Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3160 ggr
Jagelskarfala
0

Undernärd råtta - Behöver gå upp i vikt

Jag har tagit över en råtta som varit illa behandlad tidigare. När jag fick honom var han otroligt mager. Han har nu gått upp en aning i vikt, och är pigg. Han har nyligen behandlats för mycoplasma i luftvägar och öron, och är på bättringsväg. Jag tycker dock att han fortfarande är aningen mager. Han väger nu runt 380g som fullvuxen.

Enligt denna sida: http://www.freewebs.com/rullans/infoomtamrttan.htm

…ska en hane ligga runt 400-800 gram. Han ligger alltså precis i underkant, och det skulle kännas bra om han kunde få lite mer kött på benen. Vet någon hur man gör detta på bästa sätt?

Har även en annan råtta, en hane, som är 3 månader, och väger endast 200g. Mina andra råttor var betydligt större vid den åldern, så jag är lite orolig för att han inte växer som han ska.

beckare
0

Han går nog så småningom upp i vikt om du ger honom det han behöver + lite till. Kanske ett par nötter, frukt, grönsaker och ost.

tildabelle
0

Fast djur som lidit av näringsbrist under den första tiden i livet brukar inte bli lika stora som andra.

Näringsbristen kan ju ha orsakat att råttan förblir mindre, och ska ju därför inte väga lika mycket som normalstora råttor.

Du får jämföra råttans vikt med storlek. Är det en liten råtta och du bara vill få upp den i vikt trots att den vuxit klart så riskerar du att få en tjock råtta istället för stor.

/Alexandra

hus-musen
0

Ytterst få hanar väger 400 gram i vuxet tillstånd, vikten ligger snarare på 600-800 gram. Iomed att han har blivit misshandlad så kommer han troligtvis aldrig att bli "normalstor" heller men 380 är grymt lite.

Hur lång är han? Ser han tanig ut? Satsa på mat som kött, leverpastej, avokado, bra basmusli med nötter och fröer mm så kommer du få upp honom i vikt. Ge honom mycket spring och klättringsmöjligheter så han får upp muskulaturen oxå, bara fett mår han inte bra av att ha.

200 gram för en 3 månaders är väl rätt ok, ungar har ofta olika växtspurter. Han kanske står stilla just nu men tills nästa vecka har han gått upp 50 gram liksom.

Qui dormit, non peccat

Jagelskarfala
0

Han har betydligt längre kropp än de andra, och de andra väger 400 gram och är cirka 4 månader gamla, medans denna råtta är 1 år gammal. Håller man i honom är han extremt benig, det var dock värre i början, han har gått upp säkert 100 gram sedan jag fick honom, och innan dess vägde han ännu mindre. De andra i kullen, även den som väger 200 gram, har en normalstor bak, perfekt form över mage och ser väldigt friska ut. Han här har knappt någon mage, den går liksom väldigt mycket inåt, och framför allt lårbenen sticker ut hemskt mycket på honom. Tar man i honom känner man varenda ben i kroppen, och det är hemskt att han är så mager fast han har gått upp så mycket, kan inte ens leva in i hur han haft det tidigare. Han är ute och får springa dygnet runt, enda gången jag stänger inne dem är när min katt eller ett större djur ska gå in i rummet, och det är mestadels för att den undernärda råttan jagar katten och hunden och biter dem. Jag har musli som bas, och sedan får de färskmat som ägg, kött, fisk, sallad, potatis och pasta varje dag, men då ska jag satsa på att få in lite nötter också!

Tusen tack för tipsen, och om ni har fler så skriv! Gör allt för mina råttor!

Kan tillägga att denna vanvårade råtta kom till mig med mycoplasma (min kompis som tagit den och gett åt mig visste inte detta för han var hos henne en väldigt kort tid), och jag behandlade honom med baytril vilket inte hjälpte. Sedan fick han snedskalle och kunde inte gå, trillade ihop hela tiden, kunde inte använda svansen ordentligt och kunde inte greppa sin mat, han fick då baytril och nu skuttar han och är nästan piggast av alla. Han hoppar säkert 40 cm upp på ett akvarium utan större problem och är full av energi. Men eftersom han har kronisk mycoplasma i luftrören, och kanske har ett dåligt immunförsvar, kanske man kan ge honom något som gynnar immunförsvaret. Finns ju tusentals produkter för människor som påstås förbättre immunförsvaret.

Jagelskarfala
0

Skulle stå att han fick "bactrim" vid snedskalle och inte baytril igen! **

beckare
0

Fast råttan behöver mer än bara musli som bas.

Här är en hemsida med ett bra recept:  http://teratosratfacts.webs.com/food.htm

Lole
0

Som BAS räcker väl musli (?) Det står ju också i länken! Dvs att de ALLTID har tillgång till det och sedan får annat också; maträster, frukt, nötter, grönsaker, kött osv. Detta får dem flera gånger i veckan: varje dag.

Så är det väl, eller har jag fattat helt och hållet fel? ;o

realcolours
0

banan ger man kaniner för mycket banan blir dom feta så det måste gälla råttor med Tungan ute

Jagelskarfala
0

Men basfodret ska väl vara musli med nötter osv, och sedan ska de ha färskfoder varje dag. Vad har man annars som basfoder, mer än musli? Kollade receptet och ska försöka få lite mer saker iblandat i min muslí, dem älskar solrosfrön till exempel :D

Banan har jag gett dem  några gånger.

Jag vägde honom för ca. 1 vecka sen och då vägde han 400 gram, nu börjar han få lite kött på låren och magen, men han är fortfarande mycket smalare än de andra.

Tack för tipsen!

beckare
0

Det är viktigt att alla basfodret innehåller alla sädesslag, dvs, vete, korn, råg och havre. Havre får inte utgöra den störta delen av basen då det sväller mycket i råttans mage och kan orsaka skador. 
Om du använder musli som bas är det sockerfritt som gäller. Och var noga med att den innehåller allla sädesslag.
http://teratosratfacts.webs.com/food.htm föreslår AXAs grynblandning.
Solrosfrön är bra i rätt mängd. De innehåller mycket fett, vilket är bra för just din råtta, men tänk på att inte överdosera.

Hoppas tipsen hjälper! Glad

beckare
0

När jag skickade länken på receptet till uppfödaren porlamarkens svarade hon så här:

"Jag rekommenderar: 3/5 säd (hela sädeskorn, främst korn, vete, råg, mindre av havret) samt torkad majs och torkade ärter. 1/5 vanlig hederlig hamsterblandning (men en UTAN för mycket solrosfrön. I denna blandningen, om den är bra, får du alla de andra nämnda fröerna). 1/5 Torr hundmat (En hundmat UTAN tillsatta oljor för pälsen, dessa tåler nämnligen inte råttor. Så absolut inget dyrt "märkesfoder" för utställningshundar med päls, utan gå efter "ju billigare hundmat desto bättre"! Typ Axess, dogman etc…).
Ställen som har vad du behöver för ett bra Torrfoder är Lantmännen och hälsokostbutiker. Men det förstnämnda är betydligt mer prisvärt!"

Jagelskarfala
0

Oj vad bra tips jag fick nu! :D Jag använder för tillfället Finax "sunt och gott" utan socker, men då ska försöka hitta en ännu bättre musli eftersom denna börjar ta slut! Vi har en labrador hemma som har en massa Torrfoder, också har vi ju blöthundmat till vår andra blandras… Men jag ska kolla om det är oljor i den maten!

beckare
0

Toppen! :)

beckare
0

Hur går det? Går han upp i vikt?

Jagelskarfala
0

Ja, det gör han faktiskt, men det går väldigt sakta… Han väger mellan 410/420 nu men jag kunde inte få en exakt vikt eftersom han inte ville sitta still. Han har fått lite hull på magen nu och lårbenen sticker ut mindre. När han kurrar ihop sig så ser han ut som en härlig liten boll, snarare än en nål vilket han gjorde innan. Han har blivit jättefin och han fäller inte lika mycket hår längre. Människor som äter dåligt fäller ju hår, kan det vara så hos råttor också kanske? Bortsett från rosslandet så mår han toppen och han hoppar och skuttar (nästan mer än de unga) och han ÄLSKAR att jaga min katt. :)