Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 6608 ggr
[kattsson]
0

Jag orkar inte dölja detta något mer!!

Jag måste berätta vem jag är och varför jag har annan användare.

För det första heter jag Katarina Nilsson och jag är en dum och oklok 18 åring som tror att ta kullar är väldigt lätt.

Men idag förstår jag vad allt innebär. Genom att tagit kullar och insett att jag gör fel. Att de är små och då även deras mamma.

Jag vill börja om på nytt, Fundera på saker och ting innan parning.

1. Kolla vikten på hane och hona.
2. Kolla temperament mm.
3. Ha Skapligt bra stam, har några råttor som har lite stam i sig, alltså inte köpa råttor från zoo utan köpa hos riktiga uppfödare.
4. Se till att ge råttorna rikligt med bra fettig mat.
5. Inte ta flera kullar på samma gång eller strax efter den första.

Att skaffa en råtta är ett stort annsvar, den skall ha kärlek och ompyssel hela sitt liv, och jag har ju en hel del så mycket av min tid går till alla råttor. Oftast har jag en kväll bara för flickorna och en annan kväll bara för pojkarna.

Råttor är underbara djur som sätter sina spår i ens hjärta. Allt jag velat var bara väl men tro det eller ej så förstår jag nu vad uppfödning är, mer ansvar och mer tålamod och extra mycket kärlek och mer och bättre mat för ungar och mammor.

Mitt liv som massavlare är över, Innan jag parar skall jag rådfråga och tänka på vad konsekvenser och en hel del annat.
Att vara 18 år och föder upp råttor är rätt krävande men eftersom jag har vilja att kunna och våga så vill jag göra allt rätt nu. Dock har jag 2 kullar nu men det är de sista ni alla ser vara massavel, Nu skall nya jag, nya hopp och nya liv förbättras och göra allt rätt som man ska igentligen ha gjort för länge sedan.

Varför jag var så envis förr var nog för alla åsikter som jag inte kunde handskas med och samtidigt inte förstod vad alla menade. Men jag tror nog jag förstår er nu :)

Jag ber på mina bara knän om förlåtandes och en massa mer. Jag hoppas ni kan förlåta en envis 18 åring.

En ny chans att vara seriös. En ny chans att bli bättre.

SweGizmo
0

Det är bra att du insett vad som gjorts fel och att du nu vill ändra på dig. Lycka till:)

Min blogg: SweGizmo.se

Magda
0

bra att du vill bli bättre Skrattande

här finns ju massa bra artiklar att läsa om avel och utfodring och allt, sen är här ju ett helt gäng bra uppfödare här inne som säkert svarar på dina frågor bara du är villig att ta till dig svaren

[kattsson]
0

Jo jag förstår att alla bara vill hjälpa så jag skall börja ta till mig allt alla säger :)

Det känns redan bättre att jag vill och tänker ändra mig till något bättre både för min och råttornas skull :)

Falurven
0

Ja vad ska man säga. Lycka till!

Det är helt klart en sundare inställning du har nu. Vad som kan vara bra är att du läser om genetik så att du får grunderna klart för dig själv. Det finns superbra artiklar (som någon ovan nämnt) om råttavel osv som du kan läsa.

Man kan alltid ändra sig och bli bättre!

Mvh Nathalie

[kattsson]
0

Jo jag skall läsa på extra mycket och oxå rådfråga innan parning :)

Nicciz
0

Skrattande Kul att du tänkt om!! Kolla uppfödarlistan tex, efter ett par uppfödare som du kan ha kontakt med och rådfråga.. ett par är alltid bättre än en!

Eller så är det ju bara att fråga på i trådar, men man får väl försöka inte ta illa vid sig, alla är inte pedagogiska alla dagar :) (utgår från mig själv, men så långt från helhetsbilden är det ju inte att säga alla ;))

Allamej
0

Jag hoppas vid alla gudar i världen att du faktiskt lyssnar denna gång och inte upprepar dina tidigare misstag för att serva ditt egna ego.

Och javisst. Lär dig. Det var det jag vill hjälpa dig med från början.

Nytt användarnamn och nya tag.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[kattsson]
0

Ja visst ska jag :)

zickan
0

Hoppla :-). Jag har just vaknat och läsa sådana inlägg som start på dagen är riktigt skönt.
Tänka om kan alla, får bara hoppas det håller. Själv inte vart seriöst från början och visste inte heller bättre en gång i tiden.
Önskar dig lycka tíll att du nu jobbat för att bli bättre hela tiden och läser på mer. Det ger väldigt mycket i slutändan och blir mycket roligare att ha mer att sträva efter :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[kattsson]
0

Jo, jag tror nog att vissa saker måste man komma på själv :) Sedan är det bara att jobba på allt som är bäst för allt och alla :)

[kattsson]
0

Jag har lite frågor angående denna sida :)

Nr 1.

Hur får nu fram länkar?

Dvs när ni skriver i inlägg så finns det länkar till era hemsidor. Hur får man dessa länkar?

Nr 2.

Hur gör man satt bilderna man infogar i inlägg hamnar direkt i Själva inlägget?

Har ju sett många som haft så men aldrig fattat hur man gör :/

Tacksam för svar :)

[kattsson]
0

Nu när jag tänker efter, är det så att man måste betala för att ha det så? :/

Anvariel
0

I "Inställningar" kan du välja vad som ska synas efter varje inlägg du gjort. Det kostar inget vad jag vet. Bilder klistrar man  bara in i inlägget med copy-paste. Jättekonstigt för att inte tala om en ganska stor säkerhetsrisk, men de fixar väl det på något sätt. Så när du har lagt in en bild på det vanliga sättet, öppna då den bilden, välj allt och kopiera. Klistra sedan in det i inlägget genom att editera det redan existerande inlägget. Förstår du hur jag menar?

beckare
0

Toppen! Glad

[kattsson]
0

Jätte bra beskrivet :) Jag skall genast försöka :)

Thirre
0

Om du ärligt menar vad du skriver så vill jag ge en väldigt stor eloge till dig Kattsson. Jag kommer inte direkt på i detta nuet vad du hade för nick innan, inte heller har jag varit speciellt aktiv de sista veckorna, men starten på tråden ingav respekt. (jag är inte heller sådan som lägger namn på minnet, vill skapa egna uppfattningar och därför väljer jag att inte komma ihåg sådant.)

Det är inte många som så öppet skulle erkänna sina misstag, våga stå för dem och visa prov på förändring. Den första skriften tyder på en självkännedom och mognad som många i din ålder, och äldre, inte alls besitter och det är jag imponerad av.

Alla är vi nybörjare från start, med mer eller mindre insamlad teoretisk kunskap, och man lär sig med tiden. Att inse att man har gjort fel är en del i processen till att bli bättre. Förhoppningsvis har man inte gjort allt för stora "fel" eller tabbar innan, sådana som kan gå ut över andra människor eller djur, men om man har gjort det har man lärt sig en stor läxa. Förhoppningsvis.

Jag var i din ålder när jag blev registrerad uppfödare och jag håller på ännu, jag samlar in kunskap och får erfarenhet för det finns alltid ting man kan förbättra eller problem som man aldrig stått inför tidigare.

Jag tror att det du gjorde var det bästa för att försöka ändra folks uppfattning om dig, om det nu har varit så illa som det låter. Om du genuint känner för råttor och avel har du nu lagt en mer förmånlig grund hos andra som du kan söka kunskap, erfarenhet och upplevelser ifrån. Och några trevliga råttor! :)

Ett råd på vägen, man kan aldrig skynda för långsamt…

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

zickan
0

#16 rattor2009 har jag fått fram det till

[kattsson]
0

Jo vissa saker måste man göra fel någon gång så man själv inser att det är fel. Om ni fattar vad jag menar :)

Jag vill verkligen få slut på allt fel jag gjort och skall börja med det nu :)

[kattsson]
0

Ja just ja, glömde nog skriva mitt gamla nick :/

rattor2009

Precis rätt zickan :)

Terato
0

Tyvker för övrigt att Kattson är ett mycket mer seriöst nick! :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nicciz
0

Får man fråga vad som fick dig att tillslut tänka om?

[kattsson]
0

Jo men det var med alla kullar, många kullar som föddes nästan på sammagång eller någon vecka senare. planerade inte parningarna så himla bra heller. En hona var liten och fick ungar, ungarna är nu småa men jag jobbar hårt med att få dem att gå upp mer, men just den kullen med så småa ungar fick mig att tänka om. Jag kände att det var fel och det var inte alls kul med småa ungar och självklart inte skaffa fler kullar och jag måste börja tänka lite mer och planera kullarna :/

Jag kom på att det var jobbigt att ta många kullar och en kull med jätte småa ungar fick mig på bättre tankar.

Därför vill jag göra allt bra nu :)

Terato
0

Det är ett bra steg i rätt riktning. Nu vet du vad du inte vill göra.

Det du ska klura ut nu är VAD du vill göra. Vad du vill ha för mål för din avel. Att bara säga att man avlar på friska och trevliga råttor är egentligen lite tunt.

Vad är en frisk och trevlig råtta?

Ha det som din största hemläxa att ta reda på. Det räcker inte att ha råttor från bara ett ställe, t.ex. zoo, för då har du inte mkt att jämföra med. Dyk upp på nästa utställning och träffa många råttor. Bilda dig en uppfattning om hur råttor kan vara och vad du tycker är bra. Då vet du också vad du kan förvänta dig av råttorna. Att bara säga att "inga av dina råttor bits" är ingen hög ribba. Hade det handlat om taggmöss hade det varit en hög ribba. Men råttorna har kommit mycket längre än så. Därför vill jag motivera alla uppfödare som sitter någonstans långt ifrån övriga råttvärdlen och avlar att komma in och bilda kontakter. Annars VET man inte vilka krav man kan ställa på sina avelsdjur.

Med möss är det väldigt tydligt. Folk blir helt paff när de märker hur bra en temperamentsavlad mus är. Plötsligt är inte deras hemmauppfödda imazomöss så bra längre.

Nu säger jag inte att dina råttor är dåliga, de kanske är skitbra. Säger bara att du vet inte förrän du har gett dig ut i vida världen och bildat dig en uppfattning om vad som finns. Så det är ett väldigt viktigt steg.

Och om man har dålig kunskap kanske man heller inte kan bedöma vad en frisk råtta är. Och vilka saker som påverkar den sammanställda bilden av råttans hälsa. Man hittar frågor och letar svar. Som leder till den ännu svårare frågan; Hur kan man utnyttja den kunskapen i aveln?

Det kräver lite fingertoppskänsla. Man behöver också en aning känsla för genetik och biologi. Hur fungerar djur och flockar och vad finns det för samband? Kan man se samband i sin egen avel jämfört med andras? Finns det egenskaper som hänger ihop med andra?

Funderar man inte kring såna saker så avlar man bara på turen.

Så ge dig ut i världen och ge dig in i diskussioner. För att förstå diskussionerna krävs kunskap. För varje diskussion dyker nya frågor upp och då söker man kunskap och kliver ett steg djupare in i avelsdjungeln.

Det är inte lättsamt med avel. Avel är ett projekt som kräver mycket planering och eftertanke.

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#23 Att avla är inte ens kul :P det är på tok för mycket att tänka på.. saknar att bara ha sällskapsdjur och inte behöva bry sig :D

Terato
0

Jag med.

Och jag har inte ens haft min första kull än! :P

Men jag tror det blir kul snart igen. Man får väl se till att man inte hamnar i den sitsen att det bara blir ett "kall" och inte längre en hobby.

teratos.r8or.se

[kattsson]
0

23#

Jag förstår vad du menar. Och ja jag skall ta reda på mer saker mm :)

Jag kan säga att jag avlar för att få fram bra temperament, friska och lugna råttor, Föra vidare deras gener.

Dock behöver jag nog fundera mer om varför :/

Dock har jag ett problem med dom äldsta råttorna nu :/ Dom nyser ganska ofta och gjort det i någon månad nu, jag trodde verkligen det skulle gå över men det verkar inte göra det :(

I burarna använder jag Toa-lätt så dom har inget spån, Men eftersom dom hade det förr finns det möjlighet att det är pga det och att det inte vill ge upp? deras nysande alltså :/

Är inge kul med nysande råttor :'(

Allamej
0

Att du vill lära dig är en bra sak men jag har inte glömt ett ord av vad du skrivit till mig, inte raderat det heller. Och i min bok så är du här på villkorlig dom. Du har skriv och besöksförbud med din förra användare så detta är din stora chans till bättring.

Bevisa mig fel. Ingen blir gladare än jag.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[kattsson]
0

Jo självklart skall en förbättring bli :)

Thirre
0

#27 Bara nyfiken.. hur lång tid har en användare villkorlig dom? Och vad är det som gäller? Vad får man inte skriva osv om man står under lupp?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Allamej
0

Tja, Thirre. Med tanke på att det inte är tillåtet att ha dubbla nick eller gå runt ett skriv/besöksförbud genom att skaffa sig ett nytt nick så skulle jag säga… permanent eller tills dess att man verkligen bevisat att man inte är det troll man var tidigare.

Vill du ha detaljer så är det ju bara att fråga Kattson eller PM:a mig

Thirre
0

#30 Nope, är inte intresserad av vad som försiggår er emellan eller vad det handlar om utan blev bara nyfiken på vad som gäller när man har blivit varnad och av med sitt medlemskap. Jag har ingen aning om detta. Finns ju att läsa litet men inte vad som gäller när man har fått sig ett nyck nick och en ny chans.

Allamej
0

Hon tog sig en ny chans. Jag sa åt henne att hon borde ta en paus eftersom hon inte lyssnade på någonting och envisades med att göra fler och mer innovativa fel.

Ingen har GETT henne en ny chans. Hon har, med denna användare, gått runt reglerna och därav anser jag inte att hon ska daltas med. Hon vet reglerna och har medvetet brutit mot dom.

Att jag inte slängt ut henne än beror på att jag VILL bli motbevisad.

Jag Vill att hon ska lära sig eftersom det är ju inte hon som mår dåligt utan det är ju råttorna som lider.

Så nu hoppas jag att du, och alla andra, förstår vad jag talar om

[kattsson]
0

Jo och varför denna nya användare kom var för att jag märkte ganska snart att jag gjort fel och att råttorna inte mådde bra, jag märkte det själv tillslut och började tänka om och då gör jag detta för deras skull, för deras framtid :)

Thirre
0

På sätt och vis har du gett henne en chans eftersom hon får behålla sitt nick och för att du vill att hon skall förbättra sig. Något som jag tycker låter bra både ur råttsyn och människosyn, alla kan ändra sig och som människa ha förståelse för det är många gånger guld värt.

Gud vad det känns som jag tjatar nu men återigen, jag var inte intresserad av just detta fall utan allmänt, om en avstängd person tar sig ett nytt nick och blir aktiv på sidan igen. Personligen kan jag tycka att det är bra att ge folk en andra chans men självklart måste det vara svårt att som mod eller Medarbetare att lista ut vilka som är troll eller ej och om de är redo för en ny chans.

Allamej
0

Fortsätter man trolla så upptäcker vi det rätt snabbt och då blir även den nya användaren avstängd

Nicciz
0

#35 så skapar man bara en ny o håller käften om vem man är XD

[kattsson]
0

Jag skall tala om att det är ganska svårt att göra så :/

Jätte jobbigt :/ Så erkänna är 1000 gånger bättre än att hålla tyst för det blir bara värre i slutändan :/

Nicciz
0

#37 Menade mest i allmänhet.. du är ju inte den första som gör på det sättet. Finns många av de som fått förbud som skapat nya nick. Tom sånna som frivilligt gått har skaffat 20 nya nick och identiteter plus alla andra som har dubbelnick då :P

[kattsson]
0

jo jo jag förstår alla känner inte lika dant, jag kände att jag skulle må bäst av att berätta och andra kanske inte känner lika dant :/

zickan
0

Ett steg i rätt riktning. Får bara se om det håller i sig ;-)

Time will tell.

Lancia
0

Jag tänker då aldrig förlåta någon som försvarat sitt djurplågeri genom att skriva "det är ju bara råttor" för, ja vad var det, 2-3 månader sedan.

"Jag kan säga att jag avlar för att få fram bra temperament, friska och lugna råttor, Föra vidare deras gener.

Dock behöver jag nog fundera mer om varför :/"

Och ja, visst är det tur att det finns möjlighet att copy+pastea svar, när man egentligen inte vet ett smack om vad dom faktiskt innebär, men kan skriva dom ändå så det ska låta bra. :D

Lycka till i framtiden. Or whatever,

[kattsson]
0

Saken är den att föda upp har jag sett som en kul grej, en hoppy, och jag förstod inte vad allt innebär.

Idag vill jag fundera varför jag igentligen gör det, varför jag föder upp. det är en sak som jag funderar på varje dag.

Snart borde jag kunna skriva bättre om varför. Men just nu finns det i mina tankar och funderingar. :)

KickanW
0

Du kanske inte borde föda upp alls, utan nöja dig med att ha tamråttor som husdjur bara?

[kattsson]
0

Vill ju inte sluta heller, jag vill lära mig mer om färger parningar med mera. Förr var det bara massavel som jag gjorde :( jag fatta inte att man skulle ha ett mål vid varje parning mm.

Jag vet att råttor kan bli en god och tillgiven liten vän och jag vill att andra människor ska märka att råttor är inte så hemska som många säger. Råttor är ju inte omtyckt av vissa människor, men kanske vi kan visa dom att råttor är bättre än vad som sagts genom tiderna.

Jag vill ge människor en chans att fatta nya uppfattningar om råttor. Vissa människor är jätte rädda för råttor men lär dom bara känna råttor så kommer även dom se att råttor inte är så farliga. Min mamma som ett ex, Hon var livrädd för råttor och i flera år ville jag bara få köpa råttor men hon sa alltid nej.

För något år sedan vann jag en råtta av skolan, det var en tävling om hur många ungar det skulle bli, och jag vann en råtta. Jätte lycklig ringde jag hem och berätta för mamma, förvånnat nog sa hon oki :S

Visst kom hem och bygg en bur då sa hon. ett sådant svar trodde jag inte fanns :O och självklart köpte jag ju hennes syster så hon inte skulle bli ensam.

Jag kom hem med dom och flera gånger så skrek hon jag blev ledsen då och efter ett tag ville hon trösta mig genom att hålla i dem, efter den dagen vågade hon hålla i dem och nu idag så älskar hon dom.

Jag vill ändra människors åsikter om råttor:)

Jag vet att många kommer älska råttor till och med människor som varit rädda :)

Zolah
0

Men du kommer inte kunna ändra folks åsikter genom att avla råttor :P ta och gör teorin innan du går på praktik så att säga

KickanW
0

Men man behöver ju inte avla för att ändra människors åsikter om råttor! Det går precis lika bra att ha fina och snälla råttor själv som man presenterar för människor, att man ber tidningar skriva artiklar om råttor, sprider information om råttor osv. Det är ett pecis lika viktigt jobb som att avla.

[kattsson]
0

Jo men det vara bara en av sakerna ju :/

Det finns mycket varför jag vill avla men vissa saker tycker jag är svåra att skriva om, därför jag tänker varför varje dag så jag kan skriva något riktigt bra men eftersom ni alla verkligen vill veta redan nu så får ni väl det då :/

Jag avlar och säljer ungar för att människor som kanske har det jobbigt och vill ha en bra vänn o gosa till.

Jag har själv varit med om en hel del och genom alla djur jag har så mår jag mycket bättre. och jag vill ge den chansen även till andra människor.

Jag vill som sagt ge alla en chans att få ett bättre liv.

Sedan att bara se hur dom små växer och att få se deras personligheter gör så man nästan smälter av glädje och kärlek. Det är så vakert att se hur dom utvecklas och en massa.

Nicciz
0

Den här frågan är hemsk.. men jag fick den själv en gång :P

-Vad tror du att just du kan tillföra råttaveln? Varför är det så viktigt att just du avlar?

Allamej
0

Tack Nicciz!

Det är den frågan som varje uppfödare måste ställa sig varenda gång som man funderar på en kull.

Varje kull ska ha åtminstone 2 anledningar, utöver att råttbebisar är söta, gärna fler innan man tar den.

zickan
0

En bra mening även de som är lite mer seriösa kan behöva bli påmind om även om de kan extremt mycket och kanske hållt på i 20 år. En fråga som aldrig blir gammal ;-)

Nicciz
0

#50 Håller med!! Jag behöver påminna mig själv ibland också när jag rusar iväg i planeringarna Skäms

Verra
0

Jag tror på förändringar från din sida då jag ser dem.. Ett till steg i rätt riktning vore om du kom på en bra anledning för varför du ska ta kullar. Nu skriver du att du vill visa folk att råttor är ett bra husdjur samt föda upp för att vissa kan ha det svårt och behöva en kompis! Och resten har du i ditt huvud.

Ditt inlägg var en bra början. Men inte tillräckligt för att jag ska förlåta dig eller tro på förbättring. Vissa saker är lättare att säga en att göra..

[kattsson]
0

ja vad skall man säga, det mesta jag behöver göra är nog att bevisa att jag ändrat mig :)

Varför just jag skall avla?

Ja detta är vad jag kan komma på just nu iallafall :)

Jag är medveten om att zooråttor kan få lätt sjukdommar eller har redan det, då jag köpt 2 råttor på zoo visade det sig att den ena nös mycket och den andra blev agresiv. Har hört att många som skaffat råttor från zoo bara lever någon vecka och sedan dör. Och det är vad jag vill ändra på, alltså att jag vill avla på råttor som är friska och som då passar bra i flock osv.

Om man skall avla måste man ju för det första älska råttor, det skall vara lite som en hobby men ändå på seriöst sätt. man skall ha orken och tålamodet och känna att det är rätt.

Och jag är en sådan människa  som lägger mitt liv och arbete på råttorna och deras ungar :)

Att föra deras gener vidare, och då efter jätte fina och snälla föräldrar som aldrig visat agriation och passar bra i flock.

Råttorna som jag har kan ta emot vilken ålder som helst, som vuxen som unge, dom accepterar väldigt lätt nya råttor i flockarna :)
Friska och snälla råttor är det som ligger i första hand om parning skall ske.

Jag vill avla för jag vill förbättra råttornas temperament, bättre imunförsvar och en massa mer. Jag vill få fram så bra råttor som det är möjligt :)

Lancia
0

Får jag fråga vad det är som fått dig att ändra dig från att säga "vem bryr sig, det är ju bara råttor" till att så passionerat älska och lägga ditt liv på dessa djur…på så kort tid? Det är ju en väldigt drastisk förändring i syn på djuren..

zickan
0

Varför inte börja med att försöka skaffa bra djur med stamtavla, ställa ut på minst en utställning, läsa på allt du finner om genetik, sjukdomar, foder osv.
Komma på vad du vill inrikta dig på inte bara temperament och friskhet. Bra att ha lite koll på en del färger. Enklare att lära sig mer om just genetiken på dom, slippa misch mash kuller med regnbågsfärger och dålig standard.
Self eller några teckningar du vill hålla på med för att få riktigt bra self eller tecknat. Kanske skuggade varianter.
Kolla runt om du har seriösa hem innan du tar en kull. Om det ens finns intresse hos folk du kan hålla kontakt med, få förtroende för som kan ta hand om dina ungar.
Sedan efter en kull, se till att följ upp kullen om du planerar att avla vidare på linjen. På så sätt får du reda på alla probem och bra saker som dyker upp. Och kan från det hitta en bra avelspartner som förstärker de dåliga sidorna eller kanske tom välja bort att fortsätta med linjen om det är för mycket sjukdomar, dominans och skit.

[kattsson]
0

Jo kullen jag hade i november har jag lite koll på. alltså jag har mina köpares mail och mailar dom då  och då för att få veta hur det har gått oxå :)

Jag vill följa kullarna pga nyfiken het oxå å se hur det går, hur dom växer mm. Det är nog det mest spännande o se :)

Det med foder har jag börjat lära mig bättre, genetik läser jag för fullt nu. Och Troligen nästa kull kommer någon gång efter sommarn, och då jag menar med troligen så är detta inte säkert utan bara en fundering om eller. Det menas då hur de vuxna råttorna beter sig i temp och flock mm.

Just nu läser jag på för fullt :) Jag har oxå lite stam på mina råttor då vissa av dem kommer ifrån gardsrattans. Mizzive heter hon här på rif. 3 Av mina råttor kommer ifrån henne och 2 av dem har då fått ungar som jag sedan har behållt kvar, så vi får se hur det kommer gå för dem :)

Jo visst kommer vissa från privat personer men det kommer bli ändring på det. :)

[kattsson]
0

54#

Angående det så var det inget som kom ifrån hjärtat undan hjärnan. Jag var inte mogen att ta all kretik och samtidigt lyssna på en pappa som står bredvid och snackar en hel del om råttor, det slank ur mig och det är inget jag är stolt över :(

Och det säger jag från hjärtat

Allamej
0

Alltså, det låter ju så himla bra det du skriver och du har alltid varit bra på att skriva.

Men citatet:

"Varför bryr ni er så jävla mycket? Det är ju bara djur"

Det ringer tyvärr fortfarande i öronen på mig och tillsammans med de parningarna som du gjorde som jag så skarpt var emot, mer eller mindre tiggde dig att inte göra…

Det är vad du har att jobba emot.

Du vet precis hur mycket tid jag lade ner på att lära dig om kost och liknande. Bara för att jag ansåg att 385 gr på en av dina största avelshanar var extremt litet.

Du ville inte lyssna på mig då och vad du har att bevisa nu är att du faktiskt lärde dig något.

Jag vill inte se om en månad att du skriver "Japp, men nu kan jag detta om mat och genetik, nu ska jag planera en kull."

Faktiskt ta den tid det tar att lära sig. Iom. att du berättade om din problematik för mig så är jag medveten om att det kommer att ta ännu längre för dig.

Titta på Terato. Hon har velat bli uppfödare i hur många år som helst men hon har gjort allt i rätt ordning.

Först läst allt hon kunnat komma över. Sen träffat otroligt mycket råttor så att hon vet hur bra råttor är.

Nu Har hon börjat fundera på parning.

[kattsson]
0

58#

Jag måste säga att min största hane ligger på 570 Gram och nu har jag 1 hona som faktiskt väger 355 Gram :) Hon är en sällskapsråtta men ändå vikten bra :)

Jag sa aldrig att jag skall kunna allt innan dess bara det att jag skall läsa, plugga innan dess sen får vi ser vart det går. Jag borde ha lärt mig något om genetik mm innan parningen. Sen som jag skrev är det bara ett kanske om parningen ens kommer ske.

Jag gör så gott det går och visst det tar sin tid att lära sig allt men låt det ta den tiden då. Jag kommer iallafall inte avla på råttor som är småa något mer eller ens massavla. Jag ska låta en dag i taget få gå :)

Allamej
0

Vad det är jag påpekar var att du ansåg att Kling var en Stor hane när han vägde 385 gram. Han väger fortfarande inte ens 500.

Men du har en lång väg att gå. Du måste lära dig från grunden eftersom du hade få saker rätt förra vändan.

[kattsson]
0

Jo visst :)

De går uppåt iallafall :)

Som jag skrev tidigare så tar jag dagarna som dom kommer :)

[kattsson]
0

Jo visst :)

De går uppåt iallafall :)

Som jag skrev tidigare så tar jag dagarna som dom kommer :)

Nicciz
0

#58 du är inte den enda, både Terato och Ladugårdens har lagt TIMMAR på att hjälpa med kosten, utan större resultat

[kattsson]
0

63#

Vad menar du med det? att råttorna inte går upp av det eller vad?
:/

[kattsson]
0

63#

Sorry missuppfatta det du skrev Skäms

men jag måste fråga er hur vet ni vad för mat jag ger mina råttor?
Mina råttor går ju faktisgt upp i vikt.

Jag ger dem mycket blodpudding och leverpastej. Sen oxå potatis, grönsaker, ibland får dem paprika och ägg får dem oxå ofta. Ris, tonfisk mm. Jag ger dem mycket av dessa saker :)
Till och med annat oxå :)

Terato
0

Mycket lär man sig ju på vägen. men det gäller att man är uppmärksam och ställer sig själv frågor på vägen också.

Att nyfikenheten gör att man söker svar på sina frågor.

T.ex när man väger bebisarna. Och undrar, kan det här vara en rba vikt? Så söker man sig till olika faktasidor och jämför. Eller när honan stannar i vikt under dräktigheten. Vad kan detta betyda? Vilket dygn är hon på? Vad gör jag om det finns döda foster i henne?

DET är en viktig fråga som jag har fått brottas en del med. Man vet ju att det oftast inte finns mkt att göra. Men det finns sätt att förebygga att det händer. Vissa saker lär man sig som sagt på vägen. Men man måste söka svar.

Vet du t.ex vad det finns för metoder att hjälpa en hona som har döda foster i magen?

Vet du hur man förebygger?

Vet du vad det kan finnas för orsaker till att fostren dör?

Om honan inte får igång sina värkar, vad gör du då?

En mentor kan du ringa om det är något du missat av dom frågorna. En bra mentor får dig dessutom att söka svar själv. Man kan ge en liten trådända som du själv får spåna vidare på. Leda lite, kan man säga.

Jag tror inte du skiter i vad vi skriver. Bara att du kanske har lite svårt att ta in det. Det kanske kräver lite mognad eller vad tror du själv?

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#64 Att de förklarat väldigt ingående vikten av bra kost och vad som är bra kost, men att det inte riktikt gått in och eller att du tex fortfarande hävdat att ditt sätt var det rätta fast du var den som vände sig till dessa personer för hjälp.. = utan större resultat.

Det är nog det jag funderar på mest och gör mig fundersam till att du ärligt vänt om i 100% inget illa menat.. men just att du har vänt dig till personer med mycket kunskap och ändå inte tagit åt dig fullt ut

[kattsson]
0

67#

Jag har ändrat råttornas kost, dom har gått upp i vikt en hel del, trodde det skulle vara svårt att få dem väga över 300 g men idag har jag iallafall 1 hona på 355 g och andra nära, innan det här med deras kost vägde dom runt 250g om inte mindre :(

Så jag har tagit till mig en del i varjefall och jag tackar er alla för det även om jag verkat lite omogen och helt galen :S

66#

Jag förstår vad du menar med alla frågor, och jag vet att risken kan finnas och det kan hända hos alla djur. Men det var jätte bra att du städe dom frågorna, det väkte mitt intresse och då menar jag att det väkte till i huvudet att jag skall läsa om detta. Att jag skall lära mera.

Men om någon av er har svaren vore jag mycke glad om ni kunde berätta lite om det som kan hända och vad man gör.

Jag har bara haft vet i huvudet. Men att ringa en sån kanske mitt på natten är nog omöjligt :/

Lancia
0

Försök finna infon själv först, lyckas du inte så kan du fråga andra! Det är viktigt att inte ständigt behöva vara beroende av andra. Dessutom så ska man inte heller alltid lita på att de man pratar med ger en korrekt info utan man får vara kritisk, prata med flera personer/hitta flera källor.

[kattsson]
0

Ja okej :/ helt rätt har ni några bra sidor som man kan gå in och läsa lite själv på? :)

mieeow
0

Alltså jag har ingen erfarenhet av avel eftersom jag inte föder upp själv, jag funderar på det i framtiden men det är inte aktuellt nu. Men till Kattson: Kan du inte ta en paus med kullarna nu? ta dig tid att leta upp fakta och ta hand om de råttor du har tills du känner att du är helt och hållet redo för att skapa ett nytt liv och vara ansvarig för det. Jag tycker att det är ett enormt ansvar att föda upp nya, egna individer och visst, det är bra att du ändrat dina åsikter. Men grundat på vad jag läst i den här tråden, så har allt gått väldigt snabbt och du kanske inte vet allt som du behöver veta redan till sommaren? Spelar det så stor roll om du väntar kanske till sommaren efter?

Det är ditt val, men detta är i alla fall min åsikt.

Nicciz
0

#70 Sök, lär dig hitta infon själv.. det är vad Lancia skriver när du hittat bildar du dig en uppfattning som du ventilerar och diskuterar med kunniga männsikor, så lär man sig.

zickan
0

Här är en skit bra länk: Googel.se

HextremO
0

Zickan… Google.se

Nicciz
0

#74 därför hon aldrig hittar ngt själv :O ;P

Lancia
0

Hahahahaha! Jag bryter ihop. Zickan i ett nötskal :D

HextremO
0

Zickan är söt <3

zickan
0

Asgarv..  Ja man kan inte säga att man har tråkigt i min närvaro iaf ;-)

HextremO
0

Absolut inte, jag behöver bara tänka på dig så skrattar jag, och kommer sorkis in i bilden så ligger jag dubbelvikt på golvet och asgarvar..

zickan
0

Haha.. Ska snart orka bo här i helgen med. Får sitta och tjura ihop lite så kanske du klarar mycket skratt ;-)

Allamej
0

Ovanstående konversation är något som nya medlemmar bör uppmärksamma.

På Rif finns väldigt många olika sorters personer. Men alla har ett och samma intresse. Därav så blir tonen i trådarna ibland rå, men allt som oftast hjärtlig. Se det hela som en familj på lite över 1500 personer.

zickan
0

#81 yes. och nått man inte kan påpeka en gång för lite.

Kan inte passa alla och fungera efter allas önskemål. Hade en på mitt eget forum som tyckte vi var extremt oseriösa som tillät skämt, humor och några trådar utanför ämnet.
Kan lixom inte ändra allt så det passar en. Måste passa en större mängd. Komprimissa, ta och ge lite. Men mest av allt det är forum. Forum innebär ett ställer med tusen åsikter som ska stämma.

Jag tycker forumet är skit bra nu :-P. Men ändå har jag blivit påhoppad, bara skaka av sig och läsa en ny tråd ;-)

[kattsson]
0

71#

Menar du att jag skall vänta till eftersommarnen??

Jag hade iallafall tänkt vänta till efter sommaren. mellan sep-nov :)

[lucke]
0

Vore ju smartare i vilket fall som helst att vänta till efter sommaren, eftersom många är bortresta under sommaren och det säkert är mycket svårare att få djur sålda då… På hösten är folk tillbaks och har mer tid . Bara en tanke…

[kattsson]
0

Jo det är ju eftersommaren det troligen blir en kull.

Här oxå en anledning till varför jag kommer skaffa kull efter sommaren.

Ett skol jobb. projektarbete som är jätte stort och då skall jag skriva hur det är att vara uppfödare och om råttor, när de är dräktiga och när ungarna växer mm.

Detta arbete kommer vara stort och därför behöver jag 1-2 kullar för att kunna skriva om dem i projektarbetet.

Där har ni en anledning till varför jag behöver ta kullar efter sommaren och då kommer jag skriva upp en hel del om råttor så jag kommer plugga som bara den då.

spiritedaway
0

#85 Fast projektarbete behöver ju inte vara praktiskt. Det behövs endast teoretiskt. För kan tänka mig att det blir svårt för lärare att bedöma det praktiska arbetet när det gäller råttavel.

Nu börjar det vara ett tag sen jag gjorde mitt pa, så dom kanske har ändrat nåt. Men dom bedömde ju även mitt praktiska arbete.

Jag tycker i alla fall inte man ska ha som mål att ta kullar då för att fixa projekarbetet. Utan att se till att ha läst på ordentligt innan man ens funderar på att börja avla. Nu har inte jag funderat på att bli råttuppfödare, men möjligtvis kaninuppfödare. Och det känns som att det är långt bort innan jag känner att jag har tillräckligt bra koll på det.

[kattsson]
0

86#

Detta projektarbetet som man skriva vad man vill om innom djur då. Och jag vill skriva fakta om råttor och hur det är att vara råttuppfödare mm. Jag tar 1 kull pga projektarbetet som jag skall skriva i en dagbok hur de utvecklar sig. vilka personligheter dem har och en massa mer. En hel historia om en råttkull. Detta arbete skall ha allt om råttor, jag skall skriva så mycket jag kan och följa upp deras utveckling mm.

Visst många tycker att det inte är bra som anledning men dt är så att jag skall skriva om råttors utveckling och då måste jag ha en kull att följa dag efter dag.

Nicciz
0

#85 Du fick mig att sätta kaffet i halsen.. du har haft kullar, du vet vad som händer och kan skriva utifrån minnet. Att sätta bebisar till världen för ett skolarbete är Oansvarigt!!!! Det borde va ditt gamla du som tänker så

spiritedaway
0

#87 Inte nödvändigtvis. Du har ju massvis med uppfödare här att ha kontakt med. Kolla med läraren om inte det räcker som källa.

Inte bara det att jag tycker det är fel att skaffa en kull för att göra ett projektarbete. Men jag tror ärligt du tar på dig för mycket. Ett projektarbete tar lång tid att göra. Och att då få med hur de utvecklas dagligen + deras personligheter + allt annat runt att vara råttuppfödare tror jag kan bli för mycket.

Utvecklingen går ju att dokumentera ändå.

Hur lång tid har du på dig att göra projektarbetet? Jag vet att jag hade ju typ 1 år på mig. Och då kan du ju göra allt annat först. Sen om det finns tid och du har hunnit läsa på allt och är redo för en kull så kan du ju försöka få in det sen.

Tycker bara inte du ska stressa fram nästa kull.

[kattsson]
0

Jo visst ni har rätt :(

HextremO
0

eftersom ett projekt arbete är så pass stort, om jag hade varit i dina kläder hade jag sattsat mer på lite djupare saker

Tex

*Kostens inverkan på råttans uppbyggnad, imunförsvar osv.

*Råttans kapacitet att lösa problem

*Råttans sätt att Komunicera

*Hur Dominans och andra genetiska problem nedärvs

m.m m.m

Detta är ju sånt som du senare kommer ha stor nytta av, och Om jag vore du igen så hade jag tryckt upp detta och sen kanske sålt och sen donerat till srs forskningsfond.. Men bara om det är korrekt och välförstående fakta..

Men det är jag det : P

Lancia
0

Jag satte också Nicciz morgonkaffe i halsen, god damn it! Vad är du för en människa egentligen? Sätter liv till världen för att kunna göra ett schysst skolarbete? Jag bruklar vara väldigt noga med att hålla mig ifrån direkt personangrepp men hur fan tänker du egentligen?

Det känns som att det hela tiden är ursäkter och hastigt och lustigt påkomna anledningar från dig. Om du sitter och trollar, så snälla, sluta nu. Det är inte kul längre.

[kattsson]
0

Jo men tror du inte man kan skriva fakta som ex dom du skrivit upp och även råttans utveckling.

Skriva vad som behövs m.m Jag vill skriva så mycket jag kan så att det blir bra.

tror ni inte man kan göra så?

Skriva fakta om kost, sjukdomar och en massa annat.

Skriva råttans historia kanske :)

Skriva råttans utveckling

Skriva allmänt om råttor.

Ja ett arbete om så mycket man kan hitta om bara råttor :)

Jag vill göra ett stort och ett bra arbete som skall inehålla allt :)

spiritedaway
0

Nog kan du skriva om råttans utveckling också, men du behöver ju inte ta en kull för det.

HextremO
0

Nu tror jag inte jag hänger med : P

Dom punkterna jag skrev är saker jag skulle skriva om, för det är saker jag intresserar mig av. Och det jag försöker få fram är att istället för att skriva om vad dom ska äta, sjukdommar osv som du skrev. Så mer djupgående fakta än sånt som man lätt googlar fram på nätet. Det kan ju vara lite ansträngande att få fram sån fakta men det kan ju vara värt de när du sitter där och är klar. För det blir mkt kontakter med veteriänärer, uppfödare osv. Dom som sitter på den mer djupgående faktan än de man hittar på nätet. Välj ut några personer (t.ex veterinärer, uppfödare ev nån på srs) Som du tycker är så pass kunniga att du kan få ut den informationen du vill..

Hoppas det inte vart alltför bökigt, för jag har precis vaknat och min hjärna sover nog lite fortfarande : )

mieeow
0

Jag tycker inte du borde föda upp en kull för skolarbetet, om du vill skriva dag för dag så hitta en uppfödare som har en kull just nu och be denne att skriva ner dag för dag eller något? hälsa på kanske, och se själv?

Eller så kan du som de sagt ovan att du har ju haft ett antal kullar innan, skriv det du kommer ihåg.

Det viktigaste är inte, enligt mig, att ha med de söta ungarna i arbetet. Utan nyttig information som du kan ha nytta av själv när du SEDAN föder upp en kull för att du känner att du är helt redo att ta ansvaret.

[FrejaGna]
0

Vad gör du om något går snett och hela kullen och mamman dör då tex? Då skiter sig projektarbetet och du får ig eller? … Eller tar en ny kull direkt efter då, på en annan hona?

Jag ska också börja med mitt projektarbete inför trean som måste handla om djur, men jag har inga planer på att ta en kull endast för den anledningen. Isåfall ska man redan ha planerat kullen innan och ha andra anledningar. Näe, jag tänker mer köra nån variant av HextremOs exempel. Visst, det är jättegulligt och kul med bebisar, men projektarbete handlar just om att söka information, forska, ta reda på något, komma till en slutsats. Lära sig saker. Innan man ger sig ut i livet / börjar avla. Typ. :P

Håhåjaja, jösses amalia

[kattsson]
0

Jo detta arbete kommer inehålla så mycket som möjligt :)

Fakta som även jag kommer behöva senare i livet.

Jag skall hitta så mycket jag kan om råttor och en massa mer :)

Självklart föder jag inte upp en kull bara för arbetet. men tyckte att eftersom jag planerat en kull i sep-nov någon gång så skulle jag kunna ha med den kullen.

Men allt handlar inte om att ta kull eller inte.

Det handlar om råttor i allmänt.

Jag den kullen som jag desutom planerat lite gran är inget helt säkert att det blir av. Det är en tanke som jag skall planera i några månader och allt beror på hur dom vuxna råttorna mår när det väl är dags.

Denna kull kommer vara väl planerad om den nu blir av :)

[FrejaGna]
0

Men du skrev ju att anledningen till varför du ska ta en kull är för arbetet? :S Om råttorna inte blir "bra" då? Kommer du då skita i att ta kullen och bara skriva om råttor i allmänhet i arbetet? Och isåfall, vad är en "bra" avelsråtta för dig, och vad tolererar du inte? :P

Allamej
0

Ta inte en kull.

Inte nu, inte i september.

Inte för ett skolarbete.

Inte för något du har planerat nu.

Lär dig basics först. Du hävdar att du kan men vi som har dedikerat timtal åt att banka oss själva blodiga mot den betongvägg som är du vet att du måste lära dig från scratch.

Gör om, gör rätt.

Börja inte planera kullar innan du faktiskt har den kunskapen du saknar.

Snälla. Jag ber dig innan jag måste söka upp den där betongväggen igen

spiritedaway
0

Bör du inte läsa på mer och fundera mer vad du vill ha ut av din aveln innan du ens tänker tanken på en kull?

Jag förstår att den kullen ändå är några månader bort, men jag själv skulle inte ens tänka tanken kull innan jag känner att jag är 100% redo. Då skulle jag börja planera kullen.

mieeow
0

Lyssna på Allamej, lyssna på oss alla. Tänk efter, inte bara säg att du tänkt, och tänk inte bara på hur DU ser på det hela, utan tänk från alla kanter och vinklar. då kanske du fattar vad vi menar.

HextremO
0

Kattsson

Om du vill ha men en kull i ditt arbete tycker jag personligen att det är bättre att du tar kontat med en erfaren uppfödare, ev fler för att ha nått att gemföra med.. Att du får vara med och se hur det går till, honans kost och viktuppgång, födseln, ungarnas uppväxt osv. Det är lättare att vara kritisk och dömma andras djur än sina egna, Och en stor fördel för dig som får hjälp av en kunnig med ev frågetecken.Och en sak som jag tror skulle vara intressant för andra och en bra grej för dig, är att undersöka hur vissa egenskaper nedärvs, tex öronform, storlek på ögon, pälskvalitet, svansläng och beetende. Det är också nått du kommer ha nytta av i framtiden..

[kattsson]
0

Jag sa aldrig att jag är fulllärd, jag sa aldrig att jag nu kan :(
Jag har inte sagt något.

Jag läser, jag lär mig men jag kan inte allt än det vet jag. Jag har berättat varför jag vill avla, varför jag gör det.

Och fortfarande vill ni att jag ska berätta varför jag avlar, har ni inte läst denna tråd? det står och ni måste förså.

Jag vill bättra mig, jag ska ändra mig.

Men nu säger vi OM jag tar denna kull i september. Om.

Honan väger över 300 g gärna mer, Hanen över 500 och gärna mer.
Båda har bra temperament och går jätte bra i flocken.
Jag har köpare innan parningen skall ske.
Jag är nogran i minsta detalj innan och under kullen.
Detta år kan bli ca 3 kullar jag haft.
Är noga med info och förbereder mig innan parning och innan födseln.
Och en massa fler saker.

Är detta fel? Jag är 100% medveten om att jag behöver läsa på mer och ännu mer. Jag vet men om allt går som det ska är det ändå fel?
Jag skall vara nogran. Jag skall vara säker.

Lancia
0

Det som är fel är dina lama anledningar till att para.

mieeow
0

vad bra att föräldrarna verkar bra, men var deras föräldrar och syskon lika bra? har du stamtavla på båda så du vet att det är bra gener du för vidare?

[kattsson]
0

Nu tar iallafall jag en pause från allt detta. Jag vet att ni menar väl men jag behöver tanke tid ett tag nu.

HextremO
0

Det dom menar med allt "tjatande" är att det är så mkt runt omkring avlandet som är viktigt än bara bra avelsdjur och och ett mål. för det är mycket som spelar in, bra basic om sjukdomar, ev komplikationer, kostens roll i både honans och ungarnas liv, att honan sa få det hon behöver för att kunna ge ungarna det dom behöver.. Och genitiken är såklart också mycket viktigt i sammanhanget. Och det är där du måste sätta upp en mål, VAD vill du avla för någon, Variant?. och VAD vill du föra just den varianten? Och sen leta efter bra avelsdjur efter dom riktlinjerna du satt upp..

[kattsson]
0

det med kosten har jag lärt mig rätt bra nu. ALLA går upp i vikt.

Jag vill avla vidare på mina råttors gener. snälla, lugna, bra temp, och som passar bra i flock.

Jag avlar helst på råttor som är blue, mink, siames, agouti.

Black Husky Roan kan jag tänka mig så länge dom är friska.

HextremO
0

Okej. Då frågar även jag. Vad anser du att just dina djur och deras linker gör för att avla på? Jag säger inte att dom är sämre, absolut inte.. Men det är en ställningsfråga du måste ta. Vad finns bakom? Dominans? Tumörer? osv..

[kattsson]
0

Inga sjukdomar så långt tillbacks jag går, ev lite snuva då :/
Jag vill avla på dem då de är snälla. Bra temp. Aldrig visat agriation. Harmoniska och helt underbara :)

HextremO
0

Okej : ) hur många led bakåt har du? har du haft kontat med förädrars kullsyskons ägare? och även andra släktingar?

Allamej
0

Skulle det inte vara en god ide att hålla dig till en färggrupp?

KickanW
0

Kom igen nu. Färgavel är inget krav för att vara seriös. Ni som använde Terato som ett positivt exempel borde väl hålla med om det.

Om ni ska kritisera och hjälpa henne bör ni hålla er till viktiga saker i stället för principsaker.

Allamej
0

Jag sa inte att färgavel var ett krav för att vara seriös, nu får du väl ändå försöka missförstå mig lite mindre Kickan.

Jag tänkte att det är verkligen enklare att hålla sig till en färggrupp. Inget illa menat med det.

[kattsson]
0

Hålla sig till en färggrupp :/ kanske det :)

Dock är ledet bakot inte långt, Men har koll på hur syskonen är osv. Inget fel på dom vad jag har mäsrk :)

zickan
0

Haha jag är helt med på att försöka hålla sig till en färg grupp.Den missen har jag kört utan att medvetet tänka på det. De två passar skit bra, bra stam. väger upp varandras brister osv. Sedan hoppla. Har en hög med skit dåliga blue. Eller det problemet som jag har nu som jag verklgien har problem med. Self råttor med lite vitt på tassarna. Det är väldigt svårt att bli av med.
Sånt är trisst när man väl vill komma till biten att få bra färger också.

Därför kan det vara bra att man försöker lära ut nya om allt. Allt som kan underlätta i nutid och framtid.
Blir väldigt mycket på en gång kanske. Men alla vill ju hjälpa.
Vilket jag hoppas Kattsson förstår. Att även om det kan var lite hård underton och inte riktigt tror på dig. Så vill folk ändå hjälpa till och hoppas att du hinner ta in att det är skit mycket man egentligen behöver veta för att inte göra dessa tabbar om och om igen som folk redan gjort.
Försöka vara bättre än personen förra veckan som gjorde samma sak och som alla försökte få att lyssna.

Varför ha så bråttom att ta en kull. Du kanske har bra djur du verkligen tror på.
Isåfall så plugga.

På google.se kan du typ skriva in sökord som:

Råttfärger, Råttgenetik, avla råtta, råttans kost, foder för råttor,

Och tips hittar du inget så kan man även testa med " …" framför och bakom din mening. Då kan det hitta mer. Eller bara slänga om ord.
Är det på fel språk så klicka på översätt. Brukar finnas bakom varje länk.

[kattsson]
0

Jag ska plugga så hjärnan kommer blöda. Jag kommer plugga jätte mycket, så gott jag kan :)

Allamej
0

Plugga i en takt som inte överväldigar dig för då kommer inget att fastna.

En sak om dagen, lär du dig en sak om dagen så är det en bra sak

[kattsson]
0

jo jag  vet :) ville överdriva lite :)

Jo jag läser mer om deras kost nu iallafall :)

Emma87
0

Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i.. Först och främst: Jag kan i princip ingenting om råttavel så detta är min personliga åsikt (i egenskap av eftertänksam människa) och inget annat.. Kattsson, jag tycker att du ska lägga kulltankarna på hyllan ett tag och fokusera enbart på ditt projektarbete. Som du har fått tips om från flera här i tråden; håll dig till teorin, ring veterinärer och uppfödare för intervjuer, be att få följa någon erfaren uppfödares kull på håll, gå på utställningar, prova på släktforskning..

Du kan ändå koppla projektarbetet till vad du vill hålla på med inom djurområdet i framtiden. Du kan se det som en pilotstudie inför att själv bli uppfödare om flera år. Ett projektarbete i gymnasiet (antar att det är gymnasiet?) är perfekt som pilotstudie inför framtiden.. men snälla, jag ber dig att se det som ett tillfälle att lära dig av andra som har lång erfarenhet. Du kan ändå skriva dagbok och följa en kulls utveckling. När jag köpte mina råttbebisar så följde jag deras utveckling på uppfödarnas hemsidor och dessa uppdaterades allt eftersom bebisarna växte, så om du frågar en uppfödare snällt kan du säkert få den kontinuerliga information som vederbörande förmodligen ändå skriver ner för eget bruk. Följ flera kullar och jämför som någon sa, att jämföra är alltid bra när man ska lära sig saker.

Se detta som ett tillfälle att lära dig, ett tillfälle att ge tid till eftertanke och skapa dig egna uppfattningar om råttavel när du har samlat bred och djup kunskap från flera pålitliga primär- och sekundärkällor. Då kommer fler frågor att väckas hos dig, nya saker som du vill utforska med en helt ny bas av kunskap och fler referensramar. Det är så forskning blir till. Sedan, när ditt projektarbete är klart och du förhoppningsvis har lärt dig massor, DÅ kanske du kan ta dig en ny funderare på att ta egna kullar i framtiden, om du fortfarande känner samma starka passion.

Ett ödmjukt och väl genomtänkt förslag.

Emma87
0

Detta kanske är lite OT men jag kom på en bra liknelse:

Mitt ex har en vän som älskar tatueringar. Han blir alltid sugen på att skaffa en ny när han ser ett motiv som han gillar och då vill han helst skaffa den så snart som möjligt eftersom han är så ivrig att få det där vackra motivet på sin kropp.. MEN han är väldigt eftertänksam och inser vikten av att tatuera en bild på sin kropp, så varje gång han ser ett motiv som han gillar så hänger han upp det på väggen som en tavla.. om han fortfarande gillar det efter ett år och inte har tröttnat, DÅ tatuerar han in det på kroppen..

Lite extremt och långsökt kanske, men hoppas att du förstår vad jag försöker säga :) Säg till annars så får jag tala mer klarspråk..

Magda
0

jag håller med Emma87 och övriga :)

nu när du fått en ny chans här inne så använd den på bästa sätt och visa att du är mogen nog att vänta att ta kull tills du verkligen har alla kunskaperna, jag har haft sällskaps råttor länge nu och har flera ggr snuddat vid tanken på att föda upp och lärt mig en massa på vägen, men känner att jag har fortfarande flera år kvar tills jag kan bli uppfödare, om jag någonsin kommer så långt.. mest därför att så mkt hänt i mitt liv att jag inte haft tid och ork med att plugga genetik och färger, och sålänge jag inte har ork att plugga allt som behövs så har jag heller inte ork att planera och ta en egen kull känner jag..

(har dessutom redan sett ut mina mentorer, men de vet inte om det än :P)

mitt tips är att hitta en bra uppfödare och fråga om denne vill vara din mentor, eller två..

oj nu blev det långt och jag har just avslöjat min hemliga dröm för hela forumet :P

eloize
0

#123 och vipps så va den inte hemlig längre! ;)

Anvariel
0

Angående färgavel tycker jag inte alls att det borde vara ett krav eller ens något man borde väga in överhuvudtaget. Men så är jag emot alla former av avel på utseende också. Man minskar avelsmaterialet om man avlar enbart inom en färg och det är negativt för sjukdomsutvecklingen. Däremot är sjukdomsgenetik otroligt viktigt att lära sig!! Det är det tyvärr många som inte kan, för att det är en rätt komplicerad sak. Alla som avlar borde gå en kurs i hur immunförsvarens genetik fungerar, borde läsa på hur de sjukdomar som råttor lider av nedärvs, etc. Det finns mycket forskning om råttors sjukdomar i och med att man använder dem så mycket inom forskningen. Det borde man ta mer tillvara på.

Angånde dig kattsson och dina avelsplaner så skulle jag nog också råda dig att vänta. Jag vet ingenting om dig egentligen och har ingen aning om hur det varit tidigare - det är inte det. Du verkar bara ha otroligt bråttom. Tillbringa ett par år att läsa på - riktigt grotta in dig - om avel, råttor i allmänhet, genetik av alla slag, etc. Om du fortfarande vill avla då så kanske det är en bra idé, men inte innan. Det är ett otroligt ansvar man tar som uppfödare eftersom man påverkar den råttstammens framtid. Det finns tyvärr inte så många uppfödare av råttor i Sverige (jämfört med många andra husdjur) och därför är avelsmaterialet inte så brett. Det är lätt att förstöra. Jag skulle aldrig våga avla med den kunskapen jag har nu och då anser jag ändå att jag vet en del och har möjligheten att ta reda på resten. Men jag känner mig inte mogen att ta det ansvaret ännu. Med det sagt är det så klart inbjudande att tänka att "åååh, vad härligt det skulle vara att ta en kull på Saphira, hon är ju myyysig och fin och råttbebisar är ju härliga". Det är klart jag tänker så ibland! Men jag skulle inte få för mig att göra något åt saken eftersom jag inte alls har någon koll på sjukdomshistorik bakåt, inte har någon erfarenhet, inte har läst på alls om avel etc. Äsch, nu rabblar jag bara. :) Hoppas du förstår ungefär vad jag menar i alla fall. Det du kunde fråga dig själv är VARFÖR det är så viktigt för dig att ta en kull snart? Vad är det som gör att du känner det behovet? Jag menar inte alls detta som någon negativt utan tänkte på det mer som en självreflektionsfråga. Det kan också vara ett steg på vägen att sätta framtida avelsmål.

[kattsson]
0

125#

Jag förstår inte varför folk tycker att ett halvår är så snabbt och  tidigt. Jag tycker det är långt borta och vilket då man hinner läsa på en hel del innan dess.

Och några av er vet nog att jag inte vill sluta avla på dom mest fina och bästa råttorna jag har. Jag tänker inte massavla mer och inte heller på småa råttor. Som jag sagt tidigare så ska jag göra rätt. Jag vill prova och se om jag lyckas komma ett steg närmre verkligheten.

Jag skulle tyna bort om vissa av mina råttor skall dö ut bara sådär. detta är viktigt för mig och ni får tro som ni vill men så är det.

Jag skall bara bli bättre på råttor och avel m.m. Jag ska jobba hårt för deras skull.

KickanW
0

Problemet är väl just det att du ens planerar avel innan du kan det du säger att du ska läsa, du tar det lite i fel ordning.

Först skaffar man sig all kunskap och erfarenhet man behöver - Sen börjar man fundera över huruvida man ska vara uppfödare och ta kullar eller inte. Det tror iaf jag är mest praktiskt.

Magda
0

#126 men om du har en linje som du tycker är jättebra och väldigt bra råttor, så tycker jag att du ska ta och ställa ut dessa och få en bedömning på dem och kanske visa dem för erfarna uppfödare som verkligen har lång erfarenhet av att bedöma råttor. då kanske du kan få hjälp hur du ska förbättra din linje och hur som är bra att gå vidare om de är bra nog Skrattande

zickan
0

fast de finaste råttorna du har kanske ändras när du läst på mer också. kanske de är bra. men som jag sagt som exempel tidigare.

Hona C är skit go, riktig bra stolek och hull. Som deg klump så mycket litar hon på mäniskor och är så verkligen underbar och perfekt på alla sätt. Hennes bror är kanske liten men han är precis lika underbar och perfekt standard med nästan perfekta öron. Hona 2 och 3 är nästan som hona c. sjukt goa och underbara, ena lite mer aktiv än den andra.

En av dessa skulle jag lätt avlat på om jag inte visste mer än infon ovan. För i den synvinkeln är de perfekta och skulle om man bara läser ovan verkligen bidra till råttsverige.

MEN
Baksidan som man lätt missar. Syster 1 tok rosslar och är lite svår i sin flock, hane 1 över gick till ren dominant hane och klarade inga burkompisar, kastrerades och blev jätte bra.
hane 2 blev jätte dominant och gick inte med andra hanar. verkade  ha lite dåligt imunförsvar. Men efter mycket om och men så fungerar han med 1 yngre hane men inget annat.
En släkting väldigt långt bakåt parades när hon var väldigt ung och dog några dagar efter hon fött sina små som också dom dog.
Imunförsvaret är inte det bästa bakåt. Storleken går mycket upp och ned osv osv.

Men där är en riktig chansning att avla på djur man inte kan så mycket om bakåt.
Samt att man ska inte lita helt på vissa uppfödare. De döljer de problem som finns och får råttan att framstå som perfekt. Men det finns alltid problem. Men vet man inte problemen är de jätte svårt att få fram kullar och undvika dödsfall eller att råttan hugger istället för att bli gosig.

Vet man problemen kan man välja en partner med kanske andra problem som kan inte är lika ill och väga upp de värre problemen.

Lancia
0

Det handlar inte bara om ren kunskap utan även om personlig mognad.

Nu är det senaste budet att du vill avla för du skulle tyna bort om du inte fick bebisar på dina favvoråttor. Hur ska du ha det?

Snälla, lyssna på dessa kunniga människor med lång och god erfarenhet. Dom om någon kan det här. Varför vill du inte lyssna? Ditt gamla jag börjar lysa igenom kan jag mig tycka.

HextremO
0

kattson - jag tycker att det är ren egoism att ta en kull på en råtta bara för att man skulle tyna bort om man inte gjorde det.. Lyssna på dom som har år av erfarenheter, dom vet vad dom pratar om och vill bara dig och råttorna väl…

Nicciz
0

#123 va skojigt!!! Skrattande

#126 För mig tog det.. 7 år innan jag tog första kullen och faktum är att då hade jag läst på så mycket om allt att jag var livrädd för att ens ta den. 6 månader är en "piss i Nilen" av en livstid.

zickan
0

I efterhand önskar jag verkligen att jag med hade varit lika duktig och väntat. Hadde jag bara kunnat sudda ut typ.. hum.. 2-4 år av avel så hade jag jublat.
Hoppat över den biten och gå rakt in på där jag står nu och börjat jobba ifrån det istället. Det hade nästan varit underbart.

Nicciz
0

#133 Se det från den ljusa sidan.. Nu jobbar du på bättre än majoriteten :D

Fan vad du anstränger dig nu istället ;P

zickan
0

Haha.. ja vi säger så då :-P.. asg.

Ne gjort är gjort. Bara stå på sig och göra bättre.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.