Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 774 ggr
Ebbbaaa
0

Resa med råttor- resebur?

Jag har två honor. På sommararna så åker vi till vår stuga. Då är det själv klart att jag tar med mina råttor. Jag funderar på resebur- ska man använda en sådan? Har tittat på en som ser ganska bra ut och inte för stor eller för liten.

Ska man ha dom i rese bur när man åker i väg. Resan tar ca en timme. Klarar dom det?

Cis-j
0

Se bara till att det inte drar i buren, linda in den med en filt exempelvis. Och självklart att de har mat och vatten. Gärna en massa gurkbitar så borde de fixa det galant!

Ebbbaaa
0

okej, tack :D  men det gå bra med en mindre bur. Som är lite mer av tyg (vet inte riktigt vad den är gjort av) Men de borde väl klara en timma utan mat. Har tänkt så att jag ska ha en bur där och en hemma.

Tack för tipset med gurk bitarna , det ska jag lägga på minnet!

Cis-j
0

ja alltså, det beror ju på hur tugg-sugna de är :P. Jag vet att första gången jag hämtade hem råttor så tänkte jag att "ja men vi håller i dem, innanför tröjan" sagt och gjort, men, jag tog även med en ganska stor kartong med papper mm i som jag tänkte att om de nu inte skulle vilja sitta innanför tröjan så skulle vi sätta dom i kartongen. Självklart blev de snart lite för nyfikna och ville utforska resten av bilen. Så vi stängde in dem i lådan. Självklart ville de inte vara kvar där inne så de började slita sönder kartongen, vilket de förmodligen tyckte var underhållande också för den delen.. hm

Värt att tillägga var väl att den bilresan var också max en timme lång.. Så det bästa är ju en transportbur som de inte kan gnaga sönder ;)

Anvariel
0

Ja, som #3 sade, det beror helt på hur tuggiga de är. Mina skulle ALDRIG klara av en tygbur! HAH! Rena skämtet. :D Min Noja gnagade sig igenom en sådan kattresebur i plast när jag åkte hem med dem till Finland förra sommaren. Gissa hur glad jag blev! :S Numera reser de i en helgallerbur (fick den specialgjord faktiskt! Och billigt blev det… ibland har man tur) med uttagbart metallbotten (supersmidigt för de pinkar ju ner det efter ett tag).

Jag reser hyfsat ofta med mina råttor. Tja, ofta och ofta, varannan månad eller så fram och tillbaka till Uppsala (3 h ungefär) och ibland hem till Finland (~24h). Det kändes för mig väldigt värt det att skaffa en bra bur så att man inte behöver oroa sig för att de ska gnaga sig ur eller så. Men som sagt, det beror ju på hur gnagiga råttor man har. Mina är ena små luringar, minsan! ;)

Men som nämdes ovan så är det bra att se till att det inte blir dragigt. Jag brukar lägga en hel hög med handdukar i buren och sedan ytterligare täcka in den i en stor handduk. Och sedan ge gurkor och lite smått med Torrfoder (om det nu inte bara är en kort bit jag ska åka då).

Ebbbaaa
0

Tack såå jätte mycket tipsen! Nu känner jag mej säkrare- nu när jag vet vad jag ska tänka på! :D Jag är väldigt glad över att mina små råttor inte är några större gnagare av sig. Men det vet jag inte ännu hur det kommer att fungera med buren. När jag hade de i kartong lådan en annan gång så gnaga de sig ur.

Så jag ska se till att köpa en bra bur och hoppas att de inte förstör den! (;