Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 844 ggr
Magda
0

Fjant hugger oxå

jag börjar på en ny tråd eftersom den andra handlar om fjants sår och att Moffe huggit honom.

jag hämtade hem 2st 5 veckors småttar idag eftersom Fjanten verkade så deppad av att sitta själv, tänkte att han kunde ju få träffa de små ute nu redan trots att han inte läkt helt.

först så verkar allt normalt och sen så brottar han ner och hugger den ena bebisen i ryggen Gråter

det är bara sår i huden som tur är, men han bet rejält tag..

bebben är just nu naken, rex eller dubbelrex så det blev ju riktiga hål…

hur gör jag nu???

kan varken Moffe eller Fjant bo med andra??

vågar man prova med Moffe och bebbar trots att han högg Fjant så illa??

eller ska jag behålla småttarna och ta bort de andra två?? fast med Fjant så får jag isåfall höra om Vera vill ta tillbaka honom..

usch fy… hjälp…

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

höll på att fota dem då…

SweGizmo
0

ja det är ju inte så bra djur när dem biter bebisar tyvärr:/

Min blogg: SweGizmo.se

Magda
0

#2 nej jag har aldrig sett det förut.. de få dominanta, aggressiva hanar jag haft tidigare har varit buffliga och knuffat och rullat runt och boxat bebbar, men aldrig att någon har bitit och definitivt inte hål så att det blöder som det är fråga om här..

inge stora hål, men det är hål på den stackar lille..

zickan
0

Inge bra tecken. En hane kan sätta ungar på plats om de busar för mycket eller något liknande. Men inte så det går hål eller blir för mycket upprepande :-/
Jag skulle inte våga om ungen redan blivit illa biten. Risken är ju riktigt stor att det då blir mer och kanske värre.
Små ungar har inte så mycket att sätta emot en stor hane.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
0

Åh jag hoppas du förstår hur otroligt ledsen jag är både för din och fjants skull att detta händer:(

Jag som var så säker att jag tänkte använda Randen i avel… Är ju chans på 1 av 3 att han är pappan…

Men som jag skrev i sms till dig precis, mamman är inte Lilly utan en roan jag har hemma… (så btw! fjant är "syskon" med musen) Råttan som är döpt till Lena, eftersom vi kallade henne "Elaka mamman" första tiden eftersom hon bets varje gång man rörde i, vid eller precis utanför henne bur, och Lena heter emilios mamman och vi tyckte vi kunde skoja till det lite.

Iaf, hon fick bebisar ca 2 dagar efter hon flyttat hit, trodde aggressiviteten berodde på det men nu när både fjant och råttan i helsingborg börjat såhär så kanske det ärvs…

De 2 kullar som fötts hos maria inte en enda aggressiv eller pip-råtta. De tre som föddes hos mig har inte gett en enda aggressiv eller rädd hona, vad jag vet (har stadig kontakt med de flesta köpare men inte alla…) men två råttor som uppenbarligen visats aggressiva och två ytterligare som är aningen bakåtdragna. Kommer jag ihåg rätt så är ALLA fyra från samma kull…

Fjants mamma har tex tagit sig in i en degus bur och bitit ihjäl en degus… Detta var när hon hade bebisar så trodde det berodde på att hon var osäker och precis hade flyttat, hon har aldrig visat sig aggressiv efter det men tydligen var det ärftligt…

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vera.. jag vet att du är ledsen för detta, det är jag med… men jag vågar inte prova igen eftersom han ryckte tag i ungen på det sättet…trodde att han skulle äta upp den,

men såret på ungen ser inte alls farligt ut idag som tur är! det syns inte mkt på bilden, men jag var ju med och tittade på dem hela tiden, drog bort Fjant direkt när jag såg att han bet… vet inte vad han gjort om jag inte tagit bort honom därifrån, han var uppretad och reste lite ragg efteråt men inte mkt…

Magda
0

Nu har jag faktiskt vågat prova låta dem träffa Moffe med, det gick rätt bra, han var ute med dem i ca 15-20 minuter och nosade och grejjade, men sen började han kraffsa intensivt på den ena så att den skrek så då delade jag på dem, vågar inte riskera ngt.. men han bet inte den lille..

men vet inte om det ens är lönt att fortsätta prova eftersom jag antagligen inte kommer våga låta dem bo ihop… Gråter

spikeodumbo
0

Om du har tur så kan det vara en period. tycker du ska avakta å se. min ena hanråtta han började bita sin bror. sen började han även bita mig å min kille. sen när jag skaffade hem en råttunge så vara han på den lite gran. men min uppfödare sa att ja skulle avakta. han höll på så i två-tre månader höll han på att bita. men nu är han sitt gammla jag igen, och har skaffat en ny råttunge som han pyslar om å tar hand om som sin egen unge:) så tycker du ska avakta å se=)

eloize
0

hummm jag skulle absolut inte låta fjant träffa dom igen, han ahr klart och tydligt visat vad han går för, tyvärr……

men kan det vart så att Moffe bet honom pga Fjants beteende…..!? Moffe kanske kände att Fjant var sjuk på något sätt, för detta är ju absolut inget friskhetstecken….

prova att bara ställa ungarnas bur bredvid Moffes bur och se hur han uppför sej… om han blir lika "galen" som med Fjant och börjar tugga runt på saker och stressa upp sej….

för nej, Fjant skulle jag som köpare lämna tillbaka till uppfödaren ellar så får ni två komma fram till vad som är bäst för honom.

Magda
0

fjant kommer jag att ta bort, riskerar inte ungarnas liv..

eftersom jag uppfattade hans beteende som att han ville äta den, inte att han attackerade för att det var en annan hane..

#9 jag hoppas att det är så, jag avvaktar med att ta bort Moffe ett tag iaf.. jag ska prova att sätta burarna nära så får vi se vad som händer

Magda
0

idag bär det iväg med Fjant till veterinären..

det känns jättehemskt Gråter

men han blir mer och mer opålitlig att hantera och hotar så fort man tar in handen i buren, skriker och flyger iväg när man ska plocka upp honom oavsett hur man försöker ta upp honom och så det här med bebbarna då…

önskar att det fanns ngt bra alternativ men han verkar inte må bra..

antidote
0

Starkt av dig att klara av att ta det beslutet! Efter att ha läst vad du skrivigt så tror jag att de är det bästa för honom.