Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1209 ggr
Martiiny
0

Hur många och buren?

Nu är det så här. Jag är medveten om att man alltid bör ha fler än ett djur av flockdjur. Och har också planerat att skaffa två. MEN… nu undrar jag.

Jag fick höra att man inte alls behöver ha två råttor. Då råttor tydligen inte är flockdjur av sociala skäl som marsvin. De är mer eller mindre enbart flockdjur för att det är större chans att hitta mat om man är fler. Därav finns det ingen anledning att man måste ha två när de är i fångenskap. Stämmer detta? Observera att detta är inte min åsikt, utan upplysningar jag fått på annat håll som jag vill höra om det stämmer.

Sen undrar jag. Hur stor bur rekommenderar ni på en bur för två hanar. Jag vet vad L80 säger. Men era rekommendationer känns som bäst för råttorna. Och, jag har hört att det inte ska vara för stor bur heller..Av vilken anledning ska buren heller inte vara för stor?

Mvh

Martina

Zakaraa
0

Råttor är flockdjur och ska enligt lag hållas minst 2 och 2
(läs inlägg "Svensk lag!" nr 2 i "senaste inlägg" listan ;P)

Vad gäller buren så rekommenderar jag L80 ;)
En bur kan aldrig vara För stor, ju större (helst högre) bur desto bättre + att man få möblera mycket vilket är väldigt roligt både för dig och råttorna :P
Jag har en bur som rymmer 10 råttor (enligt L80) till 4 råttor med ganska mycket inredning

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Allamej
0

Din andra källa är inte tillförlitlig alls. Lyssna ingenting mer på den.

Råttor är det mest sociala djur jag någonsin träffat. Även den hane jag hade som blev en igelkott och började släpa sig fram på sidan när han blev introducerad för andra hanar ( att stryka sig mot väggen var helt enkelt inte nog för honom) satt gärna utanför deras bur och jag tror det var hans max av sociala kapacitet men han ville trots detta vara nära dom andra.

Dom andra låg på hyllan och tittade på honom och dom var så i timtal. Inga resta raggar eller attacker utan dom var kompisar på håll.

Att medvetet hålla en råtta ensam är djurplågeri av högsta grad i mina ögon. Dom har en stark gemenskap och en i en flock så har alla en uppgift.

När dom ska sova så putsar dom varandra, och kryper tätt, tätt ihop för värme och närhet.

Du blir inte mindre älskad om du har två utan dubbelt så älskad. Råttor lever visserligen inte så länge men all kärlek som en person är kapabel till under sin 75-100 års livstid klämmer dom in under hela sitt korta liv.

Det är därför ens hjärta krossas när dom lämnar en och det är därför det är svårt att stanna vid en flock på 2-3 individer.

Råttor är som sagt kärlek på fyra ben och du vill alltid göra det bästa för dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Martiiny
0

Tack så mycket för era svar!

Jag håller med er om att man bör ha fler..och det blir två grabbar för mig framöver. Men verkar inte finnas någon uppfödare i kalmar län.. ;(

Zakaraa
0

#3 finns transporten ;) Begränsa dig inte till ett vist län då kanske du missar några underbara killar :)

Martiiny
0

Ja det är sant, man kanske skulle kola på lite fler ställen. Någon ni rekommenderar?

Min första råtta var nämligen en slarvig uppföd ormmatsråtta som jag fick för mig att rädda. Han visade sig bli min bästa kompis i nästan 4 år.

Zakaraa
0

Det finns många bra och duktiga uppfödare här på RiF så du kan ju lägga ut en förfrågan här om någon har eller planerar någon kull snart