Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1980 ggr
Jagelskarfala
0

Blod eller snor?

Jag har 5 råttor, den äldsta, f.d. vanvårdade råtta har mycoplasma antagligen på grund av de starka urindofter han tvingats gå i, och detta har "gått runt" bland mina fyra yngre råttor. De har nyst VÄLDIGT mycket allihopa, och sett lite förkylda ut.

Nu har de slutat nysa (eller ja, nyser gör dem naturligtvis om det kommer skarpa dofter, men innan nös de nästan 20 gånger på en minut) och har en fin rytm, äter sover och dricker som de ska. Mina tre råttor som är fyra månader har slagit sig till ro i en hylla i min bokhylla, och där håller även tremånadersråttan till lite då och då. Nu har jag upptäckt att det är MÄNGDER, och då menar jag verkligen MÄNGDER av små fläckar på alla de böcker de har legat på. De är lite genomskinligt rödfärgade, och jag vet ju att snoret blir rött när det kommer i kontakt med luft.

Jag har kollat igenom dem allihop, ögon, mun, öron, rumpa, avföring och urin ser helt normalt ut. När jag kollat på nosen på dem har de haft lite torkat snor, vilket också det är rött, och jag har torkat av detta på alla utom en liten fegis som jag inte lyckats med än, och det har INTE kommit något nytt på dessa. Nosarna är fuktiga och fina… Detta måste väl nästan vara "gammalt" snor, men blir det verkligen så likt blod?

Kan tillägga att dessa röda fläckar ser inte ut som fläckar där det "runnit" från någonting, utan det ser ut som att man sprayat dit dem, det styrker alltså att det skulle vara efter alla deras nysattacker.

Lancia
0

Du kan vara lugn, det är inte blod utan råttans "snor", även kallat porfyrin, som blir rödfärgat i kontakt med luft och väldigt väldigt ofta misstas för blod. Fnys och nys ger röda prickar lite överallt, även om det inte verkar helt sunt i den omfattningen som det verkar finnas, på din förklaring.

Jagelskarfala
0

Det var det jag misstänkte, men då var det bekräftat. Vad skönt, tack så mycket :D

Jagelskarfala
0

Glömde förresten svara på det här med omfattningen. Det beror ju på mycoplasman, de har nyst väldigt mycket och de är ju fyra stycken som spridit sig lite här och var. Men nu hör jag dem nysa sällan och det är inget "färskt" snor utan intorkat, som jag upptäckt när jag städat åt dem i sin hylla.

Lancia
0

Ja men dåså, då är det ju lugnt. :)