Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 735 ggr
syra
0

att ha råttungar utanför buren

Jag har för några dagar sedan fått hem mina första små råttor som är snart 6 veckor gamla. Dom har verkat ganska rädda av sig i början men nu har dom börjat våga komma fram mer från sitt rör som dom gjort sitt bo i. Nu när dom är lite modigare så har jag lyckats plocka upp dom några gånger och jag undrar hur fritt dom ska få springa när dom är så små?..ska jag tex våga släppa lös dom i soffan eller kommer dom att krypa in någonstans och gömma sig så att jag inte kommer åt dom? kan jag ta ut båda samtidigt eller är det bättre att ta ut dom en åt gången i början? dom kan som sagt vara väldigt svåra att få tag på om dom nu fått för sig att dom inte vill bli störda :P

Tacksam för tipps och trix! :)

isabella93
0

Om du är rädd att de ska smita iväg någonstans kan du ha sele på dem.

Zakaraa
0

när jag släpper nya råttor de första gångerna ber jag alltid om ett par hjälpande ögon. Så vi är alltid 2 personer som håller koll.

Om du är ensam kan du ju precis som #1 säger ha sele

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

syra
0

Jaså sele säger ni? går sånna att tillverka själv eller är det någonting man köper?

Geten
0

Kolla med Zickan eller sorkland, dom gör och säljer bra selen Glad

Zakaraa
0

#3 beror ju på Vad för köpsele ;)
det s.k "Zickan sele" eller "8 sele" är jättebra, ska vara enkla att göra själv annars så finns det ju några som säljer här på forumet

syra
0

aha det låter intressant..blir nog svårt att få på dom en sele när dom är så små :P fast kanske får testa

Zakaraa
0

#6 de selen vi pratar om går att ändra storlekarna på. Passar alla storlekar ^^

Emma87
0

Ett annat bra tips är att låta dom springa på en avgränsad/avskärmad yta, där det enda stället som finns att gömma sig på är du :)

mikeiko
0

Ta bort alla soffkuddar så att soffan blir en stor öppen plats, lägg dit filtar (ovikta) och annat gosigt de kan få gömma sig i och bita på istället för soffkuddarna. Rör (papprör för planscher funkar bra, kan du få gratis hos din lokala videobutik om du frågar snällt). Ställ också buren i soffan (eller en transportbur om den vanliga är för stor) så att de kan gå in och sova/äta/toabesök när de vill och behöver. Tänk på att det ska vara enkelt för dem att ta sig in och ut ur buren, så det kan vara bra att bygga en liten kulle av tyg vid luckan.

Tänk också på att det nog är bra att övervaka det hela, de lär ju inte hoppa ner från soffan, men de kan bita på den :)

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

el som vi gör, ha dem på axeln när man tex sitter framför datorn.Glad

Ha dem på köksbordet går oxå fint.