Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1449 ggr
spikeodumbo
0

sår i huden..

har upptäckt att min ena råtthane börjat tappat pälsen. å fått sår i huden. är det någon som har ett bra tips hur man kan få bort såren? typ någon salv eller något?

Magda
0

det kan kanske vara skabb? kliar han sig mkt?

isåfall är det ett veterinär besök som behövs så att du kan få medicin till honom Skrattande

Thirre
0

Du har inte fått in någon ohyra? Tecken på det kan vara sår och avsaknad av päls.

Vad är det för form av sår och var sitter de? Var har han tappat päls?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

spikeodumbo
0

nej kan inte se några kryp på han. örona är fina på han. han har mest tappat pälsen längst bak på ryggen. han har små sår längst hela ryggen. det enda ohyra ja har fått in är myror:( men kan dem ge sig på råttor? mina andra råttor har inge sår..

Thirre
0

löss kan man se med blotta ögat men inte skabbkvalster. De sätter sig gärna på huvud och skuldror vilket även är ställen där man kan hitta såren på.

Vid löss kan sår och pälsavsaknad uppstå även vid rumpen upp mot ryggen och utmed ryggrad. Lössen är dock små och kan vara svåra att se med ett otränad öga.

Öron behöver inte alls vara ansatta vid ohyreangrepp och det kan vara enbart en råtta som får symtom. Ofta är det en råtta som är nedsatt på något vis, gammal eller sjuk.

Hur ser såren ut?

Det finns en annan tråd där man skriver om en råtta som har sår, läs i den då det finns tips på behandling. Lägg gärna upp foto på råttan, det är enklare att avgöra vad det kan vara vid bilder.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

spikeodumbo
0

det är små runda sår.

spikeodumbo
0

sen är han blå om nosen.

Thirre
0

Det låter dock som om det är någon form av ohyreangrepp, då är det schampoo eller annan behandling som gäller. (ohyremedel som t ex spot-on, ivomec) Varför han är blå om nosen kan jag inte svara på.. vad är det för färg på råttan? inte något med det att göra eller har det kommit nyligen?

Är det en äldre råtta? En råtta som varit sjuk? Som möjligen ätit och druckit för mycket?

Skulle hjälpa med litet mer info och beskrivning för att kunna göra några utlåtanden..

Magda
0

den enda råttan jag sett som varit blå om nosen var en råtta med lunginflamation & Mycoplasma och då var hon blå för att hon inte fick luft ordentligt..

men mår han bra annars så måste det ju bero på ngt annat..

spikeodumbo
0

han är blå färgad i pälsen. men han har alltid haft en rosa å fin nos. han ligger i petboxen nu ifall han skulle bära på något som smittar. men han sover mer än vad han gjort.. när han ligger i buren å man öppnar så kommer han inte själv. som han gladligen brukar göra. han sover hellre..

spikeodumbo
0

han är cirka 1,5 år