Veterinär elr inte?
Igårkväll när jag skulle gå och lägga mig och var påväg att ta in de små djuren i sin bur så hörde jag min ena råtta nysa och hosta en hel del. Han var lite slöare än vanligt men ingen direkt märkbar skillnad. Den råttan har en obotlig ev. infektion i ögat (uppsökt vet. för det tidigare) och de är 2 år, så även om han aldrig tidigare visat någon slags irritation eller andra symptom på att ha ont eller störas utav det så väntar jag bara på att det ska slå till.
Men så hörde jag min fullt friska och problemfria råtta börja nysa kraftigt borta i buren. Först hosta och nös han sen såg jag att han hade en massa "slem" runt munnen! Han hade svårt att andas och visste inte riktigt vart han skulle ta vägen, låg med öppen mun och kämpa. Jag visste inte vad jag skulle göra men bonade varmt åt honom som det bara gick, då de varkade båda två ha någon släng av förkylning. Han var väldigt trött och bara låg raklång med knappt öppna ögon. Men så efter en liten stund krånglade han upp sig till hängmattan där den andra råttan var, som då var väldigt trött och uppburrad och reagerade inte ens på min hand som han brukar. Den andra råttan la sig sen i mattan lika trött där. Sen hörde jag hur det kluckade när han andades och det lät som att han hade fullt med slem i hela luftgången.
Det verkade knappt som att han skulle överleva natten och det var såklart jättesvårt att sova när man hörde hans stora kluckande läten hela tiden. Tänkte ringa veterinären det första jag gjorde när jag vakna.
Men så i morse när jag gick upp fanns inte ett spår av gårdagskvällens problem. De var pigga (tillräckligt pigga för att bli väckta på morgonen) och han som hade svårt med anadningen andades helt rent och var sprallig och glad. Den andra nös lite men det brukar han göra då och då och var nyfiken och vaken han också.
Det verkar alltså inte vara någon större fara med dem nu, men tycker ni jag bör ringa veterinär eller göra något annat? Tänkte kanske ta med båda på en hälsoundersökning i alla fall? Vill inte att gårdagen ska upprepas igen.
Du bör kontakta veterinär för att få kortison utskrivet om han får sådana andningsbesvär igen. För ja, det kunde ha gått riktigt illa.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tyckere att man alltid ska ta det säkra före det osäkra!