Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1687 ggr
Cis-j
0

"stampar" med benen?

någon som vet vad det kan betyda? alltså när råttan riktigt stampar med benen, speciellt frambenen?

Tänkte om det kanske kunde finnas någon här inne som har erfarenhet av detta :)
Vore väldigt intressant att få reda på vad det kan betyda…

Falurven
0

Nu har jag ingen aning.. Men det kan väl ha med en varning att göra?

Mvh Nathalie

Cis-j
0

kan det vara så? jag anade något sånt jag med.. fast hon kan göra det när inte någon annan råtta eller så är i närheten också.. ?

VAASHii
0

I vilket sammanhang är det?
Jag märkte att mina råttor gjorde så igår och det var precis efter jag hade gett dem ägg och potatismos =P Det såg ut som att de torkade av tassarna, eller försökte gräva ner maten eller något =P
Bara en liten .. iaktagelse.

Kan vara helt annat än vad din gör!

Thirre
0

Är det den beiga du syftar på? Jag märkte att hon ofta stod på bakbenen och använde framtassarna till.. ja, vad vet jag inte riktigt. Det såg ut som om hon stod och balanserade eller "pejlade" in balansen med framtassarna. För övrigt såg jag inga avvikande beteenden hos de tre som jag transporterade.

Stampande med framtassarna har jag inte varit med om direkt…

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Cis-j
0

#3, nej det var inte alls så, för sånt "stamp" har jag sett också.. och det var inte alls så..

Thirre: Nej det är den blå, och det var inte så, alltså det var rejält med stamp, alltså riktigt jäkla stamp! putte med varannan tass, fort, och ganska hårt.
Jag har sett Mårten (den beiga) göra så som du beskriver med tassarna också för den delen :P..
Jag introducerade ju dom med mina två svarta honor tidigare idag, och då gjorde Måne (den blåa) så emellanåt. Sen när de fick komma in i buren efter att ha nosat på varandra, så hände det att hon gjorde det ett flertal gånger till inne i buren. Framförallt nere vid toaletten, kan tänka mig att det fortfarande luktade lite från tidigare, trots att jag gjort rent den noga. Så kan tänka mig att det kan vara något varningstecken, att hon är lite arg.

Viktigt att tillägga är väl att hon fler än hälften av gångerna som hon stampade, tryckte sig mot föremål.

Jag har försökt läsa de listor som finns på aggresivt beteende, har hittat en punkt där det står "stryker sig mot saker som en katt". Men hon stampar ju febrilt, det brukar ju inte en katt göra, så jag är ganska osäker på om det skulle kunna vara ett sånt fenomen.

Som sagt, är extremt osäker, men jag iaktar dem noggrant.

Thirre
0

Att hon tryckte sig mot föremål torde bero på att hon märker in revir, hon vill förmedla och sprida hennes doft i den för henne nya buren. Känns som en logisk förklaring, har inte sett detta beteende hos honor men hos hannar.

Varningstecken vet jag inte om det är när det gäller toan men möjligen när hon tampas med de nya. Det är ett beteende som jag själv inte varit i kontakt med, det du beskriver… Gissar även på att det kan vara svårt att förmedla hennes uppförande.

Något att tänka på är att den blåa honan presenterades för två nya råttor i fredags och nu två till vilket kan öka stressen hos henne. Att hon dessutom har rest långt och kommit till nya hem två gånger ökar på stressen. Vet inte om det kan ursäkta eller förklara tillräckligt men möjligt värt att tänka på när man utvärderar hennes beteende.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Cis-j
0

Okej.. Ja, det var lite så jag tänkte också..

Ja, eller alltså. det är ju svårt att förklara handlingar med bara ord, men hon liksom trampar fort och ganska hårt med tassarna om vartannat "höger,vänster,höger,vänster". och samtidigt liiite med bakbenen.

Ja, det är verkligen något att ha i baktanke. Jag har verkligen försökt att pressa henne så lite så möjligt sen hon varnade mig igår, jag har knappt hanterat henne, hon har bara fått komma fram till mig när hon har känt för det. Så allt har varit på hennes villkor, och det har gått ganska bra. hon kom fram igår kväll och gav mig pussar och förut idag klättrade hon ut på min hand..

Nu är det bara tjaffset om rangordningen som ska väntas ut.. Känns ganska tufft att bara titta på Obestämd

silverorm
0

#7 sånt stampande känner jag igen.. en av mina honor gör så när det dyker upp främmande honor, el lukten av dem, följs även av ett fnysande stötvis..som en boxare ungefär..

Din hona kommer säkerligen lugna sig när hon känner sig mera hemma!Glad

Cis-j
0

silverorm; Okej.. men brukar din hona lugna ner sig efter ett tag hon också? Eller fortsätter hon göra så länge? Vad tror du att det kan bero på?

Ja, det får vi hoppas på! Såg inget stampande imorse och då hittade jag Måne (den blåa, som stampade igår) och mina två svarta honor ligga uppe på översta hyllplanet. Och det är ett ganska bra framsteg känns det som.
Men ska iakta dem när jag kommer hem senare idag också.

lite OT på mitt förra inlägg, menade ju åtanke, inte baktanke, haha. Klockan var nog lite mycket igår kväll >.< !

Ribessa
0

Det kan ha med varning att göra.

Jag hade gerbiler förut och de som stampade, "steppade" på BAKBENEN för att varna. Varför skulle då inte råttorna kunna använda frambenen till exakt samma sak?

silverorm
0

#9 Ja hon lugnar sig rätt så fort, stampandet o fnysandet är som om hon säger: usch försvinn! annars åker du på moppo!Skrattande

Ett ogillande o en varning skulle jag tro, inget mer.Glad

wintermynta
0

Nu har jag pratat med någon som är mer kunnig. Precis som med hanar är detta ett dominansbeteende. Hon behöver en trygg flockledare då hon är osäker och märker sitt revir. Hon borde lugna ner sig om några dagar men tills vidare får man ta saker och ting i hennes takt. Flytten med alla hem blev helt enkelt för mycket och det är hennes sätt att försöka få kontroll igen på tillvaron.

#6 Tycker inte man behöver utvärdera hennes beteende dels då hon är till sällskap och dels så är hennes beteende troligt förklarat redan.

Cis-j
0

Mia: Okej. Jag har inte sett något utav det idag, fast idag brunstar hon, hon springer runt på mig just nu :P. Hon har låtit mig klappa henne och hon hoppar och viftar med öronen :P.

näe, nu gjorde hon någonting på tangentbordet som gjorde att all text minskades :O hur ändrar man tillbaka sånt? >.< haha! Vad sjutton, såhär kan jag ju inte ha det… hjälp? Ser ju knappt vad det står >.<

Lancia
0

Jag tänker rent spontant på mjölktamp, det är ju rätt vanligt att det sitter kvar i vuxen ålder på många katter tex.

Men säger erfarna råttmänniskor att det har med dominansbeteende att göra så är det nog så. :)

Cis-j
0

#14 Vad är mjölktamp?

wintermynta
0

#13 Naaw vilket busfrö.
#15 Något som kattungar gör för att få igång kattmammans mjölk.

Nicciz
0

Alla råttor har doftkörtlar under tassarna, mer dominanta individer använder tassarna rejält för att sprida sin egna doft, de "svettas" fram sitt egna "hormon" både i tassar och på sidorna där de också har dessa "körtlar" det är därför man ofta ser dominanta hanar/ och ibland honor bli "blöta"/fuktiga på sidorna medans de gärna går och stryker sig mot allt och inget. Lägg till till fnys och buff och burr så har du en fullfjädrad dominant råtta.

När en råtta sprider sin doft "extra" med tassarna kan den göra på olika sätt, dels genom att steppa/stampa/trampa, men anligtvis genom att krafsa/skrapa. En råtta utsöndrar konstant detta via tassarna, det är delvis så de alltid hittar "hem" alltså det är naturligt att utsöndra, inte att missbruka :P

Nicciz
0

Glömde, råttor brukar oftas även "klia" sig med bakbenen på sidorna för att lättare kunna sprida sin doft då sidorna är det ställe som utsöndrar mest

Thirre
0

# 17 och 18 Intressant fakta som sällan tas fram

Terato
0

Håller med!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Cis-j
0

#16 eller hur! men som tur var så bytte jag webbläsare nu och nu är texten som vanligt igen :)

#17 okej, ja men då vet jag ju med säkerhet vad hon pysslar med så att säga.. Hon gjorde likadant i sängen nu för någon timme sen, och mina råttor brukar och brukade ju vara i den mycket innan de nya kom hem hit, så jag tänkte att jag ska byta ut allt i den nu.. Eftersom jag inte såg något av det beteendet under gårdagen och att jag såg det nu idag när hon var i sängen där mina två svarta honor brukar vilja ligga, så verkar det ju som att hon inte vill att det ska stinka som dom..

Det var tanken att jag skulle bytt dom i tisdags, men jag är ju lite lat emellanåt Obestämd..
Men jag gör det nu, skulle ju nästan tippa på att det beteendet upphör om jag gör så :) hoppas på det i alla fall :P

Men då var det skönt att höra att det inte var en varning och att hon inte är aggressiv i alla fall. Eller räknar ni dominansbeteende som aggressivt? jag är bara nyfiken.. :)

Terato
0

Alltså, vissa råttor har ju såna där grejer för sig och visst är det kopplat till högt testosteron och såna grejer. Det behöver inte betyda att hon är/kommer att bli aggressiv. Men ibland verkar det vara som en form av stress. Eller så kanske hon bara är sån som håller på mycket med sånt. Det kan vara så att hon är i en period nu när det är extra mycket iom nån speciell ålder eller att hon, som Thirre säger, är känslig iom flytten och allt. Det betyder inte att hon är fel eller dålig. Bara att hon är sån!

Däremot skulle inte jag frekvent avla på råttor som håller på för mycket så eftersom det är en tendens som kanske itne ska förstärkas. I så fall bör det kompenseras med partnern.

Alltså, jag tycker inte att de ska behöva gå omkring och tänka så mkt på revirmarkerande hela, hela dagarna. Det ska vara lagom, liksom. :) Men hon kan ju vara världens trevligaste råtta för det.

Det gäller att betrakta sina råttor och lära sig deras beteende. Man lär sig något varje dag och drar nya slutsatser hela tiden. Något som är väldigt bra är att bolla alla såna här tankar på t.ex. ett forum som du gör nu. Det ger nya synsätt.

Jag skulle skura hemma och byta ut grejer som luktar för mkt av de andra råttorna så att hon ska slippa känna den där stressen om hon nu är känslig.

teratos.r8or.se

Cis-j
0

#22 Okej, ja jag skulle gissa på att det blivit lit emycket för henne. Men det är ju egentligen bara vänta och se om det dämpas :)

Vad jag vet så ska hon inte avlas vidare på, pga risk för förlossningskomplikationer. Mia vet naturligtvis mer om det så mer vågar jag inte säga.

Ja, verkligen. Tycker det är så himla bra med det här forumet. Finns så många kunniga :)

Japp, jag gjorde ju rent hela buren supernoga, la över filtar i soffan mm meen, bytte inte i sängen för jag orkade inte. Så det är prio ett nu!

Terato
0

Ja, alltså, jag pratar mer generellt hur jag tänker kring såna här beteenden och hur deras ev. avkommor kanske skulle kunna utveckla beteendet på ett icke önskvärt vis i nästa generation. Inte om just din tjej, egentligen

teratos.r8or.se

Cis-j
0

okej, nej jag tyckte det var lite luddigt så jag tänkte bara att jag skulle nämna det ^^

Terato
0

Det mesta är "luddigt" när det gäller avel och djurhållning. Finns inte mycket svart eller vitt! ;)

teratos.r8or.se