Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1838 ggr
Mysnosar
0

Oj, vilka attityder,

Jag har läst en del på detta forum, och gud vad alla har taggarna utåt, sånt är ju bara för meningslöst, mår man bättre av att slänga skit på andra och vara allmänt otrevliga? Eller att haka upp sig på vad andra säger eller skriver? HUR mycket är det inte som missförstås och misstolkas i det skrivna ordet? Jo typ allt, man uppfattar det ju som man själv uppfattar det och den som skriver skriver ju som man själv tror och tänker, och då blir det inte alltid så att alla tolkar det samma.

Jag tycker att mottot på detta forum är ganska elakt och vasst, typ : "EN MOT ALLA; ALLA MOT EN"  För så är det verkligen här, synd tycker jag för annars verkar forumet allmänt bra,

Kan man inte liksom försöka få en bra stämning här och tänka om när man läser något som någon skriver? Jag tror inte detta ställe var något för mig…..

Lancia
0

Med risk för att låta gnällig (:D) så har det skrivits ett ex antal trådar redan om exakt samma sak senaste två-tre veckorna.

Nicciz
0

#0 Om alla hjälper till att sprida en god stämning så blir det bättre, tycker du att det är dåligt, gör annorlunda :D

Kan förstå att det ser hemskt ut om man som ny medlem kommer in just nu och läser de värsta trådarna att börja med. Men då vet man kanske inte att det just nu under en längre tid varit väldigt mycket troll på forumet som faktiskt slitit enormt på folks tålamod.

Stanna kvar du så ska du se att det inte alltid är så här, och det blir aldrig bättre än man gör det, och de som gö det är medlemmarna. Och just iFokus har ett stort spann i åldrar, vilket man också får tänka på. Det finns många filosofi trådar om varför just råttor i fokus är så drabbat. Kolla runt lite så ska du se att du får ett större perspektiv på saken

Keno
0

tycker mig ha sett detta problem återkomma så länge det här forumet har funnits. och ja, vissa har attitydproblem, vissa missförstår, vissa håller med för att inte själva få skit. sen kan man inte sticka under stolen med att råttfolk är lite speciella också. (inget illa menat) jag kategoriserar mig själv som råttfolk så.

#1 kanske ligget något i det i så fall. kanske har varit extra mycket senaste tiden?

Lancia
0

#3, jo men trådspam gör ju kappast saken bättre. :>

zickan
0

den långa vintern hjälper verkligen inte till på folks humör.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Keno
0

#5 good point.

Nicciz
0

Näe sommar o bebisar åt rif folket så blir det bättre *fniss

Zolah
0

3# att ignorera det och inte prata ut om det gör inte heller saken lättare

jag personligen känner att det kanske ska skärpas med regler och liknande, samt kanske mer moderatorer eller.. medhjälpare? har inte hängt med vad det kallas.

tycker mycket tjaffs kan ha tagits via PM, plus att många trådar hamnar mycket fort off topic. Och vad jag ser så tänker inte många på hur gamla andra användare är ( men jag skyller det hela igentligen på iFokus som har det väldigt anonymt )

Tycker vi ska göra precis som stampes pappa har sagt ' Om du inte kan säga nåt snällt, så säg ingenting '.

Om nån börjar vara otrevlig haka inte på, ignorera. oavsett om du är TS eller ej, även om personen är så korkad som du säger kan du inte göra nåt mer än att berätta vad som han/hon inte borde göra eller vänligt säga ' Nej det stämmer inte, men om du vill diskutera det så ta det I PM med mig '.

Nåväl det var iafl min tanke om detta, ni får gärna säga vad ni tycker. förhoppningsvis kom det ut på rätt sätt och inte på nåt skumt sätt xD brukar vara duktigt på att skriva knasigt ibland

chade
0

Jag tyckte faktiskt att det var okej ett tag när man läste trådar. Alla var allmänt trevliga mot varandra och gjorde sitt bästa för att inte få ett gräl.. Men sen vet jag inte riktigt vad som hände :P

Men jag tror att zickan har lite rätt, vintern tär på ens humör..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Nicciz
0

#9 Sen hände det väldigt mycket under väldigt kort tid och då gick det åt skogen igen .. det gör det med jämna mellanrum.. alla orkar inte hela tiden. Men som tur är varierar det ju mellan vilka som inte orkar… från tråd till tråd, från dag till dag..

Ingen är ju genuint elak konstant som förr :)

mikeiko
0

#10 Var det värre förr? o.O F*n, jag som trodde att jag äntligen hittat ett vettigt forum med vettiga människor…men tydligen inte :(

zickan
0

Var hemsk en tid. Men de personerna som då ställde till mest bråk blev avstängda eller försvann frivilligt. Sedan dess lugnade det ned sig.

Jätte svårt med så stor ålders skillnader, synsätt, åsikter osv. Min åsikt vad jag tycker om nått kan vara rena förolämpningen till någon annan.
Just nu är många vintertrötta, stressade osv så just nu lär det nog bli lite upp och ned för folk orkar inte tänka sig för. Man är grinigare på saker än vad man brukar vara. Man har kortare tålamod och enklare för att slänga ur sig ting som låter värre än vad de är sedan någon som misstolkar vad man säger och allt blir skit.

Verkliga konversationer öga mot öga är enklare. Via internet missuppfattas ting som sägs som skämt, ironi eller bara slängs ur sig till en vänn för man är trött och piss på världen, som misstolkas då man inte skriver någon vettig förklaringar som i sin tur berättas vidare etc.
Sedan stressen efter julen har kanske inte helt lagt sig. Januari är den månad som folk generellt har mycket sämre ekonomi och det resulterar ofta i många sämre ting.

Visst bör man tänka sig för men inte alltid man gör. Inte alltid man ser det en annan ser ur en mening osv

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

chade
0

Men man kan ju tänka lite ''när det är som värst kan det ju bara bli bättre''. Det får i alla fall mig att inte ge upp, det finns alltid hopp om allt.

Man kanske bara borde tänka över sitt inlägg och läsa igenom det några gånger innan man bestämmer sig för att posta det. Så kanske man ser något som kanske kommer väcka anstöt hos folk, och kanske kan ändra på det.
Jag vet att man får höra detta ofta som jag skriver, men jag tror nog inte att man kan höra det nog. Det är nog bara bra att bli påmind om sånna saker, så att det inte blir massor av onödiga missförstånd och bråk.

Men.. Det är mänskligt att fela, alla gör det nån gång och det kommer aldrig ta slut.
Man kan nog inte göra annat än att acceptera det som hänt, även om det kanske pirrar i fingrarna och man vill bara skriva att det var dumt gjort. Man får bara inte glömma bort att en själv också har gjort misstag många gånger om både det ena och det andra.

Jag säger det igen; Det är mänskligt  att fela, även om man vill förhindra det som redan är gjort så kan man inte.

Man vill ju trotts allt bara hjälpa, fast att man är arg. Hjälpa dom små liven som vi älskar, och hjälpa deras ägare på rätt spår. Så att dom inte ska göra dom fel som man själv kanske en gång gjort!

Så kom igen nu! Jag tror hela RIF får skaka om sig lite och tänka till! Det kan bli bättre än såhär, även om det kanske är svårt till målet så är det inte omöjligt :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

ErikM
0

Visst bör man tänka sig för men inte alltid man gör.

Inte alltid man ser det en annan ser ur en mening osv

Dessa två tillsammans med den städse närvarande anonymiteten slår snabbt sönder diskussion och samtal. Man skriver hårdare, slår hårdare, tänker efter mindre. Man uttrycker sig helt enkelt på ett sätt man aldrig skulle komma på att göra i ett vanligt samtal.

Det är ungefär som när man sitter i en bil. En massa skyddande plåt och stor motor. Men i bilen vet man ändå att man vill ändå inte krocka, för det gör ont (och är dyrt). På nätet finns inte dessa restriktioner för de flesta. Och ännu förre läser hela meningar och sammanhang.

Nicciz
0

#11 Är du ironisk nu?

Mysnosar
0

jag håller faktiskt med #8 med citatet från stampes mamma, eller om det är pappa…

Good point!

Anvariel
0

Jag vet inte vem som blivit bannad eller vem som slutat frivilligt eller så. Men om jag ska vara cynisk så finns alla av de jag klassat som bråkstakar kvar i alla fall. Vem som försvunnit vet jag inte. Och ja, jag håller definitivt med TS. Det är tråkigt att folk inte kan hålla en god ton. Missförstånd sker alltid, det kommer man inte ifrån, men det är en allmänt otrevlig stämning på detta stället. Speciellt om man har andra åsikter än ledande skribenter. Men visst, det var värre ett tag. Vilket säger en del kan man tycka!! Det skulle vara så trevligt om man kunde vara oense på ett hövligt sätt. :) För oense ÄR man ju ibland! Och det ska man få vara också. Jag hoppas att ingen här inne tror sig besitta hela världssanningen. Men visst blir det svårt ibland när man diskuterar ett ämne man känner starkt för. Men trots det skulle det ju vara bra med lite ödmjukhet. Lite mer "Jaha, du tänker så. Jag kan inte riktigt hålla med, men jag förstår hur du tänker." istället för "men är du dum i huvudet din ignoranta jävel?!?". De som varit med i forumet ett tag kanske har blivit lite vana, men nya medlemmar har en tendens att bli utskällda och utfrågade så fort de öppnar käften. Detta har ju tagits upp förrut.

Ja jag vet inte. Jag håller med om att bättre moderatoraktivitet skulle behövas. Nu verkar moderatorerna fokusera mera på om någon tråd blivit "off topic" snarare än om en "on topic" tråd blivit elak. Och detta är ingen kritik till enskilda moderatorer eller så! Det är snarare en allmän RIF-regler som kunde ändras på tycker jag.

Mysnosar
0

#17, Du har en väldigt god poäng, jag har med sett att moderatorerna klagar på att man skrivit fel efter en viss mall eller liknande men det är väl egentligen inte där det relevanta ligger för att få en bra stämning på forumet vilket är det första man borde ta tag i för att inte få forumet eller sajten att bli endast en hat tavla där man skjuter mot varandra…

Zolah
0

16# kanske lite offtopic men jag tror det var så att stampes mamma sa ' vad är det pappa alltud brukar säga? ' och sedan så får han recitera :3

KickanW
0

Om alla bara skulle säga snälla saker hela tiden skulle världen bli jävligt tråkig och konstig.

"Jag har just lagt min råtta i syra"

"Jaha eh… Vad fint gjort av dig"

Såklart man måste få kritistera, ifrågasätta, säga emot… Problemet är väl inte att man gör det utan hur man gör det.

Keno
0

#20 Sen har det lite att göra med om den som blir kritiserad tål att ta det utan att bli sårad och misstolka också. Men jag håller med i det du säger.

emmeri
0

Jag är ny medlem här och jag blev förvånad över en del inlägg i trådarna. :S Jag hoppas att de flesta är snälla mot varandra.

Om man har hett temperament är det nog bra att vara avslappnad innan man går in i forumet. =)

Jag önskar rif god fortsättning och glädje! ^^,