Bactrim/Baytril
vad är skillnaden på dessa?
det kanske är helt olika grejjer..
men jag blandar alltid ihop namnen *suck*
kan någon snäll människa förklara på ett lätt sätt för en virrig person :)

Det är olika verksamma ämnen, Bactrim är ett kombisulfa och Baytril är ett enrofloxacin. Bactrim är egentligen för människor och baytril är ett djurläkemedel
#1 ok men vad skrivs respektive läkemedel ut för? eller det kanske är samma?
jag vet ju att bactrim används vid bakterie infektioner.. fick det utskrivet till en böld nu.
men läste på bipacksedeln att det kan användas vid kronisk luftvägsinfektion.. är det något som används vid rossel?
baytril vet jag inte om jag haft till råtta ngn gång.. har för mig att jag fick det till katten när hans öga blev bortopererat..

#2 Det är väldigt olika. Baytril skrivs ut till det mesta för det är ett bredspektra antibiotika. Det tar både grampositiva o gramnegativa bakterier även mykoplasmer och pasteurella. Bactrim skrivs i vissa fall ut till rossel men främst vid livmoderinflammationer
ok :) tack så mkt för svaret.
men tar bactrim alla sorters bakterier eller det är det bara baytril som gör?
känner att jag vill ha lite mer koll på detta…

Baytril tar nog inte alla sorters bakterier. Något sådant antibiotikum finns nog inte. Men mer "bredspektra" ska det nog vara, va? Sen finns det ju Vibranord också. Och en drös andra sorter. Att hålla reda på alla sorter är en mardröm :S

#4 Båda sorter har viss resistens. Det bästa är alltid att ta baktprov för att se vilken bakterie man behandlar för och vad de reagerar på
#6 ok,det kan vara bra att veta.. tycker att det verkar vara sällan vet. föreslår någon form av provtagning…
iofs har jag itne varit inne med så väldigt många råttor men till ett par olika vet.har vi varit och det har aldrig varit tal om ngn form av provtagning vad man än kommit in med..

Det är därför de ofta garderar sig med att ge ett bredspektra, men just pga av det har fler bakterier utvecklat resistens mot framförallt baytril/enrofloxacin ska se om jag har min senaste baktkurva i vettpärmen så kan du få den iaf