Lukt i buren??
Hej hej!
Jag har ett problem. Råttburen luktar väldigt illa och jag har rengjort den två gånger denna vecka. Vet inte riktigt vad det är som luktar.
Innan jag skaffade råttor läste jag att de i princip var luktfria och om det började lukta berodde på att man inte rengjorde buren, vilket jag ju gjort.
Någon som har samma problem eller vet vad man kan göra åt det??

Det kan bero på vilket bottenmaterial du har. Har du en toalett åt råttorna? Det kan hjälpa att få den "rumsrena" genom att låta dem gå på toa i ett visst hörn. Själv har jag en plastlåda med lite högre kanter fylld med kattsand. I övriga buren har jag Toa-Lätt. Om du har trähyllor eller hus av trä kan även dessa börja lukta. Det är svårt att få de luktfria igen - så byt ut dem mot t ex plast i stället. Hoppas att du får bukt på lukten. Ska räcka med att städa buren grundligt en gång i veckan och byta katsand en gång där emellan.

Hej! Som rattmamman skrev så beror mycket på vilket bottenmaterial man använder och om de är rumsrena. Om de är runsrena och går på låda så kan man använda tidningspapper utan att det luktar något alls, bara man tömmer lådan varannan dag. Men om de inte går på låda så tycker jag att aspflis är det enda som fungerar (av det jag har provat) för att hålla lukten borta.
Det är oftast inte så svårt att lära dem gå på låda. De har oftast ett toahörn i buren och då är det baar att ställa en låda med tex kattsand i det hörnet. Man kan sedan antingen tömma lådan helt när dte behövs eller använda en kattsandspade och ta bort bajset och kisset (funkar bara om man har kattsand som klumpar sig).
Jag använder Toa-Lätt som bottenmaterial och de har ett "toa-hörn" som de går på, dock i det motsvarande hörnet än vad toalätten är. De bytte av någon anledning hörn när jag ställde toan i hörnet de då bajsade mest i…
Men jag kan fortfarande inte förstå vad lukten kommer i från… Behöver verkligen få bukt med den.
Är det inte aspflis de kan få problem med lugtgångarna av??
Aspflis är gjort av lövträd och innehåller därmed inget terpentin eller eteriska oljor Dessutom så dammar det inte, så det går alldeles utmärkt att använda. :)
Vad har du för något i toalådan? De kanske inte fattar vinken om du har samma som i resten av buren, dvs toalätt.
Jag undrar vad det är som luktar? Det är ju enklare att komma med tips om man vet vad som orsakar odören. Om det t ex är urin så kan man behöva byta hängmatta och bäddmateriel oftare, eftersom de ofta kissar där de sover.

Stoppa ner näsan och sniffa runt! Det kan vara någon specifik grej som luktar kanske?
Uscha, kommer ihåg när jag hade det så, och gjorde som rattmamma sa och stoppade ner näsan och fick en riktigt obehaglig upplevelse när jag luktade på deras trähus,som luktade något i stil med pissoar/kattbajs… var inte det roligaste o har inte använt trä sedan dess :P
Jaha, men det kan vara trähuset då kanske… Har försökt komma åt att lukta i buren och tycker mig känna en doft från huset men jag trodde det var något i huset som luktade men hittade inget…
Vad ska jag ha istället för ett trä-hus då?? Några tips?
(Tack för alla råd förresten )
#7 du kan ha massvis med saker! Det finns många olika plasthus att köpa, eller roliga saker på IKEA, eller något du själv byggt av grejjer du har hemma? låt fantasin flöda ;)
Okey :-D
Men jag har hört att plasthus inte är bra?? Fast det kanske bara är en skröna??
Kan man typ "bygga om" en större plastburk?
#9 varför skulle inte plasthus vara bra? tja, jag har inte något plasthus själv så jag ska itne säga något om det. tja, klart du kan göra en mysig säng av en burk med en handduk i eller liknande. Du kan ju kolla på min bur --->
vem vet, du kanske får lite inspiration eller något =)*
Dock sitter bara hjulet där för jag brukar lägga godis där så de får lite svårare att få tag på den ;)
Jag vet inte… läste det någonstans… VIlken fin bur du har! Väldigt mycket saker och finurliga saker :-)
Jag får helt enkelt rata huset och byta ut det till något bättre så får jag hoppas att lukten försvinner.
Tack en än gång!
Det var så lite så :) Alltid kul att hjälpa till =)