sätta ihop den nya råttan
Ja egentligen är det ju bra att ha den i karantän ett tag för att inte riskera att den har med sig någon smitta till de andra, själv har jag dock aldrig haft några nya i karantän och har haft tur hittills iaf!
Okej , jo men man vet inte om man vågar chansa riktigt !
vill inte att stackarn ska sitta i egenbur heller , helt ensam ju..

Ska du ha den nya i karantän så ska den inte vara ens i samma hus som de andra råttorna under minst 6 veckor, du ska mer eller mindre inte ens röra den för att undvika eventuell kontaktspridd smitta. Tänk på att de gamla råttorna kan lika gärna smitta den nya med något.
Jag har aldrig haft karantän, det finns inte många smittor som är farliga och om man har lite koll på vem som haft råttan innan och vad de har haft för sjukdomar eller ohyra så kan man troligtvis känna sig rätt lugn. Är det en liten bebbe du ska ha så har den ju varit i karantän oxå med tanke på att den bara varit med sin mamma och sina syskon troligtvis. Ska du bara ha en råtta så är det ingen ide att låta den sitta ensam så länge heller, det är bara synd om den då. Så karantän är bra i vissa fall Om jag var du så skulle jag sätta ihop dem! 
Qui dormit, non peccat
Jag måste bara fråga vad det är för bur på bilden? Den ser nämligen precis ut som den bur jag har mina möss(!) i och, om så är fallet och detta är deras ordinarie bur, så skulle jag verkligen rekomendera att du köper en ordentlig råttbur nu när du utökar :)
okej tack , skönt att höra lite vad andra har att säga :) Men kan inte mamman och ungarna redan vara smittade ? Det känns så taskigt mot lilla bebisen att ha den ensam inte ens i samma hus och att inte ens ta på den och så .
jag kommer troligtvis köpa den nya råttan av samma person som jag köpte dom två andra .
Ang. buren , så har dom inte den där nu . Då jag tyckte att den till och med var för liten för mina två jag har hemma :)
okej, vad bra :) ang. det här med karantän så har jag inte så mycket erfarenhet av just råttor men känner spontant att karantän må vara optimalt men som nämnts ovan ganska svårt att verktställa "ordentligt". Om du litar på att uppfödaren skulle berätta om det var något, vilket jag antar att du gör :), så kan du nog vara ganska lugn.
mvh
ja jag tror det jag med , men jag är så nojjig av mig ! Vill inte att något ska hända med dom , min pojkvän säger alltid att jag överdriver men sån är jag haha !