Dominanta färger??
Vet att vissa färger är dominanta och speciellt om det gäller parning så skall någon av dem ha dominant färg men exakt vilka är dom dominanta färgerna??
Vore jätte kul å veta och det skulle bygga upp min kunskap lite bättre :)

Agouti är dominant.. resten av ditt inlägg förstår jag inte.. vaddå vid parning.. ska ha dominant färg??
Okej svart har jag för mig att det oxå var dominant :)
Ja men har man ex ett råttpar som skall para sig och ingen av dem har någon dominant färg så kan ungarna bli svarta :/
Och jag vill lära mig mer om färger med mera :)
Allt om råttor skall pluggas in :)

Hmm oki.. du behöver läsa från grunden. Gå in på SRS hemsida under Tamråttan finns det en flik som heter Artiklar-Genetik i olika delar :)
Börja där :)
hela den svarta gruppen är reccesiv. Parar du en AA med en aa får du bara agouti parar du en Aa med en aa får du agouti och black. Vad du får utöver beror på vad råttorna bär ihop och slump i detta exemplet. Parar du en aa med en aa får du bara black. Lär dig göra korsningsschema och genkoderna så är du halvvägs
Okej :)
Jag vill jätte gärna lära mig korsingsschema med dock tycker det verkar svåart att förstå :(
Jahapp det som är roligígt nu är att när jag öppnar dokumentet så står det bara konstigt :/
Skickar en liten del av genetik del 1
Skall det vara så eller vad är problemet?
<<
/CreationDate (D:191030105203412)
/Producer (Acrobat Distiller 3.0 for Windows)
/Subject (genetik-del1)
/Keywords ()
/Author (Maria)
/Creator (Adobe PageMaker 6.5)
/Title (genetik-del1)

Man får ta en sak i taget, del för del. Om du lär dig homozygot och heterozygot och kenkoderna så faller allt på plats allteftersom. Finns inget fusk tyvärr.
Först lär man sig vad som är dominant, (dvs agouti gruppen) och andra egenskaper med versal. Sen vilka som är reccesiva och det är svarta gruppen och andra egenskaper med gemener. Sen pluggar man in vilka genkombinationer färgerna är tex en blue är en aagg. Det finns en artikel om -Vanliga varianters gener- här på rif. När man pluggat in de och förstår vilken gen som gör vad faller logiken på plats och vips kan du grunderna
Ja jag skall försöka :)