Får och får inte äta?...mm
Hej!!
Jag sitter här och funderar på
Vad får råttor äta??
Vad får dom inte äta??
Vad är farligt att ha i rått buren??
Vad MÅSTE dom ha??(Vad MÅSTE dom äta och hur mycket/hur ofta??)
osv…
Finns en miljard trådar om liknande här inne. Sök runt lite så finner du nog en hel del.
4 sädesslagen är en bra grund på Torrfoder. Sedan som en människa bör äta typ.
Akta stark, mycket kryddor, mycket salt, inte för mycket baljväxter, inge avokado stjärnor, akta fel fetter och för mycket fett, inge choklad/kakao eller människo godis.
Akta behandlat trä och saker. Akta vassa kanter, spån.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 när du säger att man inte ska ge avokado menar du då även köttet eller syftar du bara på skalet och kärnan? *fundersam*
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
hihi avocado stjärnor :D
#3.. jisses.. aja.. dagens fel skrivning ;-). kan ni ha kul åt en stund
#2 köttet går bra. men kärnan är giftig för många djur. ger man avokado bör man kolla så inge rester av kärnan ligger kvar.
#4 ah, såg att det var felstavning på kärnan, tänkte om du syftade på den där stjärnliknande frukten ^^'
Jodå jag vet att man inte ska ge kärna eller skal, det var därför jag kände mig tvungen att fråga om köttet så jag inte kopplade "stjärnan" men kärnan :P >.<'
Rå potatis??
Några har sagt till mig att man inte ska ge rå potatis…sant??
Inga djur bör äta rå potatis. Det en människa bör äta är oftast bra kost till råttorna också. Du skulle nog inte må så bra i magen efter en rå potatis ;-)
rå griskött?
någon sa att rått griskött innehöll något som inte var bra?
Vad kan man ge rått och var ska man tillaga? (i köttväg tänker jag främst på nu)
Om du använder lite sunt förnuft så kommer du nog på en hel del ;-). Vilda råttor klarar en hel del mer än våra tama vänner som vant sig med lite bättre mat.
Men just rått kött brukar sällan vara bra i sig. Speciellt gris, till människor är det ju rätt onyttigt fett, men ändå salmonella och mask risk.
Min skalle är fylld av snor och sista hjärncellerna körde jag slut på jobbet. kan inte komma på vaför råttor inte bör äta rått gris kött.
#8 - Jag skrev det i någon tråd för ett tag sen.. xD Men rått griskött innehåller trikiner, en sorts mask, som är väldigt farlig att få i sig. Det är därför även vi människor måste vara så noga med att grisköttet är helt genomstekt innan man äter det (:
Rått fågelkött ska man också vara försiktig med/undvika helt pga risken för salmonella…
Nej griskött från tamgris testas för trikiner och det är nästan 100% säkert att det inte finns trikiner i gris.
Däremot vildsvin kan det finnas (och björnkött) men det tror jag inte är lika vanligt att ge till råttor (vildsvin-kött måste kontrolleras av veterinär innan man äter för att kolla så det inte finns trikiner i).
http://www.svenskkottinformation.se/djur_halsa/information-om-trikinos/
En slutsats alltså: Tillaga hellre köttet x'D
#10 ja så det var du? :P var osäker x')
_Äter själv inte gris så jag har ingen koll på sånt :P
_Jodå fågel är jag medveten om att man inte ska ge rått

#11 men ändå händer det lite då och då att smittat kött kommer in på affären, mycket pga import och dåliga kontroller. Men vid tillagning så dör det mesta.
Qui dormit, non peccat
#13 Ja det är därför man bara ska äta svenskt kött! :O
nä men visst, om man vill vara 100% säker ska man inte ge nått kött rått, man vet aldrig vad djuret kan ha smittats av, men chansen är liten att få i sig trikiner via svensk-tamgris.