Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1583 ggr
Magda
0

Åh herregud!!!! va f*n är det här!

Fjant har två hål på sin hals, och det ser ut som en böld

jag tycker att det ser ut som rått tands hål och det är blod i buren

Fjant äter och går omkring som vanligt och blöder inte nu men det är blodstänkt på väggen Gråter

tid till vet. är beställt innan ngn undrar

är Moffe en mördar råtta?????

har inte hört ngt bråk i buren, men jag har inte varit så närvarande.. har inte kollat dem ordentligt pga att jag gråtit hela tiden. fick reda på i helgen att min lillebror ligger i respirator på sjukhus och de vet ej om han klarar sig..

GråterGråter varför ska allt hända nu??? och vi har använt upp vet. bufferten på kastrering och ta ut vet till hästen.. men vi får nog på faktura.

kan tillägga att Moffe och Fjant låg tillsammans i tunneln när jag såg hålen, men det ser verkligen ut som bett!!

beckare
0

Ojjojj, stackars dig! Hoppas din bror klarar sig och att fjants sår läker.

Anvariel
0

Har inte alls något bra att säga egentligen. Eller råd att ge. Ville bara ge lite virtuella styrkekramar! Hoppas det reder upp sig!!! *kraaaaam*

eloize
0

Lessen att höra om din bror, hoppas verkligen han klarar sej!

*styrkekramar*

ang Fjant, så kan han inte ha gjort sej illa på någonting då?

har du provat tvätta av det för att se ordentligt om det är bett eller annat!? kan vara enklare då att se, inte hittat nått ställe där det är extra blodigt i buren?

annars kan det ju ha vart att Moffe faktiskt var lite för hårdhänt mot honom…. svårt att säga såhär…

men som sagt hoppas dom båda återhämtar sej bra!

elektra1
0

vad hemskt med din lillebror. :-( Hoppas det inte är allt för allvarligt. Ryser av bara tanken. Hur gammal är han?

Prova att tvätta moffe som eloize skrev, så kanske du ser bättre.

Allamej
0

Jag håller tummarna för din bror *kram*

Tvätta och håll rent runt såren. Hur dom uppkommit kan vi fnula på sen men är det sår ovanpå en böld så är det en abcess under. Den kan behöva öppnas av antingen en vet. eller en med guide av en erfaren råttmänniska. Jag sköjes när jag ser var så mig ska man inte prata med.

Det finns dessutom en stor chans att det läker ut av sig självt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Magda
0

hur f-n får man i 0,5ml flytande bactrim i en råtta???

det är Moffe som huggit honom.. det syns tydligt nu när det är rakat..

lär ju itne våga sätta Moffe med någon bebis, tänk om han äter upp den..

vet inte riktigt om Fjant är ngt bra sällskap för en bebis heller, han har ju en del skumma saker i sitt beteende, men när han är läkt får vi prova..

Moffe får nog bli avlivad, en normal råtta hugger inte efter strupen sådär, kan inte lita på att han inte får spel och hugger mig eller sonen plöstligt.

han beter sig lite konstigt u buren nu med, får ryck och far upp och ner och gnagar nästan maniskt, kankse fått ngn sorts stroke??

Allamej
0

Hur gör Moffe sa du? Förklara?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

eloize
0

#6 man tar sprutan och sätter den längst in i mungipan och sprutar in allt lite snabbt!

skulle också vilja höra lite mer förklaring på hur Moffe beter sej nu själv?

Magda
0

Moffe liksom attackerar hängmattan och tygtunneln och gnager helt frenetiskt, jag har aldrig sett det förut så det är svårt att beskriva.. jag har haft gnagiga råttor innan, men det är liksom mer som att han itne kan sluta när han väl börjat, han kan även springa fram och tillbaka i samma spår på burgolvet hur längesom helst, mest om nätterna, och far upp och ner på samma ställe i buren i flera timmar.. samma om han är ute, fram och tillbaka.. jag tycker att han beter sig mkt stressat, men han verkar itne ha ont ngnstans när man klämmer på honom…

Magda
0

man märker stor skillnad på den Moffe vi har nu och den coole goskillen Moffe vi hade för en vecka sen..

Cis-j
0

jag vet inte, men min ena tjej här hemma blev något liknande när jag fick in andra råttor i rummet, att hon blev helt hysterisk och pucklade på saker i buren, så jag lämnar ett avtryck för att få veta lite mer om det..

Hon slutade ju med det beteendet väldigt fort men innan hon fick nosa på de andra så var hon sån.

Cis-j
0

kanske frustration eller något skulle stämma in bra..

Magda
0

ja frustrerad är han helt klart.. men frågan är varför.. han var ju inte såhär förra veckan? och fjant har ju bott här längre än så..

jag ska prova att flytta honom till ett annat rum och se om beteendet ändrar sig, men han är inte bara frustrerad, han känns lite manisk i sitt beteende, som att han måste göra det han gör, kan inte sluta..

sitter man och tittar på honom så kan han liksom rycka till och vända sig om som om något smyger på honom, men han är inte synbart eller kännbart skadad och har ingen ohyra eller annat..

det är den stora plötsliga förändringen som oroar, som om han var två olika råttor…normalt är det iaf inte.. Gråter

[veralera]
0

Hej magda! Min mobil har varit försvunnen och fick halva ditt sms nu precis när jag satte på den, så kunde läsa att något hänt men kunde inte läsa vad.

Detta var ju hemskt! Hoppas att allt går bra, hinner inte skriva så mycket mer nu för mamma väntar i bilen. Hör av mig med sms ikväll!!

Herregud den mysiga lilla moffe:( Hoppas verkligen att allt löser sig! Känns ju hemskt om han ska behöva avlivas:/ Åh herregud har ju egentligen ingen aning om det har något med fjant att göra egentligen men känns på något sätt som att allt är mitt fel:(

Ja nu måste jag rusa, jag hoppas verkligen allt löser sig för dig! *kramkram*

Magda
0

vad ska jag göra nu??

sitter med två hanar som båda är lite småknäppa så vitt jag kan se.. vet inte om jag vågar sätta ihop dem med någon ny bebis, jo Fjant skulle jag nog våga, han har ju inte bitit ngn i halsen, ska iaf behandla klart honom så får vi se om han vill bli kompis med mig igen, nu e han lite opålitlig..

och med allt med min bror och sånt så vet jag inte om jag orkar, och även om de skulle gå att sätta med en bebis utan olyckor så orkar jag inte ha två hanflockar..

beckare
0

Tyvär tror jag att det bästa är att avliva moffe :-( en normal råtta biter inte en annan råtta i halsen, som du säger själv. :-(

[veralera]
0

Åh adorable Moffe:/ han som var så mys…

Annars kanske Moffe får bo själv helt enkelt…?

beckare
0

Jag tror att moffe mår bättre av att avlivas än att bo själv :-(

Magda
0

ja jag tror också att avlivning blir bäst, tror inte att det är lönt att kastrera eftersom han bitit så allvarligt..

men just nu orkar jag inte ta beslutet om att ta någons liv..

är det någon som känner för att prova att kastrera honom så pm:a..

Lole
0

Separera dem och se om hans beteende ändras. Det kan ju vara så att han blir stressad och verkligen inte trivs med fjant… ? Ja, jag vet inte.. men gör ingenting förhastat när det gäller avlivning!

Vad hemskt, hoppas det löser sig!

Magda
0

#20 jag separerade dem direkt när jag såg detta, de bor i olika rum nu och Moffe börjar lugna sig tycker jag.

men vågar nog inte prova sätta honom med en bebis.

och vill inte att han ska behöva leva som ensam råtta.. jag avvaktar lite så får vi se hur jag gör.

Lole
0

#21 Nä, förstår.. Vilken jobbig situation! Rynkar på näsan

eloize
0

Jag skulle nog inte heller prova igen med att sätt aihop honom med en annan råtta, det verkar stressa honom som tusan och är i slutänden inte värt det alls då.

Ingen av, varesej dej eller råttorna mår bra av att utsättas för det igen, du har provat en gång tror det räcker, särskilt när resultatet blev detta.

Magda
0

#23 nä han har ju visserligen bott helt fredligt med min gammle hane, men han verkar itne klara av nya, iaf inte Fjanten..

eloize
0

kan det vara så att du kanske ska be uppfödaren om att få lämna tillbaka fjant och prova med en annan pojke till Moffe, kemin kanske helt enkelt inte funkar emellan dom…..

Magda
0

#25 men vågar man överhuvudtaget sätta honom med en liten bebbe??

jag har haft hanar med agressionsproblem men inte någon som gjort något i denna stilen, där har det varit mer att de siktat på att bita den andre i pungen…….

-----------------

nu vet jag inte om Fjant klarar sig heller, det är bara att vänta och se om något i halsen har blivit permanent skadat, han verkar kunna äta ok iallafall, men när jag tvättade hans böld idag och försökte få ut lite var fick han svårt att andas och snorade ngt hemskt och rosslade efteråt, så jag låter bölden vara och kämpar på med Bactrim tills nästa vet besök.. det är svårt att få honom att svälja det om man sprutar in det längst bak i munnen på honom, han verkar ha lite svårt att svälja överhuvudtaget men det hindrar honom itne från att äta iallafall..

blandade det i banan till honom nu så får vi se om han äter..

Lole
0

#26 Är det inte lättare att sätta ihop honom med bebis istället för med en vuxen råtta? Hos en bebis är ju rangordningen given och man slipper bråk om den ;P

Bara en tanke som slog mig, kanske är helt ute och cyklar.. men isf har jag lärt mig något nytt! ;D

Magda
0

#27 om han är en normal råtta så är det lättare, men om det är ngt allvarligt fel på honom, vilket det verkar som efter detta, och han anfaller bebisen och ger den ett sånt hugg som han gav fjant, så är det en död bebis..

Magda
0

nu börjar jag få liiite mer ordning på bölden.. den blir mindre och jag kan klämma ut en del var *blääää* men får vara försiktig så att jag inte kväver honom pga placeringen Obestämd funderar på att lägga ut en bild på hur det ser ut så att ni ser varför jag itne vågar sätta Moffe med en bebbe… men det ser alltså himla äckligt ut..

Fjant tycker att jag är en otäck människa just nu, men det blir nog bättre när medicineringen är klar och han inte har ont.. men han har iaf aldrig bitit mig Skrattande trots att det måste göra mkt ont när jag fixar bölden,

ska in till vetten imorgon och fråga om jag inte kan få ngt smärtstillande till honom, för som det ser ut nu så måste det göra väldigt ont….. men han lär ju iofs hata mig om jag fixar ännu en medicin åt honom :/

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en urkass bild, titta inte om du är känslig,

kan tillägga att han är rakad där och nu ser det bra mkt bättre ut än innan.. bölden är ungefär hälften så stor nu…

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till om möjligt ännu kassare bildkvalité från igår när han precis nyst ut en massa skit..

svårt att få till ngn bra bild med kasst ljus och råtta som inte är allt för förtjust i att sitta still

hus-musen
0

börjar se ok ut ju, bölder brukar se och lukta förjäkligt ut men det ser ut som att du har friskt kött där.

Qui dormit, non peccat

Magda
0

det luktar faktiskt inte såvärst..men det kanske beror på att själva varbölden verkar sitta innanför en del kött på ngt sätt,

det som syns på bilden är ju inte som bölden spruckit utan det är själva huggmärkena som läkt lite,men de var djupa,vetten sa åt mig att hålla dem öppna så länge som möjligt eftersom bölden just satt under..

har ingen direkt erfarenhet av varbölder, har varit rätt förskonad för sådant trots många råttor..