Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1206 ggr
dreamoutloud
0

Lite snabba frågor!

Tja!

Har länge funderat på att skaffa råttor och tänkte ställa lite frågor som jag hoppas någon skulle kunna tänka sig besvara :)
Det jag undrar mest är hur råttor är när man har dem utsläppta. Jag är väldigt van vid hamstrar, som springer runt som små galningar när man släpper ut dem. Jag har hört att råttor är mycket socialare och har till och med sett vissa kalla dem för gosiga.
Stämmer detta?
Självklart vet jag att man måste hålla koll på sitt djur när man släpper ut dem men undrar mest om en råtta är social nog att vilja vara i närheten av en eller om de bara springer runt.

Undrar också lite hur "dum" en råtta är. Elakt att säga så men frågan ställer jag endast för att jag i framtiden skall skaffa loftsäng. Bör jag undvika att ha råttan i sängen eller kommer den fatta att man inte skall kasta sig ner för den?

KickanW
0

Råttor är väldigt sociala, men självklart är det individuellt. Alla råttor jag haft har velat vara med - Sprungit efter benen, klättrat upp på axeln, legat i knät och gosat. De vill allra helst vara där jag är och se vad jag hittar på.

De är smarta och hoppar därför inte från höga ytor. Dock kan vissa råttor vara lite småklumpiga och ramla eller missbedöma avstånd när de ska hoppa… Så allt för högt utan någonting mjukt under är nog inte så klokt att ha dem.

Zakaraa
0

Precis som #1 säger så är det olika för alla, mina systrar är väldigt lugna och håller sig i närheten, utforskar gör dom men dom springer inte runt som idioter. Bella däremot utforskar gärna och utmanar ödet lite ibland

När det sängen och hoppandet så kan du få en råtta som Bella. Hon har 2 gånger ramlat ner från vardagsrums bordet då don totalt missbedömd avståndet. Tror inte hon skulle hoppa ner från en våningssäng men det finns ju dom som till och med gör det :P
Men precis som #1 säger så ha något mjukt under utifallatt, eller ha dom inte i sängen :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

dreamoutloud
0

Tack så mycket för era svar!
Verkar verkligen lovande, speciellt det ni säger om att de är sociala och vissa vill sitta och gosa. Är så van vid hamstrar att jag nästan automatisk tänker gnagare som små osociala vildingar :P

Har en liten fråga till som jag kom på precis. Har hört att det är skillnad i humören mellan hanar och honor, är det stor skillnad?
Bör man undvika att köpa två hanar/två honor osv. För planerar inte att skaffa två av samma kön eftersom jag vill undvika att få ungar :P

KickanW
0

Om du vill ha en råtta som ligger i knät och myser bör du skaffa hanar. Honor är ofta lite mer energiska, även om båda könen är lika sociala och kontaktsökande. Hanar blir dessutom större.

Både honor och hanar fungerar tillsammans med samma kön. Men, som du säger så bör man inte ha hanar och honor med varandra.

Zakaraa
0

Jag vet inte hur hanar är då jag endast haft flickor.
Mina fungerar jättebra ihop och jag har inte haft några problem med dom, vist är det lite småbråk men det är det ju mellan oss människor också ;)

Precis som föregående säger så är nog hanar bäst om du vill ha gosiga för mina tjejer vill inte gosa så jätte mycket

menar du inte att du planerar att skaffa av samma kön för att undvika ungar? :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Allamej
0

Jag kan nu faktiskt jämföra de tu arterna eftersom jag har en hamster också.

Kom ihåg. Jag älskar det lilla krypet och skulle inte vilja byta bort honom men en råtta är han inte.

Hamstern springer ju omkring som en 4 veckors råttunge på tjack och söker hela tiden efter små, små hål som den kan krypa in i och försvinna.

En råtta springer omkring men leker, hittar saker, gömmer saker och är betydligt mer konservativ när det kommer till att krypa in i små, små hål.

Tack vare mina honor så vet jag var det finns hål som ska täppas igen. Dom stoppar in huvudet och sen ut igen… tittar på mig och kollar om det är ok. Blir jag fnattig (hade hamster som liten och han bodde i väggarna och kom bara tillbaka när han vart hungrig, tog sig ut genom allt) så kommer dom till mig istället

Hamstrar gosar inte om dom inte är på gränsen till komatos pga. att dom sprungit runt i massor med timmar.

Råttor gosar väldigt gärna. Det är inte helt ovanligt att dom väljer gos hos sin människa framför en upptäcksfärd i lägenheten.

Hanarna är lugnare och honorna är mer intensiva men iom. att dom är individer så skiljer det sig massor även mellan hona-hona och hane-hane. Jag har pojkar som är fullt ös medvetslös och honor som är gosproppar som bara vid yttersta nödfall lämnar mig för att undersöka något.

Hamstrar har inget djupseende. Det innebär att det tillsammans med deras icke existerande överlevnadsinstinkt gör dom till eviga kamikazepiloter.

Råttor ser otroligt dåligt men dom är bra på att klättra och hoppar ofta långt om det är något dom vill till. Råttor är inte jättesugna på att falla handlöst så dom kommer ihåg var det finns en kant och hur man undviker den. Det gör inte en hamster…

Hamstrar gnager på galler för att få uppmärksamhet, det gör inte råttor… iaf. inte mina.

Hamstrar är solitära vilket gör det väldigt bökigt om man vill ha fler än en. Råttor ska vara minst 2 och välkomnar nya vänner till flocken :)

Skillnaderna är enorma mellan hamster och råttor. Jag älskar min lilla dunboll men han är ingen råtta. Även om han har börjat ha dåligt inflytande på mina råttor så är vi inte riktigt där än.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dreamoutloud
0

Blev lite felskrivet där xD Menar självklart två av olika kön för att undvika få ungar :P Har inget emot homosexuella råttor men tror det ändå blir svårt där för dem att få ungar.

Tack alla för era bra svar!
Speciellt glad för att få höra mer exakta skillnader mellan hamstrar och råttor. Eftersom jag endast haft hamstrar så vet jag hur de är och ville veta om en råtta var likadan.

Är verkligen en lättnad att de inte försvinner in i hål som hamstrar gör. Har väl inte överdrivet mycket hål i min lägenhet men det är mest tanken på det som hållt mig från att skaffa råtta. Så väldigt tacksam för svaret!

Allamej
0

Oh… tro mig… jag har väluppfostrade råttor som kollar med mig först… men det är inte helt vanligt. Dom far in i hål om dom har chansen.

Men släpp ut en hamster, kolla var den far så vet du var det finns hål.

Spika igen det hålet och upprepa tills hamstern sitter mitt på golvet och ser sur ut, då vet du att du fått alla :)

Råttor är smarta djur. Dom listar ut nästintill vad som helst som du inte vill att dom ska lista ut.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dreamoutloud
0

Kommer få ställa upp lådor framför diverse gömställen :P

Det största problemet jag har är att jag inte får tag i en råtta överhuvudtaget. Verkar som de säljs mest i Stockholmsområdet ^^'
Men har inte ens en bur och är mest i planeringsstadiet.

Allamej
0

Men var bor du då? Transporter går ju att fixa så gott som överallt med lite vilja

[jennyrapp]
0

hahah, 4 veckors råttunge på tjack.. dendu!

Cis-j
0

haha! ja jag började asgarva när jag läste det xD satte drickat i halsen nästan xd

[jennyrapp]
0

Jag vill inte ens tänka mig ha en 4 veckors råttunge på tjack här hemma :P Jag undrar verkligen vad mina fridfulla livsnjutare hade sagt om en sådan..

Allamej
0

Ok, tjejer… då är inte hamster ett djur för er :D

[jennyrapp]
0

#14 inte för mig iallafal, jag trivs bra ihop med mina rådisar :)
Men låter faktiskt riktigt sött ;) Speciellt när du tar dendär biten om täppa igen alla hål. Så sätter sig en sur hamster mitt på golvet,
haha fick en ganska rolig bild utav d.

Terato
0

Haha, tycker också att det var en väldigt talande och underhållande text att läsa!

Faktiskt artikelvärde i den till och med!

Kan ju vara ganska bra att spara som artikel. Såna här "råttor vs. andra djur"-frågor är ju rätt vanliga.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zyrsan
0

*hahahahaaa* Kamikaze-hamstrar!!!

Jag har en liknande erfarenhet. Jag har honor, och förutom att jag råttsäkrat så mkt jag kan så märker jag om det är någon potentiell "fara". Hittar de ett hål eller liknande så undersöker de öppningen relativt noga. Dvs. om en råtta på sprint stannar alltför länge på ett ställe vet jag att det är fuffens på gång. Eller om det blir för tyst ;).
Hade en gerbil som lyckades ta sig in i väggen, men har aldrig haft en sådan upplevelse med mina råttor. Däremot har de förstört mycket (dragit in överkast och annat tyg genom burgaller, tuggat sönder mjuk plast, tuggat på mobilknappar/fjärrkontrollsknappar som varit mjuka, vält ut vattenglas, stulit smink, kissat där de inte borde etc), stökat till (grävt ur blomkrukor) och stulit mat från mig. Men det är lite charmigt.

Dvs. råttsäkra allt du kan, utan att göra det tråkigt för dem :).

dreamoutloud
0

Jag bor i Trollhättan, några mil utanför Göteborg. Men jag har inte bil så måste antingen ber mina föräldrar om hjälp eller så får personen i fråga komma till mig ^^'

Det finns inte så stora risker i min lägenhet så de kommer nog inte få tråkigt :3

Mest att det inte finns galler för mitt kylskåp så vill inte att de kryper under där. Måste nog lägga bort lite sladdar med. Annars hade de nog gillat min lägenhet :P Mycket saker att klättra på.

Och jag har som sagt också haft hamstrar så känner igen mig i det som skrivs!

Allamej
0

OM du kollar på uppfödarlistan här på rif (finns i det klistrade inlägget "allt du behöver veta om rif" högst upp) Eller på SRS hemsida så kommer du att hitta bra uppfödare, både i din närhet och kanske långt bort, men transport går alltid att fixa, särskilt med Stora vår runt hörnet :)

Cis-j
0

#6 hur dåligt ser råttor egentligen? Du skriver att de ser otroligt dåligt?

Allamej
0

Om du har glasögon så kan du smeta in dom med ett rätt tjockt lager vaselin. Då har du svartögdas syn på ett ungefär.

Cis-j
0

men oj?! ser dom så dåligt alltså? det trodde verkligen inte jagObestämd

[jennyrapp]
0

Märks knappast på dom att dom ser såppas dåligt, men en råtta går oftast efter hörsel & lukt :)

Cis-j
0

nej jag menar det. jag visste ju att de såg sämre, men inte så dåligt. Tycker det känns som att man får ögonkontakt så fort man söker det, och då har det ju känts som att de ser hyffsat okej ändå..

Cindy S
0

#17 Haha, jag kommer ihåg det beteendet från mina råttjejer. Har fortfarande kvar fjärrkontrollen med halvt uppätna knappar på. Gud vad jag saknar mina sabotörer. Jag fick lov att slänga så många böcker (fast det var ju delvis musens fel också).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

dreamoutloud
0

Tack för alla tips!

Och ojsan, kommer få lägga skydd över mina bokhyllor ;)