Ändring i rangordningen?
På senare tid har min äldsta råtta, Bella, som, jag tror, varit ganska låg i rang börjat ”trycka ner” de yngre råttorna med högre rang.
Det började efter att den nyast råttan flyttade in hos de tre som jag hade då.
Bella har börjat Trycka sig mot de andra råttorna.
Har jag rätt när jag säger att hon försöker ”klättra” i rangordningen?
Eller betyder detta beteende något annat?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
någon?
Vill vara säker så hon inte fått nått knasigt beteende för sig oO'
Beskriv Bella och hur hon har varit, varför du tror att hon är lågrangad osv.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Bella är äldst i flocken, hon är social och väldigt framåt.
Hon är typ den i flocken som samlar mat eller vad man ska säga, hon har aldrig bråkat med någon eller så.
Nu efter att den yngsta tjejen kom blev det lite små bråk, är fortfarande det. Men inte mellan Bella & Donna (nya) utan mellan Bella och alla (Donna har även sin del i bråket men det är Bella som jag undrar över nu :P)
Nu har hon börjat "trycka" sig på de andra som jag skrev i #0 och därför undrar jag om det har med ett rangordnings beteende eller om det är något annat.
Såg en råtta göra så på Tierp utställningen så det är inte första gången jag ser det så hon är inte ensam om det. Men jag vill ändå veta vad det är
Till saken hör att jag behöver en god insyn hur det var innan den nya kom för att kunna ge ett bra svar. Och matsamlare behöver inte vara lågrangade… :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
men just det där beteendet? Tryckandet, är det vanligt?
Mina råttor har aldrig gjort det förut utan dom "rider" på varandra istället.
Eller behöver du infor för att kunna svara på om det är ett vanligt beteende?
Saken är den att jag har jättesvårt för att beskriva :P
Att dom trycker sig mot en annan råtta brukar betyda " nu jäklar lyssnar du på mig din lilla skitunge"
Aha okey, har sett nu att alla gör så på varandra så det var inte bara Bella
Gillar "översättningen" :P
Ny råtta har kommit in i flocken. Den gamla rangordningen är borta och en ny etableras. Bella är mest troligt din alfahona eftersom dom märks inte förrän det verkligen behövs. Dom försöker helt enkelt reda ut boendet
Jo kan räkna med att det kommer vara så här bråkigt ett bra tag, för ingen vill släppa till :P Hon som jag tror varit alfan är jämt i bråk nu, så hon försvarar väll sin titel.
Det du beskriver ang alfan stämmer in på Kola, men jag kan inte riktigt säga vem som var vem i flocken
Mest troligt är den du trott varit alfan beta, dvs. den som ansvarar för ordning och reda. Den som ska se till att alfan inte behöver lägga sig i
Fast det stämmer in mer på Seven :P
Får se hur nya rangordningen blir
Spännande, kan du berätta mer om rangordning och vem som har vilka uppgifter tror du Allamej?
Eftersom jag inte har någon som helst inblick i hur flocken fungerade tidigare så kan jag inte hjälpa mer. Jag kan inte ens försöka.
I mina flockar är det självklart vem som är vad och alla kan ju sitta och iakta sina flockar för att se hur dom är uppbyggda
Jag är tacksam för hjälpen jag fått, är ju mitt eget fel att du inte kan hjälpa mer då jag är så dålig på att beskriva folk/djur :P
Nja, Alla kan ju inte sitta och kolla på flockarna och se uppbyggnaden, det finna ju dom (jag) som inte vet vilka uppgifter vilken roll har så det är väldigt svårt att säga vem som är vad