Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 2929 ggr
Nicciz
0

Hur många bebisar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många bebisar finns i ballongmagen?? Idag är det dygn 22 och Vacker väger 485gram. Hon började på 363

Nicciz
0

Magen släpar i backen

Lancia
0

Damn va tjock hon e, lilla gumman! :D

Nicciz
0

Hon är väldigt försiktig och vill helst inte stå o visa magen, men vi försökte iaf :) hon hade även lite små sammandragningar så det var snabba bilder

Nicciz
0

#2 Ja till skillnad mot förra gången, när hon inte såg dräktig ut alls och då blev det 6 :P så jag börjar undra nu jag… 12? Mycket vatten tror jag inte, men vi får se. Jag hoppas på lagom som i max 10 haha

Zakaraa
0

Haha naaw :) Vilken "liten" tjockis ^^
När min hon var dräktig var hon knappt Hälften så stor och fick 18st ;O (detta var innan jag fick henne)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Nicciz
0

#5 Jag hoppas verkligen inte att det blir 18, eller ens över 12 tycker så synd om dem då.. både bebisar o mamma. De har ju bara (12) 10 bra tuttar.

Näe jag vill att det ska vara 8 st XD

Zakaraa
0

Får hålla tummarna ^^ Förstår inte hur Bella klarade av 18 ungar och sedan se (i mina ögon iaf) exakt likadan ut innan som efter :P

Engagera
0

12 är nog min gissning ;)

…eller 9 tjockisar :D

zickan
0

Hum.. med din tur kanske 4 fetton ;-P

Skulle tippa 14 stycken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[FrejaGna]
0

gissar på 11 st :O

Terato
0

Gud vilken ballong! Hoppas inte på allt för många, då..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

åh vacker, vilken tjockmage!

jag gissar på 8

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#12 Du såg ju hur liten hon var med 6 ;P

hus-musen
0

#13 jopp! Just därför tror jag hon lurasSkrattande Det är antingen typ lika många eller så är det 16 ungar hehe!

Qui dormit, non peccat

cookie89
0

hmm.. 12-13 gissar jag på :)

zickan
0

haha vad vinner den som gissar rätt. en unge ur kullen ;-P

[FrejaGna]
0

#17 det tycker jag också! :P

Nicciz
0

Näe men jag kan orda ett litet råttigt pris :D

Nicciz
0

Jag vet!!!! Den som vinner, vinner en sele i valfri färg från zickan ;P (som jag kan betala och skicka efter Tierp) Vinner zickan får hon ett annat pris ;P

[crazykitty]
0

Då vill jag också va med, jag tror på 9! Skrattande

Geten
0

Ja gissar på 15. Glad

klick
0

11 =)

zickan
0

*asg*

Zakaraa
0

Utmärkt prisval ;P
Håller fast vid mina 18 ungar, men håller tummarna för att det inte blir det :P

lite OT till Zickan Oskyldig, har skickat selen nu så du borde få den väldigt snart

Pony
0

Åh hon har världens snällaste och vänligaste ögon!
Jag gissar på.. hm.. 11 sockersöta bebisar Kyss

Emmieline
0

10 gissar jag på

eloize
0

12st små

elektra1
0

tror på 15 stycken

[Empisen]
0

10st tror jag på :)

Falurven
0

13! :D

Mvh Nathalie

[Mara-Bell]
0

Jag tror det blir 17 :P

nagini
0

10 st :D

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

x930622
0

10 :)

Kiyona
0

11 sockerbullar ^^

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Thirre
0

Med tanke på att hon enbart gått upp dryga 120 gram så kanske 4-6 styckna.. Eller har du skrivit fel vikt? Mina går ju upp minst 150 vid dräktighet, snarare 180…

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

#36 Näe jag har inte skrivit fel vikt. Mina honor brukar gå upp mellan 120-150 gram. Vanligast ca 130 + - Den här honan gick upp knappa 90-100 sist och fick 6st stora o fina ungar.

Jag matar mina honor med det de garanterat behöver och inte bara enbart ökar fettintaget som många andra uppfödare. Inga honor mår bra av att bara öka i fett så mycket som vissa matar upp de till under dräktighten. Vet att vissa matar och matar och matar och ökar fettet i massor men glömmer E intaget. Har man honor som lätt lägger på sig är det inte ultimat att mata bara för att.. de ska ju kunna komma tillbaka till match vikt också. Rätt mat ger bättre mjölksammansättning. Och fortsätter man mata rätt under di klarar sig mödrarna bättre än om de ska ta av fettreserver.

Du har ju stora honor i dina linjer, det kan ju också vara en parameter. Sen är ju alla linjer olika. Den här honan kommer från en foderuppfödare

zickan
0

Jag skulle bli orolig om min hona gick upp närmare 200gram. Då skulle jag verkligen se över vad jag ger i matväg. Skulle mer se det som skadligt än bra.
100-150gram  tycker jag är normalt och vettigt.
Dålig mat ger dålig mjölk.Så många som matar med fett och kolhydrater etc. Javisst går honan upp men för att få en hälsosam graviditet och större ungar är det proteinet som ska öka och inte mycket annat!
Ungarna blir inte större av att man fettar upp honan. Men kan istället ta stryk av att honan går upp för mycket för fort.

Samma på människor. Inte bra att äta, äta och gå upp massor. Det är där problem brukar uppstå. Kroppen orkar inte med.

Nicciz
0

#38 Det är ju där så många gör fel, som inte kan kostlära. De ökar fettintaget med nästan 100% istället för att fokusera på mineraler och vitaminer och de andra väsentliga byggstenarna. För att en hona ska ta ifrån sin fettreserv även under di, är det redan inne i svält. Och det betyder att man gör fel. Om man inte slutar mata mamman när hon fått ungar då såklart.

zickan
0

Om fettma innan avel kan skapa problem och inte rekommenderas så borde ju fettma under graviditet vara lika farligt det om inte farligare då ungarna redan då finns på plats och behöver vettig näring och även bra med motion på honan ger friskare ungar. Det är känt på alla håll att en sund mamma ger oftast sunda barn.

Thirre
0

Lite OT men mina dräktiga honor går ju bland de andra honorna tills sista veckan vilket gör att de får samma mat som de andra i flocken. När jag har en dräktig hona i flocken brukar jag dock se till att maxa maten, om jag inte har gjort det tidigare. Då jag har växande djur i flocken konstant behöver det vara en bra sammansatt kost. Mina tankebanor gällande kost hos dräktiga är ungefär samma som kost för växande. Jag matar inte mina med extra onödigt fett, däremot får bra fetter eftersom det ändock är en bra källa till energi och behövs för att bygga muskler.

Nja.. så stora honor har jag inte i "min" linje. Jag har ju fått ta ur de två systrarna som snart fyller ett ur avel då de inte för mig hade en bra vikt för att ta en kull på. Jag vill ha några gram fett på kommande dräktiga honor ifall något skulle gå fel. Då pratar jag inte om flera tiotals gram.. utan några.

Jag har haft honor som gått upp runt eller över 200 gram under dräktigheten och det har inte varit något fel på dem eller förutsättningarna för kommande kullen. Trolla gick upp över 180 gram, om jag inte minns fel, och hon födde fina ungar och hade bra mjölk. (med tanke på hur stora de var) Hon var ute och rörde på sig lika mycket som innan då hon har ett stort behov för stimulans.

Däremot är jag inte van vid att få kullar som är under tio stycken.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

Nu piiiper det!!! Hon har byggt sitt bo lite dumt så jag kommer inte åt att smygtitta så bra, men jag såg iaf tre sofar

eloize
0

mysigt! :)

Får se hur många det blir då!! ;)

x930622
0

Åååh :)

Nyfiken :D

[Empisen]
0

Åh vad kuul! Spännande!

Cis-j
0

vad roligt! :D Hoppas det går bra!

Nicciz
0

Det har gått bra :D

Nu är de räknade … Rätt svar blev: 9

Så GRATTIS Till Crazykitty och Engagera!!

Engagera
0

Yeeeeeeey ^^

antidote
0

Grattis :D Du får lägga upp bilder sen när du vågar ta upp dom och så :D

Lancia
0

Grattis till mig som får bebisar o klämma på menar ni ;D

Engagera
0

Haha de får jag med! xD

Nicciz
0

#49 Jag tar alltid upp dem när jag ser att mamman är klar :) så de är fotade, vägda, pussade på och könsbestämda. Väntar bara på att ladda in från kameran ;P

Mamma är grattad med fruktsallad, pussar o kläm på magen :D

Nicciz
0

Första bilden :D

antidote
0

Åhh vilka små knubbisar. Jag tror jag kommer behöva lugnande idag, blir helt sprallig när jag ser bebbar.

Terato
0

Grattis! :D

Och vilket bra antal, ändå!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nicciz
0

#54 Hahhaa jag förstår dig!! :D

#55 Jaa alldeles lagom <3

[crazykitty]
0

Vilka söta! Och vad duktigt jag gissade! *klapp på axeln* (borde kanske köpa en triss) Tungan ute

GRATTIS!!

Zakaraa
0

Grattis ^^
9 söta ungar :)

realcolours
0

Min var typ lika tjock och fick 17st de e fan orättvist du kan få några av migTungan ute

Emmieline
0

Grattis!!!!

Kiyona
0

Grattis till sötisarna!:D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[FrejaGna]
0

grattisgrattis!! Kyss

eloize
0

Fin fina små och ett lagom antal i kullen!!

[Empisen]
0

Grattis! Jätte fiina! Glad

Nicciz
0

Engagera & crazykitty jag hoppas orangea selar funkar!! :D För det har jag beställt! Engagera du får din med stamtavlorna och crazykitty du kan ju få din med grabbarna :D

Nicciz
0

Och Tack för alla gratulationer Skrattande Skäms

Engagera
0

Ååååh taaack Nicciz! ^^ Glad

Nicciz
0

#67 Tack själv :D

[crazykitty]
0

#65 Tack Nicciz!

Det blir perfect! Längtar så efter grabbsen<3

HextremO
0

Hallå Nicciz jag gissade åxo på 9 :( Men jag orkade aldrig skriva : P

Nicciz
0

#70 Sorry missade det, vi fixar :P du får din på Tierp :P

HextremO
0

Men Nicciz : P jag orkade inte skriva i tråden att jag gissade på nio :P

Geten
0

Hahaha.. Tror det är nån som försöker göra en liten fuling Flört

Nicciz
0

fuuuusk att lura mig efter 2 timmars sömn ;P eller tio med för den delen *haha*

Grattis till rättgissning i huvvet då :P

Nicciz
0

#69 De börjar bli stora nu :D du vet att ni är välkomna att pilla på dem innan också va ;P

[crazykitty]
0

#75 Åååh, det vill jag jättegärna göra! PM:ar dig :D