört ett och annat om mina hamstrar (jag har 17st) Om att man borde släppa lös en katt på dom, mata dom till ormar, döda dom, släppa ut dom osv. Men dom personerna som säger detta är inte mkt större personer än vad dom tror att dom är. Jag känner mig nöjd för jag gör allt för att mina djur ska ha det bra, så jag är mig iaf lycklig och dom kanske inte är det, suckers. Mina djur är mitt allt jag väljer alltid dom före, min ex pojkvän gillade inte dom, han tyckte jag skulle sälja dom och bara ha 2-3 st kvar. Men nä dom är mina små pälsbollar och dom stannar. Det är bara att stå upp för det du tycker om, det är ju ditt intresse din hobby.

//Anna

wollf
0

opplevde det samme selv. men jeg gikk på nettet og fant masssse fakta om at rotter ikke bar så mange sykdommer som folk trodde, at hunden og katten som er ute har mye mer bakterier enn en rotte i bur og så hva rotter var bra for i miljøet. lagde en liten bok og ga til vennene min:P sånn så kan de lese hvor feil de tar.

zickan
0

Jag brukar sällan hugga tillbaka mer än en gång på sånt folk. Brukar räcka med att säga "du skulle bara veta vad min hund rullade sig i idag som du sitter och klappar på"

Men det är bara att låta bli och lyssna. råttpr, orm och spindel är de tre djuren som folk har svårast för. Min mamma klarar inte råttor pga att hon har sett stora sopråttor och ahr svårt för deras svans. Men efter förklaring och låta henne möta riktigt lugnt råtta har det varit lugnt.
Vissa har lättare at acceptera råttor än andra. Ska bara höra vad folk säger när jag säger jag har orm eller haft spindel.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sussi89
1

hummf! Det är något när man har smådjur, folk anser att det är barn som ska ha dom. Och man blir lite barnsligt stämplad när man vill ha ett litet husdjur. Det är mer "respekt" när man har en hund eller katt. Idiotiskt tycker ja!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

wollf
0

få seg "rottewailer" da;P det er respekt.

jeg får altid venner som synes det er rart at jeg har hund, katt og rotte. og lurer på hvorfor de ikke spiser hverandre

CamillaS
0

Håller med, det är skit jobbigt, men för det mesta får man försöka ingnorera det dom säger. Helt enkelt inte ta det personligt, vet att det är svårt, jag har själv svårt för det, man får försöka hitta på klyftiga svar tillbaka. :P

hus-musen
0

Äh det beror på vilket humör jag är på, vissa säger jag helt enkelt åt att ja det är en pestråtta och jag hoppas du dör långsamt och plågsamt. Brukar effektivt ta död på de flesta försök till vidare samtal. Och ibland har jag lust att säga till föräldrar, ja min råtta kanske är smutsig, men din skitiga snoriga unge är en större smittospridare, bäst du avlivar ungen på stört.

Men när jag är på mitt milda glada humör brukar jag nöja mig med att skratta och skaka på huvudet och påtala hur kul det är med folk som uttalar sig om saker de inte har en aning om.

Qui dormit, non peccat

[r8ttor]
0

Min mamma var rädd för mina råttor i början, men nu har hon vant sig och tycker att dom är jätte snälla å mysiga Glad

För någon dag sen sa en till mig så här "om jag var du så skulle jag inte hålla i råttorna, usch, du kommer ju få massa sjuk dommar, så släpp ner den nu" å en annan sa att om jag inte släpper in råttorna i buren så måste den åka hem för att dom är så äckliga.

Dom som säger så har inte ens haft råttor så dom vet inte hur dom är. Men jag får vell inte lyssna på dom.

OttoIsTheShit
0

hade någon sagt att om man inte släpper in den så åker dom hem.. jaha åk hem då :) din hobby är din och ingen annans så e de bara :) de e ju bara deras problem om dom inte gillar de..synd att fördommar e ju djupt rotade hos vissa :S

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

hus-musen
0

#8 Det finns ju ett lätt svar på sånna dumma kommentarer, "passar det inte så behöver vi inte träffas något mer." Sånna människor är inte några vänner.

Qui dormit, non peccat

[r8ttor]
0

Ja jag skulle ja gjort så i stället :)

Anvariel
0

Folk har faktiskt varit väldigt förstående angående mina råttor. Eller så är jag inte så känslig när folk säger "eeew". Men så är det ju vuxna människor jag har i min umgängeskrets. Kan inte riktigt föreställa mig en 30-åring som skulle ropa "pestråtta". Att vissa människor däremot har genuint obehag för råttor, det får man ta även om man inte förstår det själv. Min mamma tycker att det är jätteläskigt med råttor (svansen, ni vet…). Men hon försöker i alla fall, för min skull, och de har fått klättra på henne och sådär (fast hennes min var obetalbar!! :D:D). Nä, men som sagt, genuint obehag/fobi är en sak, och bara tycka "usch" är en helt annan sak. Det första kan jag förstå för det är inget man väljer eller på något sätt styr själv. Det andra är bara tjafs.

Angeln--89
0

Jag hade det ganska kul i början, min kille tyckte råttorna var äkliga och tog man fram en flög han flera meter bort.

Nu tycker han inte att de är äkliga längre och han kan hålla dem.

Min pappa tycker inte om råttor, men han skryter inför sina kompisar att jag har och tycker alltid att jag ska visa dem för hans vänner som kommer hem till oss för första gången.

thildatessie
0

#4 jag håller med dig! känner igen mig, jag vill ju skaffa råttor. men folk säger "vaddå du har ju redan marsvin?" det är ju inte det de handlar om.. :( för vissa så är djur "bara ett djur" , de förstår inte hur man kan älska ett djur på det sättet som vi här kan =)

Angeln--89
0

När jag förlorade ett Marsvin så var där en som sa, Vadå då? du kan ju köpa ett nytt. Men det är inte samma sak. Det är en helt annan individ.

OttoIsTheShit
0

#15 precis samma sak hände när min kanin hade dött.. fast hon skrattade också .. å de e ingenting å gråta över

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[r8ttor]
0

När en av mina råttor dog, då blev jag jätte ledsen. Då sa en till mig att jag har ju så många så det spelar vell ingen roll, det är ju bara att ta en annan, Men alla djur är ju olika, så det fanns ingen råtta som var som den.

calle221
0

#7: Dö långsamt och plågsamt? Avliva ungen? Tagga ner för fan, tror du verkligen att det där skulle vara rätt sätt att få folk att förstå och acceptera ditt intresse?

Själv har jag inte ens fått hem mina första råttor, men då jag är på gång har jag fått höra en del om att det bara är tjejer som skaffar smådjur och att de är skadedjur osv. Är juh bara att ta det lungt, berätta om råttans egenskaper, dra fram mobilen och visa "Rat loves Cat" på youtube.. (:

hus-musen
0

#18 Öööh kom igen när du träffar samma puckon som jag gjort. Jag lessnade på att han ställde till en scen när jag står väntrummet till tåget, gubben som jag sa så åt stog och skrek på mig i nästan en timme på hur elak jag är som smittar alla besökare där med pest från mina äckliga "kloakråttor" och en massa annat skitsnack. Och jag menar skrek, vakter kom och snuten stannade utanför. Så nej jag tänker inte ha förståelse för sånna människor.

Qui dormit, non peccat

[r8ttor]
0

Man får vell bara försöka att inte bry sig.

#18 Det är vell så :)

[jennyrapp]
0

Jag har hört väldigt många olika varianter, men dom flesta har faktiskt haft en heelt annan synvinkel på råttor efter att dom träffat mina :)
Bara min systers pojkvän som slänger ur sig lite dumma kommentarer,
Men han tycker om dom, han vågar bara inte erkänna ;)

emmeri
0

Hehe, minns när jag hade mina råttor i kläderna eller i min transportbur. Jag fick ofantligt många olika reaktioner.

Alla mina vänner var fashinerade och kikade in och gullade.
Vissa gjorde äckel-grimaser, andra sprang skrikandes iväg. Heheh, jag bara smålog lite för mig själv och fortsatte med mitt. De som var intresserade fick komma fram och hälsa och jag svarade förstås gärna på frågor om hur det var att ha råtta.

Waka
0

jag har fått en del olika, en del om att dom har skabb och att dom är äckliga.
Andra säger att jag borde låta min katt äta upp dom.
Andra säger att det är skadedjur och att jag kommer bli sjuk.
många tror jag har katt i transportburen när jag reser och alla blir lika chokade när jag svarar att det är råttor.
En gång när jag åkte buss och bussen stannade på en rastplats så gick någon gick fram till en busschaufför för att få honom att kasta ut mig när hon hade fått veta att jag hade råttor i transortburen.
Busschaufförn som trodde att jag hade dom lösa i bussen kom bak och kollade och när han såg att dom satt i buren sa han.
"ja så länge sötnosarna sitter i buren är det helt okej.. hur många har du? Jaså två.. min son har tre stycken tjejer han, helt underbara djur! nästan som hundar inte sant?!"

Men de flesta tycker faktiskt att det är riktigt "fränt" eller "coolt"
många vill faktiskt hålla i dom elelr bara få se dom utanför buren.
De som tycker om dom har oftast en massa frågor om råttor också,

så det är väldigt olika, men det är som många säger.
Man är rädd för det man inte känner till.

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

Nisses
0

Jag får ofta kommentarer om att man borde släppa in en katt till råttorna. Då brukar jag säga att det skulle nog vara väldigt synd om den katten eftersom råttorna förmodligen skulle skada den mer än vad katten skulle skada dem.

En kompis till mig jämförde härom dagen mina råttor med kloakråttor. Tydligen tycker hon att om man gillar tamråttor så är också kloakråttor en favorit..

aleama
0

Jag får också väldigt ofta kommentarer om att dom är äckliga och bara skabbdjur , många tänker väl på tamråttan som "kloakråttor" eller så tror jag . Min mamma höll på att dö när jag berättade att jag skaffat två stycken . Hon hatar nämligen deras svansar , men efter ett tag kom det fram ett litet "åh pluttisnutti , vad söt osv" , haha :)

[pepparkatt]
0

Klappa du dina underbara djur med behag och skit i dessa trögsinta människor som inte vet bättre!! *kraam*