Hur är det egentligen?
Jag har aldrig haft råtta som husdjur, men har velat väldigt länge. Men det har aldrig passat in i min familjesituation, fast nu nyligen så har min mamma och hennes kille godkänt utökning av familjen.
Vi är en familj på 6 personer. 4 barn som regelbundet pendlar mellan 2 olika splittrade familjer, och sedan 2 vuxna som bor fast.
Nu precis fick jag (som mest insatt i djur) frågan om hur många råttor det i så fall skulle vara lämppligt att ha.
Mina föräldrar har alltid haft synen på råttor som ensamlevande djur i samlevnad med människan. Och har även vänner som har/har haft det så.
Medan jag skulle vilja påstå att råttor är flockdjur och bör vara minst två, oavsett om det finns människor runt omkring som utgör en flock.
*Är det så att råttor i allmänhet kan leva ensamma med människan? Eller bör man fortfarande ha två?
*Jag kan tänka mig att det kan funka med endast en råtta om man umgås med den mycket, men eftersom att vi är en omväxlande stor familj så kanske en enda råtta hade blivit förvirrad och behövt en fast kompis i vilket fall?
*Finns det risk att råttorna blir mindre tama om de är flera? (Något mina föräldrar verkar fasa…)
Ni får jättegärna förklara för mig hur detta ligger till, då jag givetvis vill det bästa för både den/de nya familjemedlemen/arna! Och för min familjs lycka.
Tack på förhand!
Nepp, råttor är flockdjur, man ska alltid ha minst två :)
Råttor är flock djur och ska enligt lag leva Minst 2 och 2
Handskas man med råttorna för jämnan så ska de inte vara skygga
Finns ju dom med över 10 råttor och alla är lika tama för det ;)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag tycker nästan mina råttor har blivit tamare efter jag utökade flocken
Okej, måste erkänna att jag inte kollat lagen 
Men vad bra! Då vet jag! Tack så mycket! 
#4 Du kan kolla lagen på ett inlägg här ;)
2a inlägger i "senaste inlägg" listan så står det "Svensk lag" ;)
#5 tack så mycket! Ska ta och göra det så att jag slipper komma med fler dumma frågor :P
Inga frågor är dumma ;)
Vad bra det är igentligen med såna lagar. Ifall man börjar bråka med folk om ifall gnagare ska bo ensamma så är det bara att säga "Kolla lagen". Inte för att alla lagar alltid har rätt eller är bra men i såna här fall så är det bra att ha såna lagar för att vinna diskussioner.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Djur blir inte mindre tama för de är fler, ofta tvärt om. Är de en flock mår de bättre och kommer bli tama enklare.
Och så beror det ju på var man drar gränsen för tam också. Ett exempel är en hona jag hade för några år sen som bodde ensam. Andra såg henne som tam och sällskapssjuk, medan hon i själva verket helt enkelt var desperat efter sällskap. Hon mådde absolut inte bra och det var en ren lättnad för min del när hon slutligen fick avlivas pga stroke. Tyvärr såg ägaren inte desperationen och hur dåligt hon mådde, utan allt hon såg var en "väldigt tam och sällskapssjuk råtta som alltid vill komma ut ur buren och gosa".
(Råttan var alltså inte min, jag var bara råttvakt över en sommar och kunde således inte avliva den hur som helst hur gärna jag än ville göra slut på lidandet. Ägaren var en kompis vars råttintresse sträckte sig till "råttor är söta och häftiga", inget mer än så - det säger nog allt)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#10 Har varit med om exakt samma sak med chinchilla. Fick en gratis av en av min pojkväns kunder, "Den är super snäll, den snällaste och lugnaste jag träffat!" sa hon.
Det lät väl bra tyckte jag, men när jag fick hem den märkte jag att den var snarare… Apatisk… Hade en stor fin bur, men satt bara still på en pinne. När man skulle ta ut henne kunde man bara sträcka in henne och ta henne direkt, hon rörde sig inte ens. Sedan satt hon som förstenad i knäet, verklign inte normalt för en chinchilla om man säger så.
Sen hon fick en kompis har hon varit en snäll men totalt GALEN sötnos! Som smiter ut varje gång man öppnar buren. Total förändring.