Vill bli råttuppfödare.
Jag vill bli råttuppfödare. Jag har läst fakta om råttor, dom 3 närmaste åren. Jag vill bara ta 0 - 3 kullar per år. Jag säljer dom tidigast vi 5 veckors ålder och vid 90g, och ej som ensam råtta. Mitt mål är snälla, friska, lugna, och lever länge. Jag vill att dom ska ha dumbo öron.
Är det någon som har något tips? Någon bra hemmsida? Eller hjälp mig?
Jag vill ha mycket hjälp, så det kan bli så bra som möjligt. :)
Jag förstår inte vad du menar när du skriver " Jag har läst fakta om råttor, dom 3 närmaste åren"
Har du läst fakta om råttor så pass länge eller har du tänkt göra det?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#2 Jag tror hon menar de tre senaste åren.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jag tror hon menar att hon har läst fakta om råttor i 3 år=)
Ts: Vill du bli uppfödare så skaffa dig en mentor, en erfaren uppfödare (eller flera) som du kan bolla tankar med. Förr eller senare kommer du behöva det och det är guld värt=)
Läs på ännu mer och fråga massor. Kan du grundläggande genetik? Vet du hur du ska välja ut bra avelsdjur?
Det finns massor frågor att ställa sig.
Vem som helst kan föda upp råttor men för att vara uppfödare krävs mycket planering.
Man måste ha både långsiktiga och kortsiktiga mål.
Dina avelsmål känns lite tunna citat: Mitt mål är snälla, friska, lugna, och lever länge. Jag vill att dom ska ha dumbo öron. slut på citat. Absolut en bra början, men vad kommer du söka för råttor för att uppfylla det här? Hur resonerar du kring tumörer, beteendeproblem och dylikt?
Jag har läst om genetik på r-at.net/avel, men jag trycker att det är svårt. Jag behöver mycket hjälp. Vet ni någon bra hemsida om det? Ni för gärna ge något tips :)
om du kan engelska så står det sjukt mycket bra på engelska sidor.
typ söka på google
rat genetic så bör du få upp en hel del.
Eller råttgenetik. Färggenetik+råttor
genetic+rat
Men skaffa dig en mentor. någon du kan bolla ideer med, som kan hjälpa dig att förklara vissa saker, men viktigast är att söka upp infon själv. För man kan inte alltid klättra på andra. Måste kunna söka upp informationen själv till viss del.
Skulle dock rekommendera att ha en som kanske är mer mentor. Men sedan även några som du kan diskutera med och även ställa frågor till osv.
Alla har så många olika syn på ting att det är mycket smart och ha fler än en person man lär sig av. På så sätt kan man dra sina egna slutsattser och kanske insee att vissa ting finns fler än ett svar på.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag fortsätter lite på din tråd zickan.
Om man har flera olika att bolla tankar med kan man även lära sig att se på saker ur olika synvinklar och det är ju guld värt och extremt viktigt=)
Chill :-D.
Men så är det ju. Man kan inte följa allt till punkt och prick bara för att det står i en text på nätet.
Flera artiklar om samma sak, flera åsikter, flera personer att diskutera med. Ger mer kunskap om saken.
Hur skaffar man sig en mentor? :)
asgarv.. seriöst? hur får man en mentor inom nått ämne?
kontakta de som kan mer givetvis. kontakta en seriöst uppfödare eller fler och fråga om de vill bli din mentor.
Okej, tack så jäte mycket för hjälpen :).
Har ni något tips på seriösa uppfödare?
Det finns många, porlamarkens t ex :-)
Hur väljer man ut bra avelsdjur? :)

Var bor du? Det kan ju vara bra att börja med en mentor i din närhet?
Det låter som om du har en hel del kvar att lära, så jag tror att du ska kontakta någon du kan prata med.
Hur man väljer ut bra avelsdjur är väl en av de mest grundläggande saker man borde veta om man vill föda upp råttor=)
Jag tänker inte berätta allt för dig utan du får leta fakta själv också. Man kan inte åka räkmacka på vägen till kunskap=)
Jag bor i Dalarna. Jag har mycket kvar att lära mig. Men jag ska lära mig =)
Få personer nojjar ur lika mycket som jag när det kommer till att välja avelsdjur. Minsta lilla och jag backar ur. Hur jag väljer dom är svårt att förklara… det går väldigt mycket på känsla och hur dom har varit under sitt liv.
Men du behöver en mentor som kan hjälpa dig med allt detta. Försök välja en som är reggad så att du vet att dom faktiskt har blivit testade på sin kunskap och att det inte bara är hittepåkunskaper som så många hobbyuppfödare säjer sig ha.
Och ja… jag kan klassas som bitter men jag läser annons efter annons som låter så fint och lullilullbraigt ayy dom som inte kan särsklit mycket faller för dom direkt… medan de som har minsta lilla kunskap river tussar ur skalpen och gråter i en kudde..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag håller nu på att läsa mycket på r-at.net/avel. Jag ska nu gå in på SRS och kolla på uppfödarna. :)
Nu har jag läst på mycket om enkel genetik, och bra avelsdjur. Vad är det mer man ska kunna? =)
Massor. Snälla. Skaffa en mentor och bolla tankar med.
Okej, men tack så jätte mycket för hjälpen.

Vill bara poängtera att det räcker inte att läsa på om genetik och annat en gång. Utan som med allt annat man vill lära sig gäller det att repetera.
Hittar du något bra så skriv ut det eller spara sidan på favoriter så har du alltid informationen tillgänglig när du behöver den för att friska upp minnet.
Lycka till nu=)
Erfarenhet, erfarenhet och erfarenhet. Försök att träffa så många råttor som möjligt - ha många råttor, hälsa på hos råttuppfödare, gå på utställningar (försök gärna sekretera i Pet Class någon gång!) och så vidare.
För att kunna bedöma avelsdjur måste man veta vad som är bra och dåliga råttor, man måste ha perspektiv… Annars är det omöjligt.
Genetik, sjukdomar, näringslära osv kan man läsa sig till ganska enkelt… Men erfarenheten går inte att läsa sig till.
Okej, tack så mycket för hjälpen :).

Okej, då kör vi ett litet test, nu när du kan genetik. ;)
1. Vad är den här tösen för något:
a. Fenotypiskt. Alltså, vad kan du säga att hon är med bara dina ögon.
b. Genotypiskt, alltså, vad har hon för genkod? Finns det dolda anlag där som du kan lista ut och veta säkert genom att studera stamtavlan?
d. Finns det möjligtvis dolda anlag som man kan gissa att de kanske finns där genom att studera stamtavlan? Vilka i så fall?
2. Vad menas med polygen nedärvning och hur kan man utnyttja det när man t.ex. temperamentsavlar?
3. Frågor om linjeavel
a. Vad innebär Linjeavel?
b. Är det bra att dubblera genetiska anlag?
c. Vad har du för åsikter om linjeavel som avelsmetod?
De här frågorna gav jag dig bara för att du ska förstå att du inte förstår genetiken än. :P Och får jag superdundersvar blir jag bara glad.
Man behöver inte vara kung på standard för att avla. Man behöver inte ens vara kung på genetik. Men man måste ha försåelse för HUR saker och ting nedärvs. Förstår man grunden i hur färger nedärvs så förstår man också lite bättre hur andra egenskaper nedärvs. Det är därför det kan vara bra att förstå sig på genetik. Det är inte så enkelt som att en svart pappa ger en svart unge eller att en snäll pappa ger en snäll unge.
Sen är det också viktigt att veta vad man förstår och kan. Det kan vara dumt att säga att man förstår genetiken när man inte gör det. Var medveten om var du står kunskapsmässigt. Då är det lättare att veta vad du behöver jobba på.
Jag tycker att om man är osäker så ska man beställa hem SRS uppfödarprov. De erfarna uppfödarna tycker det är en peace of cake. Jag har det hemma nu och tycker faktiskt att det är rätt svårt på vissa ställen. Man måste tänka till, helt klart och många frågor finns det inte ett rätt svar på. Nä, men det är mitt förslag. Beställ hem uppfödarprovet. Kan du svara på alla frågorna där så är du en bra bit på väg.
Älskar mina stora små vänner..

Lite omkring uppfödarprovet. För att få beställa det måste man vara över 16 år och ha varit medlem i SRS i minst 12 månader. Kuriosa är att hittills har bara en enda person haft alla rätt på sitt uppfödarprov 
*tillägg* jag personligen tycker dessutom att man inte ska beställa uppfödareprovet som en "hemläxa" utan att man ska ta det på största allvar och verkligen fundera på sin egen kunskap, kapacitet och möjlighet till att bli en registrerad uppfödare innan man beställer det :)
Ja, jag har jätte mycket till jag måste lära mig. Jag håller på och läster om genetik. Jag läster på SRS hemsida och på r-at.net/avel/

#25 Hehe, får man fråga vem?
Jag tycker faktiskt inte att jag själv är mogen att börja avla än. Skulle behöva studera hanars flockbeteenden lite längre. Skulle även behöva lära mig mer om hälsa och t.ex. friskkontroll och allt det där omrking parningar och det. Finns många detaljer som man missar. Mycket lär man sig i och för sig på vägen. Sen skulle jag behöva ett lite bredare kontaktnät men det räknar jag också med att det breddar sig mer och mer på vägen. Det beror förstås också på hru aktiv jag själv är.
Men jag börjar nu ändå för att jag vill rädda linjerna efter två djur som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och för att jag har en jättebra mentor. Men egentligen skulle jag nog behöva mogna lite till. Det låter kanske lite konstigt men jag vill avla på mina djur för att jag ser det som ett kall, inte enbart som en hobby(fast det är det ju såklart med, klart det är mysit med kullar). Men det är inte grundorsaken. Grundorsaken är att jag anser att djuren är så bra att jag måste föra dem vidare. Jag ahr en idé som jag vill utveckla. Nu är jag ju på många sätt en förlängd arm av Nicciz avel, just för att vi har samma djur och samma idé vi vill föra vidare. Så egentligen skulle jag kunna lämna det åt henne. Men genom min avel breddas ju de här djuren. Hade inte dom funnits hade jag inte avlat heller.
Så jag tror man utgår mer från djuren än sig själv egentligen när man avlar. Eller, visst är det sig själv, det är ju ens egna åsikter om djuren ett bra djur man jobbar på.
Men titta på skillnaden; "Jag vill börja avla, vart börjar jag?" och "Jag har skitbra djur, hur för jag dem vidare på bästa sätt?"
Det är en väsentlig och viktig skillnad. Men det är som JAG ser på det. Många gånger är det inte ens ett hälsosamt sätt att se på avel eftersom det på många sätt blir en del tvång i det, dvs. jag avlar för att föra djuren vidare, inte för att jag tycker det är kul att avla. Och det gäller väl att försöka hålla nån slags hälsosam balans där så att man inte glömmer bort att det också ska vara roligt och givande att hålla på med råttor.

Och tillägger, givetvis ska man inte bara beställa hem provet för att det är roligt att skriva prov. Men om man seriöst bestämt sig för att starta uppfödning tror jag det är bra att göra uppfödarprovet för att känna sig säker på att man har någolunda kunskap när man sätter igång. Det är ett sätt att få bekräftelse för sina kunskaper.
Men det beställer man inte hem förrän man känner sig redo, såklart.

Och ett till tillägg, det är det här jag menar med att lägga ner en massa tid och få uppfattningen av att du inte tagit in något, r8ttor. Du vill så gärna men det går bara rakt förbi dig.
Man får ett glatt leende tillbaka, vilket förstås också är väldigt trevligt, men ingen reflektion och du försöker inte att svara på frågorna. Det är det jag menar med att man ibland känner att det är lite fruktlöst att sitta och svara.
Jag ställer mer än gärna upp och bollar med dig. Men då vill jag ha bollen tillbaka. Inte bara ett leende. ;) Du kan säga att "nu blev det för svårt, jag förstår inte riktigt det och det" och så kan du få vägledning att läsa någonstans om "det och det" och prova igen. Och ta dig tid. Det tar nämligen en hel del tid att lära sig.
Du kan också själv aktivt skapa trådar med frågor. Typ "jag har förstått den här saken så här, stämmer det att.." osv.
Så här gjorde sarae när hon lärde sig musgenetik:
http://mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8ab42a16-66ab-4486-9dfa-aef99bf44e9a
Först läste hon på, sen testade hon sina kunskaper i forumet och fick stöd av oss som redan kunde. Det räcker liksom inte att bara ropa "lär mig!", man måste kunna ta in det också.
Men sen är det också så att jag ställer mig inte och pratar ekvationer i en mellanstadieklass. Frågan är var du står och var du behöver börja. Det är omöjligt att veta utan att börja om från början. Eller att du själv söker svar på dina frågor. För det är lite väl tidskrävande att ställa sig och berätta om allt om råttavel från början till slut. Så det är lite svårt att vägleda, faktiskt.. Ända sättet att ta reda på var du står är att ställa frågor. Och då behövs det svar. ;)
Okej, kan jag läsa musgenetik? :)