Att ta hand om en dubbelrex
På måndag kommer jag att ta hand om en dubbel rexad hona. Hon är praktiskt taget helt naken.
Det jag undrar är hur jag ska förbereda mig och vilka speciella behov en dubbel rexad råtta har.
Jag själv har en dubbelrex men henne bahandlar jag som alla andra, det man kan göra är att lägga in lite tyg av något slag så dom kan lägga sig där om de vill då :)
Men tror inte att det är så stor skillnad, bara de inte få ha det för kallt i buren eller något liknande :)
Min pojkvän har två fuzzies eller vad det heter. När de skulle flytta in gjorde jag värsta projektet, en miljon filtar, massa varmt, isolerade gallret med filt mm.
Men de verkar inte frysa mer än andra råttor. Tvärt om dissar de filtarna och lägger sig i de tommar husen istället.
Haha vad taskigt att dissa filtarna xD Men ja jag kommer nog också lägga in lite filtar så kan hon ta dom om hon vill helt enkelt =)
Så de har haft tre "hide-outs" som varit proppade med tyg och filtar samt ett tomt, givetvis vill de sova i ett tomt. En dag sov de i "korgen" som hade varit full med filtbitar, men då var alla filtbitarna utplockade.
Så fryser verkar de inte göra, fastän jag vädrar ofta hemma, så ofta är det rätt kallt. Känns tvärt om helt kokande, som två små element.
Jag har haft dubbelrexar och de har levt som sina vanliga pälsade burkompisar i en stor voljär. Nu har det aldrig förekommit osämja i den flocken så de har inte fått rispor efter klor vilket annars kan vara ett litet problem. i så fall kan man klippa klorna på burkompisarna.
Annars har jag inte märkt att de behövt mer mat eller värme än andra råttor.
Vad bra ^^ Då är det bara och vänta på att tösen kommer då :D
Lycka till! *High-five*
Tack så mycket ^^, När jag fått kamera sladden av min pojkvän så ska jag presentera mina råttor gjorde aldrig det när jag blev medlem =) Då kommer nog nån liten bild på henne ploppa upp =)